Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera ute i kyla.

Produkter
(logga in för att koppla)

FFB

Medlem
Hej på er.
Jag har en fråga som jag grunnat på länge, men inte lyckats få något bra svar på ännu. Så nu tar jag upp den här för att höra om någon kan hjälpa mig.
När jag vill ta ut min analoga kameran och det är kallt ute, hur skall jag hantera kameran när jag kommer in i värmen igen?
Jag har hört förslag med plastpåsar och väskor mm, men jag vet inte om det funkar.
Detta kanske inte är ett stort problem man jag vill veta hur andra gör.

/Fredrik
 
Hej Fredrik.
Jorå, plastpåsen är bra att använda, inte bara till kameran, utan till allt som du inte vill få kondens på, saker kan rosta t.ex.
Stoppa kameran i påsen utomhus, ta in den i värmen, kylan från kameran gör att kondensen hamnar på utsidan av påsen. När den är rumstempererad kan du ta ut den ur påsen.
Väska fungerar oxo bra.
Mvh: Jimbo
 
Använder alltid sämskskinn som kamera med objektiv ligger inlindade i. Fungerar utmärkt vid kyla, fuktig väderlek eller för att undanhålla damm.
 
Och jag låter alltid kameran ligga kvar i väskan tills den har blivit varm...har fungerat utmärkt hittills både på min gamla eos 100 o 650 och på mina nuvarande helmanuella kameror.
 
Undvik att stoppa en kall sak i nått som inte kan släppa ut fukt, i en plastpåse kan kondens samlas och detta är inte bra. För om inte fukten avleds droppar denna sedan ner i flytande form på kameran.

Jag använder en stor froté handuk som jag kan slå in kameran i och på så sätt få bort fuktrisken. När den ligger i väskan så blir det inte allt för kallt i den och vill man ha lite mer värme kan man alltid köpa värepåsar med kemisk värme.
 
Tack alla som svarat!
Det har givit mig ett antal bra tips, så nu kanske jag vågar mig ut med mina kameror.
Tack för hjälpen!
"Kalla" hälsningar
Fredrik
 
Förvirrad!!

Nekomy skrev:
Undvik att stoppa en kall sak i nått som inte kan släppa ut fukt, i en plastpåse kan kondens samlas och detta är inte bra. För om inte fukten avleds droppar denna sedan ner i flytande form på kameran.

Men om man lägger kameran i en påse då samlas väl kondensen på utsidan av påsen.
Det är vad jag har läst bland annat i National Geogratics foto guide bok så säger de samma. Att plastpåse är bra.

Så säger också
Jim Sohlman
(jim.sohlman)


Jorå, plastpåsen är bra att använda, inte bara till kameran, utan till allt som du inte vill få kondens på, saker kan rosta t.ex.
Stoppa kameran i påsen utomhus, ta in den i värmen, kylan från kameran gör att kondensen hamnar på utsidan av påsen.

Hur ligger det till vad är bäst plastpåse eller handduk. En fråga till Nekomy har du (eller någon annan för den delen med) varit med om att kondensen har samlats inne i påsen eller bara hört det?
 
Om du köpt elektronik så har du nog märkt att det finns en liten tyg/pappers påse med runda kulor i som ligger inne i självaste plastpåsen. Denna är till för att sugga upp eventuellt fukt som kan ha smugit sig med så att kondens inte skall bildas inne i plastpåsen.

Det fundamentala felet med plast är att det inte släpper ut fukt utan att kondensen sammlas på insidan för att sedan falla ner igen som vattendroppar.

NG har rätt, men plast är inte alltid det bästa och framörallt i kalla klimat där fukt kan existera i kristallform.
 
Den fukt som kondenseras inuti plastpåsen är just det som finns INNE I plastpåsen.
Om nu inte plastpåsen är trasig, men då spricker hela resonemanget.

Det är alltså försvinnande liten mängd fukt inne i luften i plastpåsen. Det är alltså enbart denna fukt som kan kondensera på hus/objektiv.

Man ska alltså stoppa ner kameran i påsen INNAN man tar den inomhus !! Annars funkar det ju inte.
Gör man bara rätt funkar plastpåsetricket kanon.
Detsamma gäller för väskan, om den är fukttät.

Sen får kameran ligga tills den har rumstemp, då kan den tas ur.

Handduk och sämskskinn har jag inte erfarenhet av, men rent förnuftsmässigt låter det inte så bra eftersom dessa släpper igenom luften mot den kalla ytan på kamera/objektiv, och då kondenseras fukten på den kallaste ytan.
 
Nekomy har helt rätt! Om man kan utesluta att snö, is, frost och annat kristallformat vatten kommer in i påsen kan man använda plast. I annat fall bildar detta fukt och i värsta fall vattendroppar inne i påsen.
Fuktabsorbenterna som läggs med i förpackningar hjälper snarast till med det omvända. Utrustningen förpackas i varm luft men kan vid transport utsättas för stark kyla (flyg).

En bra väska som ser till att uppvärmningen går långsamt. Sämskskinn eller handduk som fuktupptagare är mycket bra.
Plastpåse är inte helt riksfritt!

/AnWi
 
jim.sohlman skrev:
Den fukt som kondenseras inuti plastpåsen är just det som finns INNE I plastpåsen.
Om nu inte plastpåsen är trasig, men då spricker hela resonemanget.

Det är alltså försvinnande liten mängd fukt inne i luften i plastpåsen. Det är alltså enbart denna fukt som kan kondensera på hus/objektiv.

Man ska alltså stoppa ner kameran i påsen INNAN man tar den inomhus !! Annars funkar det ju inte.
Gör man bara rätt funkar plastpåsetricket kanon.
Detsamma gäller för väskan, om den är fukttät.

Sen får kameran ligga tills den har rumstemp, då kan den tas ur.

Handduk och sämskskinn har jag inte erfarenhet av, men rent förnuftsmässigt låter det inte så bra eftersom dessa släpper igenom luften mot den kalla ytan på kamera/objektiv, och då kondenseras fukten på den kallaste ytan.
Nej, påsen behöver inte vara trasig och kondens kan bildas på insidan av hela påsar.

Vist släpper en handuk igenom vatten, men det är nu inte frågan om att ta sig över en flod utan att skydda sig mot kondens som kan uppstå när kylda saker uter värms. Varför man då använder en handuk (froté) är just för dess egenskaper att suga åt sig fukt.

Den mängd fukt vi talar om är det som kan finnas i din utandningsluft och den naturliga fuktighet som finns i lufen omkring oss och inga större mängder.

Men om man låter denna fukt kondensera i en plastpåse så vill den klumpa ihop sig och åter bilda vattenmolekyler som i sin tur kan bilda vattendroppar och så länge du kan suga upp eller binda fukten innan de bildat kondens desto bättre är det.

Ett tips kan vara att använda en plastpåse men att även lägga in nått i påsen som drar till sig fukt. Antingen en fuktpåse som man får med när man köper elektronik eller en liten froté handuk.

Själv föredrar jag handuken i en fotoväska, men jag har alltid med mig en plastpåse om det skulle börja regna. Men denna är så stor att jag kan trä den över fotoväskan. Är jag ute och paddlar så har jag min kamera i en plastlåda (dessa flyter) och även inehåller fuktpåsar och plast lådan förpackas sedan i en plastpåse. Men innan jag gör detta ser jag till att kameran har legat torrt så att minimalt med fukt kommer med.

Så som du ser så använder även jag plast, men om man kan bör man undvika detta på plast även kan utgöra en risk för kondens. (OBS: "Risk" inte att det alltid händer)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.