Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till Skype/Facetime

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Kan man använda en vanlig kamera som webkamera och koppla den till datorn med t ex usb-kabel? Finns det lämplig mjukvara för detta?
De flesta digitala intervjuer man ser på TV ser ju för hemska ut. Ofta taskigt belysta tagna underifrån på nära håll och med förvrängda perspektiv. Skulle kunna bli mycket bättre med enkla medel.

Vissa kameror har denna funktionen. Panasonics kameror DC-S1H, DC-S1R, DC-S1, DC-S5, DC-GH5S, DC-GH5, DC-G9 kan köras som webkamera över USB.

Ett alternativ med som fungerar med fler kameror som kan skicka ut en "ren" hdmi signal så kan du använda en Elgato cam link så skickar du signalen över hdmi till Elgaton och den ordnar så att videoströmmen är kompatibel med programmen som letar efter en webkamera.

Med "ren" menas en hdmi signal där bara det som filmas visas, inte all information om slutare, ISO, histogram etc. Då det oftast inte är önskvärt vid streamandet.

Flera kameratillverkare har släppt sådan mjukvara under året, antingen som beta eller färdiga versioner. Man kan även med tillbehör ta in HDMI. Sedan gäller det förstås att ljudet hamnar i synk ordentligt. Och det gäller ju att lösa strömförsörjningen, för man vill inte att kameran lägger av mitt i.

Att det är underifrån kan man dock avhjälpa genom att "palla upp" enheten med den inbyggda kameran, troligen ofta bärbar dator, telefon eller surfplatta. Dock kan det bli lite besvärligt med en bärbar dator om man även behöver kunna skriva vettigt på den.

Ofta är ljudet också ett påtagligt problem då många sitter i rum med halvtaskig akustik och använder de inbyggda mikrofonerna.

Kan man använda en vanlig kamera som webkamera och koppla den till datorn med t ex usb-kabel? Finns det lämplig mjukvara för detta?
De flesta digitala intervjuer man ser på TV ser ju för hemska ut. Ofta taskigt belysta tagna underifrån på nära håll och med förvrängda perspektiv. Skulle kunna bli mycket bättre med enkla medel.
Själv har jag ett "laptopställ" som gör att jag slipper det märkliga perspektivet.
I övrigt så är någon form av belysning riktad mot ansiktet mer eller mindre nödvändig för att få till ett bra ljus.

För att vara ett forum kring "riktiga" kameror är ni andra på tok för realistiska och ger alldeles för vettiga och praktiska råd.

Så jag är Svarte Petter och späder hellre på vansinnet med att köpa fler prylar istället!

Skaffa en "teleprompter"(kan dessvärre inte den svenska termen) och använd den för att koppla in datorn till så att du kan prata med din motpart och titta den i ögonen när du gör det! Kommer göra vem som helst till Skype mötets härskare. Finns en bra kort video här från DSLR Video Shooter om det ser ut:

:)

Ztenlunds kommentar om ljud ovan är för övrigt väldigt kloka. Det är nog nästan alltid att föredra en medelmåttlig videokvalitet men utmärkt ljud än fantastisk video och ok ljud. Men det bästa vore ju förstås bägge två.

Ja pratar vi om distansmöten är bild nästan onödig över huvud taget. Bra ljud är däremot väldigt viktigt.
Trådstarten pratar om intervjuer. Tänker då på diverse tv-sända presskonferenser där journalister sitter hemma och ställer sina frågor. Dessa bör naturligtvis vara med bild i hög kvalitet.

För vanligt distansarbete är exempelvis en Logitech C920 ett stort lyft över laptopens inbyggda kamera och mic.

Ja pratar vi om distansmöten är bild nästan onödig över huvud taget. Bra ljud är däremot väldigt viktigt.
Trådstarten pratar om intervjuer. Tänker då på diverse tv-sända presskonferenser där journalister sitter hemma och ställer sina frågor. Dessa bör naturligtvis vara med bild i hög kvalitet.

För vanligt distansarbete är exempelvis en Logitech C920 ett stort lyft över laptopens inbyggda kamera och mic.

Tack för alla intressanta svar! Har ingen Panasonic men en Nikon D7500. Kikade på Logitechs kameror. En tusenlapp för en C920 är ju inte så farligt men man kommer inte runt problemet med perpektivförvrängning då bildvinkeln är så stor. Med ett porträtt-tele slipper man det och får dessutom inte med hela vardagsrummet i bakgrunden med full skärpa. Ska kolla med Nikon om de har något program.
Lennart

Nikon D7500 ska ha en ren HDMI utsignal med så om Nikon inte har mjukvara som gör att du kan köra den via USB så är kameran kompatibel med Elgato Cam Link tex som nämndes ovan.

Edit. Din kamera är kompatibel med Nikons mjukvara för att använda kameran som webkamera över USB så det är bara att köra!

Senast ändrad:
Nikon D7500 ska ha en ren HDMI utsignal med så om Nikon inte har mjukvara som gör att du kan köra den via USB så är kameran kompatibel med Elgato Cam Link tex som nämndes ovan.

Edit. Din kamera är kompatibel med Nikons mjukvara för att använda kameran som webkamera över USB så det är bara att köra!

Hjärtligt tack Daniel! Ska prova länken. Lennart

Hjärtligt tack Daniel! Ska prova länken. Lennart

Daniel
Länken funkade, installationen funkade men jagkan inte starta programmet. Det har gått och gömt sig. I mappen "Nikon software" i programmappen finns bara Uninstaller, read me och legal. Inte i verktygsmappen heller. Har anslutit kameran och jag har startat om datorn. Har avinstallerat en gång och installerat på nytt. Har senaste Catalina. Vad gör jag?

Jag har aldrig använt programmet, jag har aldrig ägt en Nikon kamera ens dessvärre. Men det kan vara så att det inte behöver göra så mycket mer. Om du startar ett program som vill ha en webkamera, finns din kamera med som webbkamera där? Om du har windows 10 kan du testa med det inbyggda programmet som heter "Kamera", bara söka efter kamera i startmenyn. Där borde du kunna välja vilken webkamera du vill testa, se om det finns någon Nikon med i den listan. Så tar vi det därifrån.

Jag har aldrig använt programmet, jag har aldrig ägt en Nikon kamera ens dessvärre. Men det kan vara så att det inte behöver göra så mycket mer. Om du startar ett program som vill ha en webkamera, finns din kamera med som webbkamera där? Om du har windows 10 kan du testa med det inbyggda programmet som heter "Kamera", bara söka efter kamera i startmenyn. Där borde du kunna välja vilken webkamera du vill testa, se om det finns någon Nikon med i den listan. Så tar vi det därifrån.
Ja, så här står det ju på nedladdningssidan:

"Checking That the Software Is Installed
  1. Connect the camera and computer using a USB cable.
  2. Turn the camera on.
  3. Launch the web conferencing app and select “Webcam Utility” as the external camera.
  4. Confirm that the image from the camera is displayed in the web conferencing app."

Windows 10 har jag inte, jag kör Mac men jag startade FaceTime macens videotelefon program och där meddelas det att ingen kamera hittades.

Canon har idag ett gratisprogram EOS Webcam Utility som man kan ladda ner från deras hemsida och som fungerar med många av Canon´s kameror, dock ej om modellen är lite äldre. Programmet finns i en skarp version för Windows och en betaversion för Mac. Själv kör jag Mac-versionen och den fungerar utmärkt. Problemet med betaversionen för Mac är att den ännu inte stöder alla vanliga program för videomöten. Jag har löst det genom att köra t.ex. Skype och Zoom i Crome´s webbläsare. Troligen kommer även Macversionen i en skarp version inom kort.

Jag har kört med Canons EOS Webcam utility sedan den kom ut som beta i våras på min Win10-dator. Den gick att använda på min gamla Canon 100d från första stund, trots att kameran då inte var med på listan över kompatibla modeller.

Kvaliteten blir otroligt mycket bättre än laptopens inbyggda kamera.
Dock är det två saker att tänka på:
1. Det drar ganska mycket batteri, så kör man många möten kommer man bränna ut batterierna med ideliga ur- och uppladdningar. Skaffa en DC-coupler/extern strömkälla om möjligt, så man slipper oroa sig för batterierna och deras laddstatus.
2. Objektivets brännvidd. Jag har bara 35mm att tillgå som bredast, och det gör att man fyller upp sensorn med nästan hela ansiktet om man som jag har kameran på skrivbordet. Det gör att de i andra ändan, tillsammans med den fina kvaliteten på bilden, kan få en lite för detaljerad vy av ansiktet.... Här får man, som vanligt, laborera med brännvidd och avstånd för att få en bra balans.

Tyvärr verkar dessvärre nåt ha gått galet i Microsoft Teams senaste tiden, då Teams kraschar så fort som jag försöker använda EOS webcam.
Det verkar fungera i Skype, mer än så har jag inte orkat felsöka för tillfället.

Kryper man in i en mörk garderob för att inte bli störd blir bild och ljud dåligt. Bra belysning och en extern mikrofon lyfter både ljud och bild.

Rent tekniskt har Skype, Facetime mfl betydligt större frekvensomfång än en vanlig telefon och kan ge bättre ljud.

Många youtubers filmar sina produktioner med iphone eller liknande och extern mikrofon med utmärkt resultat. De som får bra resultat har ofta någon form av studiobelysning, dvs skärmar och mycket ljus.

Risken med oprövad teknik är att den strular vid fel tillfälle. Kanske bättre att använda teknik som är beprövad utan att glänsa vid intervjuer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar