Jag har kört med Canons EOS Webcam utility sedan den kom ut som beta i våras på min Win10-dator. Den gick att använda på min gamla Canon 100d från första stund, trots att kameran då inte var med på listan över kompatibla modeller.
Kvaliteten blir otroligt mycket bättre än laptopens inbyggda kamera.
Dock är det två saker att tänka på:
1. Det drar ganska mycket batteri, så kör man många möten kommer man bränna ut batterierna med ideliga ur- och uppladdningar. Skaffa en DC-coupler/extern strömkälla om möjligt, så man slipper oroa sig för batterierna och deras laddstatus.
2. Objektivets brännvidd. Jag har bara 35mm att tillgå som bredast, och det gör att man fyller upp sensorn med nästan hela ansiktet om man som jag har kameran på skrivbordet. Det gör att de i andra ändan, tillsammans med den fina kvaliteten på bilden, kan få en lite för detaljerad vy av ansiktet.... Här får man, som vanligt, laborera med brännvidd och avstånd för att få en bra balans.
Tyvärr verkar dessvärre nåt ha gått galet i Microsoft Teams senaste tiden, då Teams kraschar så fort som jag försöker använda EOS webcam.
Det verkar fungera i Skype, mer än så har jag inte orkat felsöka för tillfället.