Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till Safariresa

Produkter
(logga in för att koppla)

HerrAndersson

Ny medlem
Hej!

Vi ska iväg på safari nästa år, och känner att det vore kul med en kamera som klarar lite mer än bara våra mobiler. Jag har aldrig ägt en riktig kamera innan, och ju mer jag läser på desto mer förvirrad blir jag!

Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna dela med sig av lite tips på utrustning? Priset får gärna ligga under 10000kr, men det går att stretcha lite på, och begagnat känns som man får mer värde för pengarna. Önskar också att det i stort sett bara är att peka och klicka, med autofokus och sådant, så man har tid att titta lite också. Samt att man inte behöver redigera och greja för att bli nöjd.

Min svärfar rekommenderar mig att köra på ett billigare begagnat paket bestående av:

Nikon D5300
70-300mm objektiv (som kanske är lite för lite, man kanske vill upp mot 400+?)
18-55mm objektiv

Vad tror ni om detta? Det är ju lite äldre grejer, och jag drar mig lite för att behöva flera objektiv då jag läst att det är stor risk att man får in damm när man byter objektiv ute på turen.

Annars har jag själv snöat in lite på en begagnad Sony RX10 IV, då den låter väldigt nybörjarvänlig, lagom zoom, och stort + att man slipper byta objektiv. Dessutom vore det kul med 4K video! Sedan började jag läsa om sensorstorlekar och typer, så nu vet jag ingenting längre. Om jag förstått rätt är det en ganska liten sensor i den?

Också läst om mirrorless och att det är det man "borde" ha numera, och även fullformat? Men det verkar vara utanför min budget?

Jag förstår att det är svårt att hjälpa någon med denna nivå av okunskap, och med relativt liten budget, men jag är väldigt tacksam för alla tips och input! Otroligt vilse här just nu!

För 10kkr borde du kunna hitta en begagnad Z50 (som också klarar 4k) och ett 70-300. På en D5300 och en Z50 är sensorn lite mindre så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450. En Z50 är dessutom ganska mycket mindre än en D5300.
Till Z50 finns ett lätt 50-250mm objektiv.

RX10 iv är förmodligen inte heller ett dåligt alternativ, men den kommer få det jobbigt när ljuset börjar försvinna då den har ännu mindre sensor.

För 10kkr borde du kunna hitta en begagnad Z50 (som också klarar 4k) och ett 70-300. På en D5300 och en Z50 är sensorn lite mindre så ett 70-300 blir. motsvarande 105-450. En Z50 är dessutom ganska mycket mindre än en D5300.
Till Z50 finns ett lätt 50-250mm objektiv.

RX10 iv är förmodligen inte heller ett dåligt alternativ, men den kommer få det jobbigt när ljuset börjar försvinna då den har ännu mindre sensor.
Satsa definitivt på ett som är upp mot 400-500 mm. Även om det ser ut på alla på alla bilder kommer du oftast en bra bit från motiven även om du kan komma rätt nära halvslöande lejon och sävliga giraffer. Det är min erfarenhet från 3 veckor i Kenya o Tanzania.
Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar