Foto är en kostsam hobby, räknat till inköpspris, men billig sett till kostnad per timme och till nöjet det ger. En begränsad budget gör att vissa typer av fotografi blir svåra att göra bra, framför allt vilt och inomhussport, men om man bortser från just de områdena och det kanske mer är porträtt, miljöer/landskap, etc så kan man komma en bra bit även med begränsad budget.
Själv skulle jag då rangordna utifrån vad jag tycker ger störst inverkan på bilderna och då säga ungefär såhär
*) Om han är intresserad av natt-/mörkerfoto så är ett stativ första grejen. Med tanke på budget satsa på ett stativ i prisklassen 500-1000:- Billigare stativ är för dåliga, och dyrare är inte motiverat. Köp gärna begagnat.
1) prenumeration på Adobe Lightroom och Photoshop. Bildbehandling är helt avgörande för slutresultatet, och eftersom det dessutom intresserar honom så skulle jag sätta det som punkt ett. Skulle han tröttna så kan han avsluta prenumerationen.
2) Ett bra normalzoom-objektiv. Både Nikon och Canon har helt acceptabla sådana, så hittar du ett bra paketpris där det ingår så är det en bra utgångspunkt. Annars kan jag varmt rekommendera ett objektiv som heter Sigma 17-50 f/2.8 OS HSM. Det finns för både Nikon och Canon och med lite envishet kan man hitta ett begagnat exemplar för 1500:-
3) Kamerahus. Med en budget på 4000, som jag antar också ska täcka objektiv så skulle jag rekommendera ett s.k. APS-C-hus (därav objektivförslaget ovan) För Nikon skulle det kunna vara ett hus ur D3xxx- eller D5xxx-serien, för Canon t.ex. 1200D/1300D, eller 650D/700D etc.
Vill du köpa nytt så gäller fortfarande rekommendationen, fast utan det bättre Sigma-objektivet och du får nog också vara beredd att gå upp i pris.
Med risk för att tala i egen sak så kan jag säga att jag har en Canon 1300D med normalzoom och ett 55-250-zoom, samt väska, stativ och minneskort som jag kan sälja för 4000:-. Låter det intressant så får du gärna höra av dig.