Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kamera som webcam

Produkter
(logga in för att koppla)

supinum

Medlem
Finns det någon digitalkamera som kan kopplas till datorn och skötas därifrån? Som en webcam kanske men med bättre optik ocb inställningsmöjligtheter.

Dels är jag sugen på att vid enstaka tillfällen kunna ha en webcam men jag tänker mig också att jag skulle rigga kameran för dokumentationsfotografering och då kunna sköta kameran till viss del från datorn.

Datorn är i det här fallet en mac, men finns det bara lösningar för pc så beaktar jag gärna det också.

I dagsläget har jag en Ricoh Caplio RX så om någon vet om ett sätt att få den att funka med datorn så vore det smaskens, även om jag inte gör mig några förhoppningar härom.

/mvh David S

Nikon har till sina kameror en mjukvara "Nikon Capture" för ca. 2000:- som man kan styra sin kamera med. Vet inte om det bara är till DSLR kamerorna eller om de också funkar till de billigare. Men det borde stå någonstans på deras hemsida.
/tj

Pentax *istD har programvara som går att ladda ner gratis(remote assistant). Du kan styra det mesta i kameran och få ner bilderna direkt på hårddisken. Den fungerar däremot inte som WEBcam. Dessvärre (för mig) funkar inte programvaran som den skall på DS/DL. Canon har nog också liknande programvara men det får nog Canon-folket svara på. //Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar