Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera + snö

Produkter
(logga in för att koppla)

LaHoratius

Medlem
(Hittade inget lämpligare möte, postar därför här.)

Jag var ute i snövädret i dag med min Lumix GF1. Det snöade mer än jag trodde, försökte skydda kameran med handen mot snöflingorna.

När jag kom inomhus hördes ett konstigt ljud från kameran. Ett vindlikt susande, lite malande... Jag har bytt batteri, ingen skillnad.

Kameran inkl minneskort fungerar som vanligt, vad jag kan se. Men det här ljudet gör mig orolig. Dock tyst när jag bort objektivet.

Råd?

Ja, det kan vara bildstabiliseringen som är igång.

Vet inte om det beror på någon inställning eller på kortis.

Testa att stänga av bildstabiliseringen.

Lägg annars kameran och objektivet att torka under natten så kanske det är bättre i morgon.

bara ett tips, du kanske redan tänkt på det nu men ta en fryspåse elr lämplig påse i rätt storlek o ha kameran i vid regn o snö..så bara objektivlinsen tittar ut så att säga..

Tack. Stängt av bildstabilisering, ljudet ändras en smula men försvinner ej. Låter som om den tuggar och jobbar... Var lite rädd att kanske batteriet var paj, men har som sagt bytt mot fräscht.

Påsen, bra. Det är ju inte första gången den fått lite väta på sig, men i dag var flingorna Extra Large.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar