** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kamera på resa, stöldrisk och stöldskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med lite sunt förnuft klarar man sig oftast bra... har själv rest en hel del och har alltid med mig Hasselbladare, Dslr mm och har aldrig råkat ut för något... jag tror det viktigaste är klädsel och uppträdande. En småvilsen "uppenbar" turist är ett lätt byte, så att ha kläder och ett uppträdande som passar in i miljön gör nog mer än att stoppa ner kameran i väskan.

Har knallat omkring i Havanas slum på natten med bladarn på axeln utan att ha kännt mig hotad, skulle dock aldrig göra samma sak i t.ex Prag så bara för att staden är europeisk så betyder det inte att den är säkrare...

Men Rom känns betydligt säkrare en Prag

Har rest en hel del i Asien, Europa och Staterna. Enda gången jag känt mig illa till mods var i södra Chicago. Hoppade av i fel område och hade kameraprylar för 40kkr i väskan. Gick snabbt och lät kameran ligga i väskan trots att detta nedgångna område hade en otroligt fotogenisk karaktär.

Har aldrig råkat ut för något. Än så länge iallafall...

Köp en kånken och gör en inredning av ett liggunderlag. Dra gärna väskan i grus innan. Sedan ser den inte så stöldbegärlig ut.
Se självsäker ut så bråkar ingen med dig.

A

I Rom får man se upp lite med ficktjuvar, men har du bara kameran runt halsen eller tvärs över bröstet ska det nog gå bra!

Jag håller med om Napoli. Har aldrig varit med om liknande. På ställen med mycket folk håller jag handen över plånboken hela tiden. Jag har t o m känt grävande händer i byxorna på bussen! Häftig stad dock.

Blir du rånad är det ju bara att räcka över kameran. Risken är dock liten. Och italienska polisen har varit mycket samarbetsvillig när jag blivit bestulen (2 ggr) under det år jag var där.

/Pontus

Picaro skrev:
Precis. Men Kånken är rätt dyra, finns billigare på Clas Ohlson.

Min erfarenhet av ryggsäckar säger att kostar det så smakar det. Det gäller över huvud taget. - Att köpa billigt skräp av sånt som man vill kunna lita på, och dessutom använda mycket, lönar sig sällan i längden eller ens på kort sikt när skräpet går sönder ute på en resa.

Jag vet inte hur många billiga ryggsäckar jag har haft sönder på så patetiskt lätta aktiviteter som skolgång.

Ficklampor är ett annat bra exempel på en pryl som aldrig funnits i fungerande skick under större delen av min uppväxt. Om jag t.ex. hade köpt en Mini Maglite i slutet av mellanstadiet så hade jag troligen inte behövt köpa någon annan ficklampa (bortsett från LED-lampan jag hängde i uniformen i Boden och en Maglite Solitaire till nyckelring motsv. samt en pannlampa, nåja...).

Pongu skrev:

Jag håller med om Napoli. Har aldrig varit med om liknande. På ställen med mycket folk håller jag handen över plånboken hela tiden. Jag har t o m känt grävande händer i byxorna på bussen! Häftig stad dock.

/Pontus

Jag har varit en del i Neapel och känner en hel del folk som bor där. Jag har blivit varnad (av folk som är födda och uppväxta där) för en gata där det säljs rätt mycket elektronik (kommer tyvärr inte ihåg namnet), många av butikerna där kör tydligen med byt-prylen-mot-en-sten tricket när de paketerar grejerna man köpt.
När man kommer hem och packar upp paketet sitter man där med en gråsten, går man tillbaka och klagar vet de naturligtvis inte vad man pratar om.

Neapel är en trevlig stad (och även omgivningen, Sorrento och öarna i bukten) men man får som sagt vara på sin vakt.
Sedan får man dessutom räkna med att blir lurad av alla taxichafförer (även om man åker med en lokalinvånare som behärskar de rätta svordomarna).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar