Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera på resa, stöldrisk och stöldskydd?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErikGustavsson

Aktiv medlem
Hej
Jag ska inom kort resa till Rom och skulle naturligtvis väldigt gärna ta med mig min D70 och kameraväskan med objektiv. Jag har blivit rejält uppskrämd av mina bekanta som varnar för ficktjuvar och rånare i varje gathörn.

Vad har ni för erfarenheter av att resa med kamerautrustning, och har ni några speciella knep för att minska risken för att bli bestulen på utrustningen?

Medans jag ändå håller på, vi kommer väl kolla på de vanligaste turistmålen som coloseum, forum romanum, st. peterskyrkan, sixtinska etc, någon som har lite info om huruvida man får eller inte får fotografera, och tips på bra fotospots får gärna skvallra lite :D

mvh
Erik G
 
Undras hur infödingarna själva hanterar sina kameror. Med normal uppsikt och samma sunda förnuft som i Sverige så bör det inte vara några problem. Italien är trots allt med i EU.

Minska risken genom att inte skylta med att du går med kamerautrustning. Var observant när det tappas nycklar i närheten av dig, blir nedspilld med glass och hjälpsamt vill dig torka dig ren från glass och och kompisen fixar kameran.

Är man fler i sällskap minskar risken och undvik att gå med karta i hand.
 
Rom är inte värre än andra storstäder. Det finns ficktjuvar och lurendrejare även där, precis som i Stockholm. Uppmärksamhet och sunt förnuft är det som gäller. Självklara saker som att aldrig lämna kamerautrustningen utan uppsikt eller att inte förvara hela reskassan i bakfickan.

Själv gick jag omkring i Rom i tre dagar och fotade och filmade utan att känna obehag. Det enda som störde mig var värmen. Kan vara olidligt hett där på sommaren.

Andra sevärdheter än de du räknade upp är Fontana di Trevi och Spanska Trappan såklart. Kommer inte på andra ställen just nu, men jag lovar att det kryllar av fotospots i Rom.

Hoppas du får en trevlig vistelse i Rom. Det är en underbar stad!

Mvh Peter
 
RolandM skrev:
Italien är trots allt med i EU.........Minska risken genom att inte skylta med att du går med kamerautrustning

Skulle EU-medlemskap vara någon slags garanti eller?

Ha alltså kameran nedpackad, eller? Blir det några bilder då?
Jag ska själv åka till ficktjuvarnas paradis Prag i sommar och tänker gå med kameran på magen hela tiden (där hänger den säkert mot stölder) och med extraoptik i en liten väska. Skulle jag ha den nedpackad kunde den lika gärna fått ligga hemma och det vet i tusan om inte stöldrisken är större när den får ligga där, med tanke på alla inbrott som är har hemma i semestertid?

Nej, ha alltid kameran beredd men var givetvis vaksam på sådant som händer runt dig. Har du extraoptik i en väska, se bara till att ha sådana öppningsanordningar att du märker om den snabbt öppnas (dragkedjor, klämmor etc och gärna i kombination så det blir extra besvärligt). Själv har jag en gammal militärväska som jag tänker sy dit ett stort kardborreband på som extra förslutning förutom knapparna. Lägg aldrig ifrån dig väskan eller kameran. Men glöm inte bort plånboken, den är lika stöldbegärlig.
 
När jag irrade runt på nå smågator i Barcelona blev jag plockad på plånboken av ett gäng småglin. Kameran och grejorna hade jag i en gammal ryggsäck som inte antydde nåt om innehållet. Tror det senare är en bra strategi för att få behålla sina saker. Även om jag blev förbannad över att bli av med plånboken med halva reskassan så är det inget mot hur det hade känts att bli av med kameran.

Man lär sig av sina misstag.
 
Det finns resemagväskor där du kan ha ditt pass och det mesta av dina pengar. Jag har en sån, den är platt och man har den innanför byxorna. Syns inte och känns inte. Blir man rånad så tar dom bara plånboken som man inte behöver ha så mycket pengar i.
 
Jag var just på en resa med min nya D70s+18-70mm.
Jag bar kameran på högra axeln med dess ovansida mot mig under en rymlig jacka. Det var lätt att lyfta fram kameran under jackan för att plåta, och man skyltade inte med den under promenaden genom staden. Jag hade också målat över med svart spritpenna det lysande gula namnet "Nikon" på axelremmen.

Jackan skyddade också kameran mot regn. Kameraväskan fick vara kvar på hotellrummet tills den behövdes för speciella ärenden.

Pengar har jag alltid lösa i olika djupa fickor,
och större summor, kreditkort och pass i en speciell liten tunn tygväska runt halsen under skjortan, om jag inte kan låsa in i säkerhetsfack på hotellrummet.
Plånbok tar jag aldrig med.
 
Senast ändrad:
Hej!
Vi reser till Prag denna veckan.
Jag har självklart funderat på det säkerheten rörande kamerautrustningen.
Ska man gå runt och vara "nojjig" att det står en bandit i varje hörna? Då blir det svårt att koppla av och njuta av sin semester.... Man behöver väl inte vara mer rädd utomlands än här hemma? Nej lite sunt förnuft så går du stundtals med din kamera monterad på stativet.
Du är garanterad inte ensam om att vara "mer än en familjefotograf".
Upp med huvudet, se dig om och fånga många fina vyer! Lycka till :)
 
VITA Canon EF 70-200mm f4L USM - Nu diskret?

Väcker mitt VITA Canon EF 70-200mm f4L USM mindre eller mer uppmärksamhet med min sambos billiga "uppfinning". Helfel eller helrätt? Ingen aning om det påverkar objektivet? Skall testa det i Prag denna veckan....

Ps. Nytt ord till den svenska ordlistan för detta objektivskydd: Lasse Majja

"skrattar"
 

Bilagor

  • lasse majja.jpg
    lasse majja.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,523
Re: VITA Canon EF 70-200mm f4L USM - Nu diskret?

emji skrev:
Väcker mitt VITA Canon EF 70-200mm f4L USM mindre eller mer uppmärksamhet med min sambos billiga "uppfinning". Helfel eller helrätt? Ingen aning om det påverkar objektivet? Skall testa det i Prag denna veckan....

Ps. Nytt ord till den svenska ordlistan för detta objektivskydd: Lasse Majja

"skrattar"

Det där var ju ett bra och snyggt sätt att "dölja" gluggen, men hur bär du dig åt för att zooma (eller fokusera manuellt)?

Och JA, vita objektiv väcker större uppmärksamhet än svarta enligt min erfarenhet. 70-200/4,0L är ju ganska spinkig, och jag tror ingen skulle reagera på den om den vore svart.

/Anders
 
Hehehehe....
jag har faktiskt inte varit ute och fotat med Lasse Majja ännu. Jag har prövat att zooma utan några som helst problem. Jag vet faktiskt inte om detta är praktiskt när man är ute och fotar.... vi får se :) Det är kanske ett tips till de som känner att de vita gluggarna väcker lite för mycket uppmärksamhet.
 
emji skrev:
Hehehehe....
jag har faktiskt inte varit ute och fotat med Lasse Majja ännu. Jag har prövat att zooma utan några som helst problem. Jag vet faktiskt inte om detta är praktiskt när man är ute och fotar.... vi får se :) Det är kanske ett tips till de som känner att de vita gluggarna väcker lite för mycket uppmärksamhet.

Vad är det du trätt på objektivet som gör att det fortfarande går att zooma med?
 
Sisst jag var i Prag 2001 mötte man ett par oftast glada och trevliga, patrullerande poliser i var och var annat gathörn, iaf. i de centrala delarna. Så just själva staden skulle jag bedöma som ganska säker.
 
Coolt med det svarta skyddet? kan man kanske ha en vanlig bommulsstumpa? Hur gör du så det inte drar in damm i optiken och eller kameran? Och hur ställer ni er till nattfotografering med seriöst stativ osv. osv.? Gock runt på Manhattan själv 2000 runt midnatt och det gick fint, men man tänkte ju till ibland på hur det skulle va om nån skulle rusat fram..

Jag har beställt en svart axelrem till min kamera istället för den röda med stor text EOS DIGITAL på i alla fall...

Vet inte var det kan va lurigt att befinna sig och vilka tider, ska till Rhodos, Dublin, Glasgow, Edinburgh m.m. i sommar...

/Magnus
 
Jag var i Turkiet (Side) nyligen och plåtade hela dagarna. D2X med 70-200VR som syns rejält (svart by default iofs), och under dagtid och kvällstid kändes jag inget som helst obehag. Snarare tvärt om. Det var fritt fram att plåta vem som helst, och man fick alltid tillbaka ett varmt godkännande leende.

Tilläggas bör att jag höll mig någorlunda inom "turiststråken" och hann aldrig dra iväg ordentligt som jag ville, så självklart var detta en bidragande faktor till de varma leendena. Alla turister får varma leenden där, s.a.s ;)

Dock smet jag ut runt fem på morgonen en dag och gled iväg på lite okända områden och kände direkt att det inte va ok. Fick förklara mig ett par gånger för misstänksamma och krävande herrar i mustasch frågade ut mig nogsamt, samt att de kringstrykande hundarna plötsligt gav mig obehagligt överlägsna blickar... Så det blev ingen lång tur.

Men det var ett fantastiskt ljus =)
 
Jag har precis varit i Rom i två veckor och kan lugna dina farhågor en hel del.. Jag kände mig då inte otrygg i Rom oavsett vart jag var och sprang. Om det var turiststråken eller bakgatorna spelade ingen roll, Carbiniärerna (Italienska "specialpolisen") finns överallt ;)

Använder man bara som flera innan mig påpekat lite sunt förnuft så är det helt lugnt i Rom. Dock bör du INTE åka till Napoli och visa upp din kamerautrustning.. Detta är utan tvekan den mest otrygga stad jag upplevt. Det står tom i guideböckerna att brottsligheten är enorm i Napoli. Vill du som jag ville, åka och se Pompei, ta då en dagsutflykt dit från Rom.

Underbara fotospots i Rom är enl mig bla Fontana Di Trevi, Castel Di Sankt Angelo, Capitol Hill och den fantastiska rosenträdgården som ligger bredvid Cirkus Maximus.
 
Hemkommen från Prag, där jag gick med kameran fullt synlig på magen hela tiden och med kameraväskan på axeln, hör jag i Kronobergsnyheterna att en stöldliga som härjat i sydsverige denna sommar sprängts av Växjöpolisen. Man hade begått över tusen fickstölder här i mina hemtrakter och många blev av med kontokort som sedan användes för att länsa kontona. Sverige är lika osäkert som övriga Europa vad gäller fickstölder. Vi bör vara lika vaksamma här hemma.
 
Jag har aldrig heller haft några problem i barcelona så som stockholm . . i barcelona gick jag med kameran på magen dock under ryggsäcksremen .. använder man leican är det bara att lägga den i jackfickan hehe . ..

alltid bra att ha en hundring i skon som backup om nåt skulle hända . .

mvh - Ale
 
En förvaring för pengar, kort, pass och dylikt som jag rekommenderar är en tunn magväska man har innanför byxorna. Jag minns inte var jag köpte min, men den är riktigt bra. Jag brukar ha den på framsidan, så det känns om någon är där och gräver :)

Det enda problemet är att man kan se lite rolig ut när man ska ta fram pengarna. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.