Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Behöver lite råd innan jag gör en beställning av en kamera och några objektiv.

Har sedan 2005 en Canon 20D och ett Canon 28-135 objektiv som har fungerat och fungerar mycket bra. Har även blixtar, paraplyer, bakgrund, fjärrutlösare mm och vill nu ta fotograferandet ett steg längre - skarpare, bättre iso-egenskaper, kortare skärpedjup, mer liv mm.

Tänker fotografera min dotter på ett år och min son på 5 år, både i typ "hobbystudio" och utomhus porträtt, kommer givetvis även fotografera andra familjemedlemmar. Vi seglar en del och planerar att göra en längre segling under 2018-2021 och då kan jag tänka mig att det blir en hel del djur, båtar, människor mm. Kommer framförallt att använda bilderna i olika fotoböcker, men även på canvastavlor och vanliga uppförstoringar, typ 50x75 cm.

Så här tänker jag.

Kamera:
Canon 6D

Objektiv:
Sigma 35/1,4 DG HSM för landskap, porträtt
Canon EF 85/1,8 USM för porträtt
Canon EF 70-200/4,0L IS USM för allmänt utomhus

Vad säger ni?
 
Jag skulle rekommendera en 5d mark ii. Den kan du få som ny för 12-13000kr vilket är riktigt bra! Objektiv skulle jag rekommendera 50mm f1.4 och ett 70-200mm f2.8 eller f4 som du är inne på (då kan du nog skippa 85an). Ett 35mm är enligt mig inte tillräckligt vidvinkligt för landskap. Kanske ett 20mm f2.8 är bättre? :) eller ett 17-40mm f4.
 
Det finns många sätt. Det ursprungliga förslaget fungerar också. Tyngdpunkten i pengar bör nog ligga där tyngdpunkten i intresset gällande brännvidd ligger. Jag vill påpeka att Canons 70-200/2,8 objektiv ger ovanligt fin bokeh för att vara zoomar och kan för många ersätta 85/1,8. Utomhus i bra ljus har ju 85/1,8 problem med både kromatisk abberation och långitudinell kromatisk abberation. Jag var också lite besviken över träffsäkerheten i autofokus jf med zoomen. Däremot under rätt rhållanden gav 85:an snygg ävergång i oskärpan.
 
5D Mark II har jag funderat på, men när man kan få en 6D från http://www.cameranu.nl/ eller http://www.kamera-express.nl/ för runt 14.500 kr, dvs ca. 2000-3000 kr mer än en 5D, så känns det mer rätt med en 6D. En begagnad 5D Mark II för typ 7000 kr skulle kunna vara ett alternativ och lägga lite mer på objektiv?

Hummm, 35 mm ej tillräckligt för landskap, tack för den infon! Då blir givetvis frågan vilket objektiv som skulle kunna fungera för detta?

När det gäller 70-200/2,8 så har jag även funderat på detta men frågan är om jag kommer att ta med mig och använda objektivet då det väger en hel del. Tror ni att ett 70-200/2,8 är ett bättre porträttobjektiv än 85/1,8? Bokeh, skärpa mm?

Hmmm, svårt det här...

När jag kollar statistiken från mitt nuvarande objektiv så använder jag 28 mm till ca 80 procent och 135 mm till 10 procent och resterande lägen ganska jämt fördelat till 10 procent.

Ge mig gärna fler förslag på bra landskapsobjektiv, kanske ett vardagsobjektiv och hur jag ska göra med 70-200/2,8 alternativt 85/1,8?
 
Jag skulle väl säga att om du tar mycket "studioporträtt" så är 85 mm helt rätt. 70-200 mm kommer lite mer till sin rätt om man är utomhus och tar porträtt, gärna helkropp, med lite bakgrund. Så långt jag förstått det när man läser runt bland tips och guider.

70-200 mm har sen även andra fördelar när man är ute och ränner och dokumenterar ditten och datten. Vilket såklart är en fördel man inte ska ignorera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.