Annons

Kamera och Objektiv för foto/video i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

K.E.E

Ny medlem
Som titeln säger är jag ute efter en kamera och några objektiv för foto i mörker. Jag har sökt så mycket på internet och kommer inte längre någonstans. Men vad gäller kameran är jag inte särskilt intresserad av fina funktioner eller dylikt. Det jag är intresserad av är bra bildkvalitet, bra dynamiskt omfång och lågt brus vid hög ISO, gäller både video och stillbilder. 1080p video är krav.

Kameror jag har tittat på:
Canon 60D, 600D, 700D
Nikon D5100, D5200
Fullformatkameror är tyvärr utanför min budget.

Vad gäller objektiv föredrar jag flera fasta och har i stort sett uteslutit zoomobjektiv pga väldigt små bländare och dålig kvalitet för priset. Ett vidvinkelobjektiv med stor bländare, 2,8 eller större skulle vara perfekt för mig men jag har haft jättesvårt att hitta det för rimligt pris. Det går verkligen inte med kitobjektivet när jag ska ta kort på stjärnor och filma i mörker mm.

Jag planerar att spendera runt 10 000kr, helst vill jag inte ha ett objektiv som flaskhals utan snarare satsa stort på objektivet och snåla på kameran om så måste.

PS. Jag vet att om man sätter på ett 35mm objektiv för Fullformat på en APS-C måste man multiplicera med 1,5 för att få den "aktuella" brännvidden. Men på cyberphoto läste jag på DX (APS-C specifika) objektiv samma sak, att när det står 35mm på objektivet måste man multiplicera med 1,5 för att få brännvidden. Spelar det egentligen någon roll då (vad gäller brännvidden) om jag väljer ett APS-C specifikt objektiv eller inte?
 
När det gäller vidvinklar finns det knappt några vettiga fasta till DX, men däremot finns det gott om vidvinkelzoomar på 2,8 som börjar på 17 mm. Sigma har en som börjar på 1,8 till och med!

En annan fråga, vad är det du vill fota? Jag antar att du kommer att använda stativ?
 
PS. Jag vet att om man sätter på ett 35mm objektiv för Fullformat på en APS-C måste man multiplicera med 1,5 för att få den "aktuella" brännvidden. Men på cyberphoto läste jag på DX (APS-C specifika) objektiv samma sak, att när det står 35mm på objektivet måste man multiplicera med 1,5 för att få brännvidden. Spelar det egentligen någon roll då (vad gäller brännvidden) om jag väljer ett APS-C specifikt objektiv eller inte?
Sätt på en projektor och lys på en vägg så att du lyser ut ett helt A3.
Detta är detsamma som ditt objektiv.

Ta ett A3(detta motsvarar en FX-kameras sensor 24x36mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A3.

Låt projektorn stå kvar på samma plats o byt till ett A4 (detta motsvarar en mindre sensor, tex din DX-kameras sensor 16x24mm).
Rita av det som projektorn visar på ditt A4.

Du får alltså med Mindre av projektorns projicerade bild på ditt A4.
Du får alltså med en mindre bildvinkel av projektorns projicerade bild.
Du får en gratis teleeffekt.
Ett matematiskt förhållande på ca 1,6 ggrs förstoring.

Men det är samma projektor.

OM man nu väljer en DX optik i sammanhanget så skulle den bara lysa ut vårt A4.
Det är nästan detsamma som att flytta projektorn närmare väggen.
Byter du ut A4at på väggen till A3 så kommer bilden bli en cirkel mitt på ditt A3. O ditt A3 får svarta hörn.
Precis som ett DX-objektiv på en FX-kamera.
35mm är ALLTID 35mm, det är ett fysiskt mått.
 
Tack för alla svar! Jag har efter lite övervägande bestämt att köpa en fullformatare. Då blir jag garanterat nöjd och behöver inte oroa mig för DX objektiv. Jag tror det är värt lite mer pengar. Mina användningsområden är lite för krävande för APS-C kameror och jag kommer ha svårt att hitta rätt objektiv för APS-C.
 
O vill du filma så håll dig till Canon.
Då kommer du åt funktioner via Magic Lantern som ingen annan kan ge.

+1 på det. Magic Lantern är Canons starkaste köpargument idag.
Och leta efter fullformat. Blir vidvinkligare per automatik om det är det du vill åt. Canons 24:eek:r är fantastiska på ff.
5d mk2 är bättre än dom du nämner i inledningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.