ANNONS
Annons

Kamera + objektiv för duktig nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

B4rret

Medlem
Hejsan! Jag har funderat på att ta min fotograferin upp en nivå från familjens kompaktkameror till en ordentlig systemkamera. Min Nikon-vän föreslog en Nikon D90 med ett 18-200/3,5-5,6 från antingen Nikkor eller Sigma.

Jag har som sagt fotat en del med kompaktkameror och saknar lite friheten jag tror man har med en systemkamera. Jag vill att kameran ska vara rellativt lätt att förstå/lära sig dock bör jag notera att om jag brinner för något eller är riktigt intresserad går jag in till 110% och jag har inte så svårt för att lära mig. Så lätt att förstå kanske borde strykas? :p men det viktigaste är att det finns gott om utrymme att utvecklas på så att kg slipper köpa en ny när jag lärt mig en del.

Så vad rekommenderar ni? Passar kameran mina behov och önskemål? Finns det bättre alternativ?

Tack för att ni tar er tid! :)

Mvh Jonas

Edit: Nu såhär i början så vill jag fota allt möjligt; djur, natur, människor, landskap och sånt innan jag har hittat några preferenser :)

Senast ändrad:
D90 är kanon, men personligen skulle jag inte välja en superzoom. För mig är ett par fasta och ljusstarka objektiv mycket mer flexibelt. Köp t.ex AF-S 35/1.8G och AF 85/1.8D så har du allt du behöver.

http://www.fotokungen.com/nikon-d90-kamerahus-p-1913.aspx
http://www.fotokungen.com/nikon-afs-dx-3518g-p-2514.aspx
http://www.fotokungen.com/nikon-af-8518d-p-1049.aspx

Finns även beg ett par hundringar billigare
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=155951
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=155429

Du skulle även kunna köpa en beg D90 med 18-105VR för 4500kr så har du ett helt ok "gratisobjektiv" att börja med, skarpare än alla 18-200 superzoomar. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=156039

Senast ändrad:
Yes då är D90 rätt kamera för dig, sen vilket märke som man väljer brukar inte spela så stor roll utan då brukar man rekommendera den som sitter bäst i handen eller om man känner folk med ett visst märke så man kan fråga om råd eller eventuelt låna objektiv. Och eftersom din kompis har nikon kan du enkelt fråga honom.

Sen vilket objektiv handlar mycket om i vilken prisklass, jag skulle inte rekommendera att köpa den största zoomen du kan utan ta gärna en lite mindre zoom då märker man oftast bättre vad man saknar istället. Stora zoomar är bäst till typ resor eller situationer där man inte vill byta objektiv.

D90 räcker och blir över och nu är det väl riktigt bra pris på den oxå.
Såg när jag letade datorgrejer att tex komplett hade D90 och 18-105 för 6800 kr och det känns som ett bra pris utan att kolla upp det.

Köp ett paket och fota lite och sen upptäcker du vad du saknar och vad du vill ha.

Jag köpte D90 och 18-55 och började med det. Sen en enkel blixt och sen ett 50 1,8 och nu funderar man på om man vill ha zoom eller bättre normalzoom... På detta sättet kan du även hålla utkik efter rea. Tex brukar man se 50 1,8 för 999kr på mediamarkt.
Om nu inte pengar är en bristvara så du kan chansköpa utan att det svider ;-)

Härligt att jag är ganska rätt ute! :) Men min (och min kompis(?)) tanke var nog att ha ett bra allround objektiv så att man som sagt slipper byta. Men det kan ju vara helt fel.. :) Hur ska man tänka angående objektiv och kringutrustning? Är det bättre att köra två objektiv eller ska man ta ett 18-105 (eller vad nu kitten brukar komma med)?

Mina nya frågor lite mer konkrtiserade:
1. Ett eller två objektiv, isf vilka eller vilken zoom osv?
2. Ska man köpa ett kitt eller plocka ihop själv?
3. Behöver man något mer, blixt och sånt? :)
4. Nytt eller beggagnat?

Mvh.

Jag ser lite annorlunda på saken än t.ex. Anders ovan. För min del skulle jag INTE avstå från att köpa Nikkors 18-200 för att istället köpa två fasta. Jag skulle inte heller köpa 18-105:an.
Fast optik är för begränsande för mig. Jag har testat ett par gånger och det har bara slutat med att jag inte plockat med kameran och hemma i garderoben blir inte många bilder tagna. Visst, den lösningen passar många, men testa gärna innan du hoppar i den tunnan så du vet vad du får.

Jag skulle inte heller köpa 18-105:an pga att den optiska skillnaden i detta objektiv är så liten gentemot Nikkors 18-200. Visst är det så att det är svårare att göra ett objektiv med stort zoomomfång, men det är också ett afktum att det i våra forum finns en tendens att överdramatisera denna skillnad. (Här kommer jag förmodligen att få på tafsen, men det får jag leva med...) Det är en sak att jämföra objektiv sida vid sida på en dator, en helt annan sak att ha gluggen ute i fält. Nikkors 18-200 är rejält mycket bättre än de rykte som superzoomar normalt har. Jag skulle inte avstå från den.

Ken Rockwells, en amerikansk guru, skriver bl.a.
My 18 - 200 is as sharp on my picky D200 as my more expensive and exotic lenses. It looks great. It doesn't go soft at either end of the zoom range or wide open.
och
It's amazing because there's no sharpness penalty for all this flexibility.

Hela hans test hittar du här.
Han listar optiken t.o.m. i vad han kallar The DX Dream Team

!8-200:an skulle jag sedan komplettera med en ljusstark normal att använda vid dåligt ljus. T.ex. en Nikkor 35/1,8.

Nu dina frågor:
Har jag nyss svarat på...

I ett kitt får du normalt lite rabatt. 18-200 har åtminstone sålts i ett kitt med D90.

Inledningsvis skulle jag vänta med det och låta ditt fotograferande visa vad du behöver. Stativ? Blixt? Trådutlösare? Filter? Låt framtiden avgöra, de här artiklarna är ju inga bristvaror som du måste vänta på...

4. Nytt eller beggagnat?
Du kan få bra priser om du köper begagnat. 18-200:an ser man ibland i annonserna här på fotosidan. Om du är intresserad av att köpa begagnat, be att få se bilder på optiken och exempel tagna med objektivet. Be att få serienumret så du kan kolla mot listan av stulen utrustning etc...
Hr du råd ger ju å andra sidan nytt en extra trygghet...

Hm jo nikons egna 18-200 är bättre än tredjepart tillverkarnas motsvarighet. Jag skulle hellre satsa på det än t.ex. sigmas eller tamrons.

Härligt att jag är ganska rätt ute! :) Men min (och min kompis(?)) tanke var nog att ha ett bra allround objektiv så att man som sagt slipper byta. Men det kan ju vara helt fel.. :) Hur ska man tänka angående objektiv och kringutrustning? Är det bättre att köra två objektiv eller ska man ta ett 18-105 (eller vad nu kitten brukar komma med)?

4. Nytt eller beggagnat?

Mvh.

Plocka själv, skapa det "kit" du själv vill ha.

Beg är alltid billigast, typ 30% ner. Nytt är nytt och fräscht och med garanti, men dyrare. Du förlorar alltid pengar på att köpa nytt, beg grejor kan du ofta sälja utan förlust om ett år eller två om du t.ex. vill testa något annat objektiv.

D90 är värd ca 3500kr på begmarknaden.

18-55VR är billigt och "bra" men 18-105VR är typ lika billigt men ger större omfång, skall man äga någon av dem kan man lika gärna ta 18-105an. Begvärde är ca 750 resp 1250kr.

18-200VR är inte lika bra optiskt och inte värd pengarna tycker jag, bättre att satsa på skarpa objektiv.

Fyra fasta kanonobjektiv att fundera på, ingen av dem är felköp. Köp den eller de du har råd med.
AF-S 35/1.8G
AF-S 50/1.8G
AF 85/1.8D
AF-S 105/2.8VR

Blixt är bra att ha, kanske i framtiden, köp då en beg SB-600 från 1400kr. http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=155196

18-200

D90 är säkert helt ok även om modellen börjar få några år på nacken.

Ett 18-200 tycker jag är utmärkt val om du vill vara beredd på det mesta och dessutom inte vill hålla på att byta objektiv beroende på vad och hur du ska plåta. Naturligtvis finns det nackdelar med en superzoom men som glad amatör är dom inte så besvärande, åtminstone inte för mig. Det mest uppenbara är att 18-200 inte fungerar så bra i svagt ljus. Men det finns ju inbyggd blixt att tillgå. Optiskt är den säkert inte lika bra som fasta och dyrare objektiv. Frågan är om den skillnaden i bildkvalitet spelar någon roll för dig och hur mycket flexibiliteten är värd. Dom bästa bilderna är trots allt dom som blir tagna och inte dom som missas för att man inte hade rätt objektiv på kameran.

18-105 också ett bra och billigare alternativ att börja med men inte lika flexibelt som ett 18-200.

Mitt tips är att inte köpa på dig för mycket direkt utan börja och se vad du tycker och vad/hur du fotograferar och bygg på från dom behoven. Tycker du att du behöver en blixt utöver den inyggda så köp till då. Upptäcker du att du gillar makrofotografering så skaffa ett makroobjektiv. Det är väl liksom poängen med att ha en systemkamera dvs att kunna växa med den.

Att t.ex. köpa 35 + 85 mm som första uppsättning förtar mycket av glädjen, enligt min mening! Varför försaka vidvinkel?

Mitt förslag är att du köper D90+18-105 och låter det gå en tid, innan du köper mer. Givetvis finns det trevliga saker man kan göra med ett fast snabbt objektiv, som inte går att fixa med paketgluggen, men så stor optisk skillnad är det inte. Det krävs att man studerar bilderna pixel för pixel på skärmen, för att den ska framgå, och inte ens det hjälper alltid för att skilja dem åt. Jag har provat själv, genom att jämföra mitt "sunkga" 18-105 med 50/1.8 nedbländat två steg, vilket nog är nästan det skarpaste som går att få till Nikon.

Per.

Okej tack för alla svar! Mycket intressant läsning trotts att de divergerande åsikterna inte får mig att bli säkrare i mitt beslut. Men det är en vettig diskussion med bra argument så fortsätt gärna! Nu har jag dock två till frågor: Var i Stockholm kan man "tafsa" på kameror och få någon vettig att prata med? Och två, vilken Canon kamera uppfyller mina krav? Vill känna på dem ihelgen :)

Mvh

Okej tack för alla svar! Mycket intressant läsning trotts att de divergerande åsikterna inte får mig att bli säkrare i mitt beslut. Men det är en vettig diskussion med bra argument så fortsätt gärna! Nu har jag dock två till frågor: Var i Stockholm kan man "tafsa" på kameror och få någon vettig att prata med? Och två, vilken Canon kamera uppfyller mina krav? Vill känna på dem ihelgen :)

Mvh

På ett svarar jag: "ingen aning", och på två: nästan alla Canon uppfyller dina krav. Alla andra systemkameror också, förresten. Oavsett detta så kanske 550D/600D ligger närmast en D90, men Nikon och Canon har med flit (?) lagt sina modeller omlott. Nästa steg upp heter 60D, men är litet robustare än D90.

Per.

Mvh

Affärer: Scandiavian, Fotokungen, Japan, Rajala m.fl.
Canon: Jag skulle kolla på 550D som "motsvarande" D90, men ändå välja D90.

Att t.ex. köpa 35 + 85 mm som första uppsättning förtar mycket av glädjen, enligt min mening! Varför försaka vidvinkel?

Mitt förslag är att du köper D90+18-105 och låter det gå en tid, innan du köper mer. Givetvis finns det trevliga saker man kan göra med ett fast snabbt objektiv, som inte går att fixa med paketgluggen, men så stor optisk skillnad är det inte. Det krävs att man studerar bilderna pixel för pixel på skärmen, för att den ska framgå, och inte ens det hjälper alltid för att skilja dem åt. Jag har provat själv, genom att jämföra mitt "sunkga" 18-105 med 50/1.8 nedbländat två steg, vilket nog är nästan det skarpaste som går att få till Nikon.

Per.

Håller med, det blir lite snålt med 35mm som vidaste vinkel.
Har själv 18-105 VR som min nödvidvinkel, jättebra skärpa men bara 18mm och en hel del distorsion där nere. En beg Tokina AT-X 12-24/4 för 3000kr är ett ännu bättre vidvinkelval att komplettera 35:an och 85:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar