Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera med vridbar display - köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Ska köpa ny kamera och behöver råd. Kameran måste ha vridbar display. I övrigt är kraven bra bildkvalitet, relativt hög upplösning och RAW-format. Gärna robust och väderskyddad då den skall användas på sjön. Inga direkta krav på funktioner eller video.

Första frågan, system eller kompakt? Jag fick rådet av scandinavian att köpa en 760d. Men då känns det som att jag lika väl kan köpa 70d? Den verkar bättre och mer robust.

Men min tanke från början var en kompaktkamera.
 
70D är lite goare att hålla i och har en betydligt bättre sökare. Bildmässigt så är det små skillnader. Den är också större och tyngre. Ingen av kamerorna är väderskyddade men är någorlunda täta i alla fall.
 
Ska du ha Canon är nog 70D ett bra val. Rejält byggd och bra sökare. Om du kan tänka dig även andra märken ta en titt på Pentax som är väldigt bra på att göra vädertätade stabila grejor. Pentax S2 skulle kanske passa dig.
 
Tack för svar. Är det stor skillnad på vbildkvalitet mellan på 760d/70d och canons kompaktkameror med vridbar display. Powershot-serien
 
Nej, stor skillnad är det inte om man har normal krav. Största skillnaden är nog bildbrus. Varför inte gå in på dpreview.com och kolla? Där finns bilder med i recensionerna.
 
Tack för svar. Är det stor skillnad på vbildkvalitet mellan på 760d/70d och canons kompaktkameror med vridbar display. Powershot-serien

Jag skulle nog klassa båda dessa som väldigt lika.

Har du läst på om EOS 80D? Säljstart 25 mars.


Beroende på hur du vill vinkla displayen - så kanske PowerShot G3 X kan vara ett alternativ. Väldigt robust och även den vädertätad.
PowerShot G1 X Mark II?
 
Kompaktkamerorna har sämre sökare (om alls någon), ofta långsammare reaktion och serietagning och tappar mer i bildkvalité när ljuset blir svagare.
Men de är ju lättare att ha med sig.
 
Misstänker att 80D kommer ligga högt i pris?

Powershot g3 är ju klart intressant ifall den är vädertätad. Men priset var högt.
Jag har en 7D hemma och en anledning till att köpa ex en 70D är ju att de delar gluggar. Men en kompaktkamera är att föredra egentligen då jag även kommer vandra en del med kameran. Och sökare är inte jätteviktigt då det typ bara handlar och stilla självporträtt.

Ska läsa reviews så småningom, är dock utbränd och kan inte läsa mycket text än. Därav frågar jag er om råd.
 
Joakim, kommer du fortsätta att skriva och fota för tryckta tidningar?
I så fall skulle jag vilja avråda från kompaktkameror. De små sensorerna kan ge mycket brus i sämre ljus och det syns väldigt väl i tryck.
Testade själv med en Pentax kompakt först men den fick väldigt snart ersättas av bättre kamera.

70D är en bra kamera, ungefär i storlek som din 7D.
760 är lite mindre och kan nog upplevas som smidigare vid vandring och dyl.
Knappuppsättningen är inte riktigt likadan men åk gärna till Elgiganten eller nåt liknande som har båda kamerorna hemma så du kan klämma och känna.

Annars kanske en spegellös är svaret för ditt behov?
 
Ja det kommer vara mycket foton till tidningar och om det är betydligt mer brus vid fotning med kompaktkameror så har du en nog tagit upp en avgörande poäng som kommer göra att jag väljer en systemkamera.

Är det stor skillnad i storlek på 760 och 70?
Hur är skillnaden i husens uppbyggnad. Båda plast eller 70d i magnesium? Någon skillnad i vädertäthet?

Känns nästan som att jag lika väl kan köpa en 70d och sälja min 7d?
 
Ja det är en ganska stor skillnad på 760 och 70 storleksmässigt.
Kan inte detaljmässigt hur de är uppbyggda men 70D känns mer solid. Gissar även på att den är något bättre väderskyddad än 760 som är mer en konsumentkamera.
760 saknar bl.a. dedikerad AF-ON knapp på baksidan och scrollhjulet är väldigt litet jämfört med 7D.

7D och 70D liknar varandra ganska mycket och jag gissar på att du kommer känna dig mer "hemma" med den. Men förutom den vridbara skärmen är det väl inte nån jätteuppgradering med bytet. Men 70D har en nyare sensor, mindre brus, wifi och ska fokusera snabbare i live-view läget.
Annars ska 7D (enligt Cyberphoto) vara en snabbare och mer professionell kamera.
Autofokusen är samma i båda kamerorna.
 
Hej.

Då du inte har skrivit ut vad din budget ligger på så skulle jag direkt säga Pentax K1. Den är väderskyddad samt marknadens bästa vikbara skärm :)

Ta en titt på den!

Mvh.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.