Annons

Kamera kopplar inte med blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

angelpoison

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon D700 och tänkte använda den till mitt studioset ( länk till studiosettet ) men jag får det inte att synka.

Tidigare använde jag min Nikon D300 till samma utrustning, och där behövde jag aldrig göra inställningar, utan satte in sändaren i kamerans blixtsko o det fungerade direkt.

Någon som vet hur man ska göra för det ska fungera till 700an?
 
Så blixtarna triggas inte, eller triggas de men att de inte syncar? Om det senare kanske du har för snabb slutartid. Pröva i så fall att sänka till under 1/200 s, och kör manuellt förståss.
 
Så blixtarna triggas ( utlöses då ), eftersom du testade att ändra slutartiden ? Men att de kommer inte med i bild?

Eller triggas de inte alls?

Ju mer detaljerad du är i dina svar desto mindre motfrågor kommer =) Tex " Ja,jag kör helt manuellt och jag gick ned ända till 1/50 s och blixtarna triggas men kommer inte med i bild".

Jag är inte så hemma på såna här problem men tänker att, en vanlig orsak när man triggar sina studioblixtar men kamerablixten, så blir det ofta fel då kameran skickar ut en förblixt för att mäta ljus och annat ( ttl ), och då triggas studioblixtarna för tidigt och hinner inte ladda om tills den riktiga blixten kommer. Fast det är kanske långsökt. Sökte på nätet efter ett sånt problem men kunde inte hitta nåt direkt.
 
Förlåt att jag var otydlig, menade att det blir ingen kontakt alls. Fast jag provat ändra slutaren.
Trodde att det kanske var någon inställning man skulle göra.

Men får prova att ändra ännu mer, tack för du försökt hjälpa mig!
 
Är det inte alltid såhär, att när man provar själv funkar det inte, o sedan när man provar igen för att någon säger det, då funkar det!

Problemet löst, gjorde inget speciellt, hehe.. tack iaf till er som tagit er tid, och God Jul!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.