Ja, du behöver en filmhållare. Det är en ganska tunn sak med ett skyddslock på ena sidan som ser till att filmen inte exponeras innan du sätter filmhållaren i kameran.
Det kan gå att hitta sådana på Tradera. Jag har köpt en del gammal storformatsutrustning där för flera år sen. Det kan fungera med en filmhållare från annat ett märke än ICA. Den filmhållare som följde med min Sirene är inte märkt "ICA" men jag har ett par som är märkta så.
Bredden på filmhållaren ska vara 10 cm för att passa.
Det finns inget att starta upp. Kameran är klar att användas direkt.
Börja med att sätta kameran på ett stativ. Att handhålla en sån här kamera är ganska besvärligt.
Öppna sedan luckan bak för att se mattskivan. Den ställer man in fokus på genom att flytta grunkan framtill, som objektivet sitter på, framåt eller bakåt. Bilden på mattskivan är ganska mörk så du kanske behöver ett mörkt skynke över huvudet för att kunna ställa in fokus. Ställ in slutaren på "Z" och tryck på avtryckaren. Då öppnas slutaran och du kan ställa in fokus.
När fokus är inställt stänger du slutaren genom att trycka på avtryckaren igen, och ställer in en lämplig slutartid och bländare för det ljus du har.
Bakstycket som mattskivan sitter i går att ta bort genom att dra i en liten spärr, som sitter uppe till vänster, åt sidan och sen dra hela baktycket uppåt. Sen sätter du i den laddade filmhållaren istället för bakstycket och drar ut skyddsluckan från filmhållaren, uppåt.
Ta bilden genom att trycka på avtryckaren för slutaren.
Sätt tillbaka skyddsplåten i filmhållaren och montera bort den på samma sätt som du monterade bort bakstycket med mattskivan
Det blir inte så värst många bilder per sekund med en såna här kamera.