Annons

Kamera i fjällen

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex

Aktiv medlem
Jag funderar på att göra en fjällvandring i sommar och då givetvis ha med mig fotoutrustning. Hur brukar ni göra för att bära utrustningen så att den både är skyddad och lättillgänglig? Jag tänker vandra med tält och sedan ligga still några dagar på olika ställen för att göra dagsturer med kameran. Hur gör ni om ni har en stor utrustning med er?

Nu vet jag inte hur stor utrustning du tänkte dig, men jag har en Lowepro Topload Zoom AW. Bär den i bröstsele och har alltid kameran snabbt tillgänglig. Det inbyggda regnskyddet har stått pall allt jag varit med om så långt. Lyckas i det väl skyddade innerfacket få ner en EOS 30 med 28-135 zoom, och därunder ett fast 17 mm. Några rullar film och en liten blixt vid sidan av. I det tunna ytterfacket, som egentligen är avsett för film, har jag ett EOS 300 hus plus fast 24 mm och fast 50 mm. En telezoom bär jag i en midjeväska därunder. Större utrustning än vad jag har nu skulle jag uppleva som osmidigt.

Arrangemanget har fungerat mycket bra så långt, såväl i fjällen som på trånga kinesiska lokalbussar. Tyvärr har den något klena dragkedjan gett med sig efter ett par års användning. Tamcrac har en liknande väska(5519), och kanske är dragkedjan starkare på den?

Tycker hur som helst att det är guld att bära så mycket som möjligt i en Toploadväska med bröstsele. Är mycket smidigt och konkurrerar inte med den ordinarie ryggsäcken. Har perfekt koll på prylarna i alla situationer och kommer till skott på några sekunder.

/Svante

Jag tackar för tipset och skall kolla in Topload Zoom AW och Tamrac. I mitt fall blir det antingen
1/ Nikon F 100 med MB15 och objektiven 20mm, 28mm, 35-70/2,8 och 80-200/2,8.
eller 2/mellanformatskamera med 50mm, 80mm, 150mm och 250mm.

Håller med, en toppload zoom AW är perfekt, Min sväljer en eos5+vg10 och 100-400L med motljusskydd. plus en 50/1,4 och kanske 10 rullar film men sen är det fullt.

Fördelen med detta är att man är redo när som helst och att man slipper spänna av sig ryggan i ett par minuter för att man vill ta en bild. Kan dock vara lite trickigt att få på sig om man ska kånka på en rygga på 20-25 kg också.

För mig finns ingen bättre kombination.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar