Annons

Kamera i Backen

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
Nu har det som inte får hända hänt...

Min k10d har ramlat i backen... en liten plastbit på ca 2 mm är borta på kamerahörnethörnet under minneskortsluckan...

Hur kan jag undersöka så att allt strå rätt till med kameran förutom lilla plastbiten då...?

Och bör man skicka in den för att få butt underrede eller är det en onödig kostnad om allt verkar fungera ändå?

Det ser lite ut som man skulle kunna byta underredet själv med rätt ph-mejsel. Jag skulle nog först lyssnat vad det kostar och gjort ett försök på egen hand. Är de dyrt kanske det går att fylla upp hålet med nått svart lim så att kamera blir tät igen.

Vad skulle kunna tänkas gå sönder inne i kameran, kolla SR, sensorrengöring, spegel, autofokuspunkterna, missljud, slutare...

Jag skulle tro att rätt mycket kan gå fel när kameran utsätts för så pass kraftigt våld. Visst kan du eventuellt fixa underredet själv eller rent av limma dit plastbiten som lossnat. men mitt tips är att skicka kameran till en Canonverkstad och låpta de göra en genomgång samt ge ett kostnadsförslag på eventuella åtgärder. Summan för kostnadsförslaget brukar dras av ifall reparationer visar sig vara nödvändiga.

och om Canon inte lyckas kanske en Pentaxverkstad har ännu bättre chans ;)

Pentaxkamerorna brukar vara rätt tåliga så min gissning är att det bara är höljet som är skadat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar