Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera i A2- Pro1-klass duger för "vanliga" användare?

Produkter
(logga in för att koppla)
snysop skrev:
Det enda som för mig är positivt med A200 är väl att det är en nyare kamera + att den är något mindre och ligger bra i handen. Men då A2 också ligger väldigt bra i handen så väljer jag den.

Den har en sak till som jag tycker är bra och det är den ledbara skärmen. Kanske inte så mycket när man skall fota som när jag skall bära den veckovis i fjällen då jag slipper riskera att repa skärmen.

Tänkte också lite att A200:an är en nyare kamera men med handen på hjärtat så är ju A2:an inte ens ett år gammal på marknaden så lastgammal är den inte. Och inget säger att något är bättre bara för att det är nyare.

Så just nu lutar det över åt A2:an.

erro_67 skrev:
Om man fokuserar på säg 1 meters avstånd med 28 mm brännvidd och bländare 4. Då får man ett visst skärpedjup. Om man sen står kvar på samma ställe men byter till 300 mm brännvidd och behåller bländare 4 och fokus på 1 meter. Har man då samma skärpedjup?
Givetvis inte, står du på samma ställe med 300mm så får du ju en helt annan (högre) förstoringsgrad (och helt annat utsnitt) och därmed långt kortare skärpedjup.

Flyttar du dig därimot bakåt med 300mm så att du får samma förstoringsgrad (och utsnitt) som med 28mm på en meters avstånd så får du samma skärpedjup (men helt annat perspektiv).

sagan skrev:
Givetvis inte, står du på samma ställe med 300mm så får du ju en helt annan (högre) förstoringsgrad (och helt annat utsnitt) och därmed långt kortare skärpedjup.

Flyttar du dig därimot bakåt så att du får samma förstoringsgrad (och utsnitt) som med 28mm på en meters avstånd så får du samma skärpedjup (men helt annat perspektiv).

OK, det var ju så jag menade. Det gick tydligen inte fram... nåja...

Om vi återgår till får-bilden som Karin undrade över. Det jag menar är att om man tar den bilden, med olika brännvidder, men med samma utsnitt, d.v.s. samma bild, så minskar väl skärpedjupet baserat på längre brännvidd och/eller större bländaröppning.

Jag tror att många i likhet med mig kanske inte alltid kopplar de "korrekta" begreppen till det som faktiskt avses. Nackdelen med ett rent textbaserat forum. Det blir så jäkla mycket text om man ska specificera ner till minsta lilla detalj exakt vad man menar.

Edit: kanske ska läsa vad du skriver innan jag själv skriver nåt. OK, ser nu att även jag lärt mig något. Samma bildutsnitt ger alltså samma skärpedjup. Det trodde jag inte. Här måste testas praktiskt.

Nu tror jag att jag hänger med... Och jag tror att jag håller mig till A2 iaf (pga storleken på systemare samt priset för objektiv etc). Även om jag kanske är pyttelite fundersam så tror jag att A2'an räcker till för mig (jag är ändå helt nybörjare inom detta - jag vet vilka bilder jag vill ha, men inte hur/med vilken utrustning jag ska få dem). Om den inte räcker till så blir det att sälja den och vid det laget så har jag säkert lite mer pengar att lägga (nu är de tillgängliga sparkontona tömda pga bröllop x2 samt bröllopsresa).

Tackar så hemskt mycket för er trevliga hjälp! :)

/Karin

snysop skrev:
Tackar så hemskt mycket för er trevliga hjälp! :)

/Karin

Hoppas inte mina försök till förklaringar förvirrade dig :)

Ibland lär man sig saker genom att svara själv!

Tror nog du blir nöjd med A2. Själv känner jag att det kommer ta ett tag innan jag upplever den som en begränsning. För tillfället är det jag själv (och min tid) som är gränsen och så lär det vara ett tag framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar