Annons

Kamera för sportfoto med begränsad budget är det möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Diny

Medlem
Har en ricoh som det enbart blir bra kort soliga dagar eller mer stillastående motiv. Om man har de villkoren uppfyllda så blir det dock kanonbra kort. Det är lite tråkigt då dom soliga dagarna i Sverige kan vara ganska begränsade i antal och alla motiv inte håller sig stilla *s*

Är sjukpensionär och foto är ett stort intresse. Fotar mkt hästar i rörelse och det skulle vara underbart att kunna få tag på en kamera som klarar rörelse och sämre ljusförhållanden bättre än min.

Att hitta en hyffsad kamera med en tight budget är inte lätt. Men på den här sidan verkar det finnas mkt duktigt folk så hoppas på några tips.

Storleken på kameran har ingen betydelse. Drömmen är med en högre optisk zoom men inget krav.

Har tittat runt lite och Panasonic DMC-FZ5 verkar fått mkt bra betyg men läste i ett test att den kunde få mkt brus vid högre iso.

Rörelse i dåliga ljusförhållanden är inte lätt. Fast hur svårt det är beror förstås på hur fort det går och hur lite ljus det är, att fotografera hästar som galloperar i ex. ett dåligt upplyst ridhus är svårt även om man har obegränsad budget.

Rent spontant skulle jag säga att en "enklare" systemkamera (ex. Canon 400D) med en fast 50/1.8 objektiv nog skulle vara bättre än godtycklig kompaktkamera. Fast för att 50 mm ska räcks så krävs det naturligtvis att du kan komma ganska nära.

För att kunna stå på större avstånd i dåligt ljus så krävs rejäla objektiv som tyvärr kostar en hel del pengar; mer än de flesta amatörer har råd med,

Du får nog vara mer precis om någons ska kunna ge tips, ge gärna exempel på vad du skulle vilja kunna fotografera.

Jag har en bra äldre analog systemkamera (Nikon) som jag haft i många år och har för mig att man kan använda de objektiven till ett digitalt hus. Det kanske öxå skulle vara ett alternativ?

Som tur är så pysslar jag med islandshästar som det är max en tävling i Sverige inomhus per år *s*.

Kameran bör vara snabb då det kan gå undan när hästarna springer förbi.

Det skulle det vara roligt med en hyffsad zoom oxå men sätter snabbheten och kvaliten före.'

Fick testa en kamera av en fotograf på en tävling (en canon med ett väldigt bra objektiv) och vilken känsla att knäppa med. Men objektivet låg på över 80 + moms. Precis vad man har liggande i madrassen

Om du redan har objektiv borde det vara ett intressant alternativ. Nikon har haft samma fattning under väldigt många år.
Vilka objektiv har du?

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar