Annons

Kamera för makro

Produkter
(logga in för att koppla)

resqual

Aktiv medlem
Hej!
ska köpa mitt första kamerapaket och undrar vad man ska ha.
har testat lite olika kameror och makro är något som verkligen faller mig i smaken.

har kollat på kameror och de enda vettiga verkar vara 600d och 60d då de har vinklingsbara skärmar, vilken är bäst/mest för pengarna?
Har noll koll på objektiv men vill ha antingen två billiga (ett macro, ett nomralzoom) eller ett macro som tillåter en att ta "vanliga" bilder också. alla brännvidder under 100mm känns bra. (vill inte ha för klumpiga grejer.)

även kollat på stativ och har fått mig en uppfattning av att det kan vara schyst om man ska fota med olika slutartider (typ HDR)
kollat på: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=682298
funkar det för makro?

tar emot alla tips och råd som går att få.
alltså, kamera + objektiv för macro men även (om möjligt) ett all-round objektiv

edit: glömde budget såklart. Max 15 000kr. Helst runt 14 000

EF-S 60/2.8 USM ett skarpt och smidig makroobjektiv, tack vare sin snabba AF funkar den även för normalt fotograferande. Sigma 70/2.8 och Tamron 90/2.8 är också skarpa men med surrig och långsam AF. Alla dessa kostar runt 2500-2700kr beg.

EF 100/2.8L IS USM är ett annat mycket bra alternativ, men lite dyrare.

Normalzoom, mest och bäst för pengarna är Sigma EX 17-50/2.8 OS HSM, ett klipp för bara 5999kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=si1750e

tack för svaret. Men om du/någon annan skulle sätta ihop ett paket idag för 15 000kr (nikon, sony, canon...vad som) Vilket hus+objektiv skulle ni valt då?
behöver absolut inte ha ALLA objektiv samtidigt men vill kunna fotografera när jag är ute i skogen och gör min mamma sällskap med svampplockandet. Alltså kunna fota lite macro/landskap.
kom gärna med förslag på objektiv som man kan komplettera med i framtiden (typ "måste ha" objektiv) men som sagt. hus+objektiv för landskap/närbilld/macro :)

Victor, att du inte får så många svar här beror nog på att dina frågor är lite för allmänna och att det är nästa omöjligt att välja ut det "bästa" alternativet.

Makro och landskap ställer ju inte så stora krav på själva kamerahuset. Du klarar dig gott med någon av instegsmodellerna och till en början går det utmärkt med en "kit-zoom" typ18-55 och kompletterat med en makroglugg.

Fördelen med just makrogluggar är att alla tycks vara bra! Det är oerhört sällan man hör några klagomål på dem.

Om jag vore du skulle jag inte spendera hela budgeten med en gång. Försök att spara lite pengar, när du väl kommit igång med fotograferandet upptäcker du vad du vill satsa på.

Lycka till

Hej!
ska köpa mitt första kamerapaket och undrar vad man ska ha.
har testat lite olika kameror och makro är något som verkligen faller mig i smaken.

har kollat på kameror och de enda vettiga verkar vara 600d och 60d då de har vinklingsbara skärmar, vilken är bäst/mest för pengarna?
Har noll koll på objektiv men vill ha antingen två billiga (ett macro, ett nomralzoom) eller ett macro som tillåter en att ta "vanliga" bilder också. alla brännvidder under 100mm känns bra. (vill inte ha för klumpiga grejer.)

även kollat på stativ och har fått mig en uppfattning av att det kan vara schyst om man ska fota med olika slutartider (typ HDR)
kollat på: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=682298
funkar det för makro?

tar emot alla tips och råd som går att få.
alltså, kamera + objektiv för macro men även (om möjligt) ett all-round objektiv

edit: glömde budget såklart. Max 15 000kr. Helst runt 14 000

Hej Victor, om du vill börja med macro titta gärna på hemsida www.makrofokus.se . Kanske kan du hitta några tips där.

En tydlig sökare är viktig för makro då det är små marginaler och delar av mm som gäller när man ska sätta skärpan, därför skulle jag välja bort instegkamerorna. Live view har jag inte använt då det är svårare att hålla kameran still på distans, däremot är det en fördel att kunna förstora upp bilden, men man ska nästa använda stativ då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar