Oscar Haraldsson
Aktiv medlem
Ett alternativ skulle kunna vara Sony NEX-6, Den är liten som en kompaktkamera men har systemkamera prestanda och funktioner. Man kan även uppgradera med bättre optik för att passa de bilder man vill ta.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett alternativ skulle kunna vara Sony NEX-6, Den är liten som en kompaktkamera men har systemkamera prestanda och funktioner. Man kan även uppgradera med bättre optik för att passa de bilder man vill ta.
Jag tror det pågår allmän skjutning högt över målet här... Jag betvivlar inte på att allt ni skriver om snabb autofokus, slutarfördröjning mm är helt rätt. För en fotograf. Men här har vi en familj som vill ta steget från mobilkamera till något lite bättre. Jag tror att ni mer skrämmer dem än ger bra råd. Risken är att de fortsätter med mobilkamera därför att det där med riktig kamera är alldeles för dyrt och krångligt.
Mitt råd är fortfarande: En "buskompakt" t.ex. en Olympus Tough TG4 eller en enkel systemkamera med eller utan spegel med kitobjektiv. Det stannar inom budget. Känn er för med den kameran, lär er använda den, inse möjligheter och brister och komplettera med fler objektiv och kanske ett bättre (dyrare) hus efter hand om intresset vaknar på allvar.
Jag funderade om jag skulle nämna spegelfria kameror i mitt långa inlägg ovan, men hoppade över det ...
Men för att nu ta den frågan också: Enkelt svar nej.
För generellt allmänfotograferande - ja. Men för att som trådskaparen fota hästsport och motorcross - nej. Där har inte spegelfria i prisklassen 5000 kr begagnade prestanda som är jämförbara med DSLR-kameror (optisk sökare och spegel) i samma prisklass. Varken autofokus eller sökarprestanda är i närheten av lika snabba som en DSLR för 5000 kr annat än i de allra nyaste spegelfria modellerna och de är svåra att hitta under 10000 eller mer.
Och skall man i huvudsak fotografera med teleobjektiv så blir lätt idén med ett litet kompakt kamerahus lite kontraproduktiv. Man får i praktiken bara ett obalanserat paket med dåligt grepp.
Det tål att upprepa: Det jag skriver ovan gäller sport- och actionfoto. Som generell allmänkamera ser jag inga problem med en spegelfri kamera som Nex 6. Bildkvaliteten är bra och hanteringen smidig i ett kompakt paket.
Då jag själv använder Canon så skulle jag rekommendera en begagnad Canon EOS 7D eventuellt en begagnad 70D.
7D har jag sätt begagnade för 3500kr, dock så behöver du ett objektiv och de ljusstarka rackarna är inte billiga.
Ett begagnat Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD objektiv skulle kunna vara något då det har bildstabilisator.
Kolla begagnat så går det nog att hitta både kamera och objektiv till en bra peng.
Polaren som var med körde en enklare spegellös (Nikon DX), och utan att ha sett alla bilder och i 100% (såg hyfsat ut i kamerans förstoring), så kändes det som om han behövde kämpa betydligt mindre med att få till fokus med sin konsument-APS-C.
Hej!
...
För motorcross och ridsport skulle jag rekommendera en spegelreflexkamera, alltså en traditionell kamera med spegel och optisk sökare, den kameratyp som här på Fotosidan ofta kallas DSLR (Digital Single-Lens Reflex).
...
Som försvarare av sporten måste jag påpeka att det skrivs "motocross" och inte "motorcross."
Du är inte ensam om att skriva som du gör, men gå gärna över till den ljusa sidan
/Thomas
Nu är det svårt att alltid generalisera, men tror du är inne på något här. Om man får lov att generalisera lite brett;
Sony = bra sensorer, men mindre bra/snabb AF.
Canon = mindre bra sensorer (märks mer på APS-C), men bra AF på de bättre modellerna.
FF = mindre brus än APS-C (men självklart dyrare, och förmodligen utanför TS tänkta budget).
Skulle dock säga att alla DSLR är ganska aviga att filma med på grund av sin design där man tittar på kamerans display på baksidan.Speciellt med telen kommer det bli svår att få stadiga bilder. Det här kan förstås avhjälpas med bra stativ eller kamerarig .Bländarmekanismer och fokus är ofta ljudliga vilket gör att det blir mer eller mindre nödvändigt att skaffa extern mikrofon som inte sitter på kameran. Ser vi till Canon 70D så har den ingen hörlursingång vilket gör det svårt att ha kontroll över om ljudet är OK. Förmodligen bättre att spela in ljudet separat och synka i efterhand. Men då är det ytterligare prylar och tusenlappar som ska till för att resultatet ska bli njutbart ett kasst ljud tar väldigt snabbt ned kvalitetsintrycket på en videoinspelning.
Skulle därför säga som Martin A, hoppa över filmmöjligheten om budget är så här låg och satsa på det som går att göra hyfsat bra för det här priset.