ANNONS
Annons

Kamera för fattig barnfamilj?

Produkter
(logga in för att koppla)

boosten

Medlem
Jag är ute efter en bra kamera (förstås) som är snabb att slå på, samt har kort tid från knapptryck till tagen bild (det går ju undan här hemma). Vidare ska den vara påbyggnadsbar till ett inte alltför högt pris och vara hyfsat enkel att hantera även i början då vi är noviser och inte har alltför mycket tid att traggla instruktionsböcker.

Det är klart jag skulle vilja ha en Canon 400D, men finanserna räcker inte riktigt så långt tyvärr. En 4-5000 kanske vi skulle kunna klämma fram till ett första inköp (kamera + det nödvändigaste, vad nu det är?).

Hjälp, snälla?
Carro

För den summan kan jag tänka mig att du kan få t.ex. en begagnad Nikon D70 med någon lite enklare zoom (med lite tur, kanske en 18-70DX). Det hade nog blivit mitt eget val idag, för den pengen.

Begagnat

Man måste inte köpa nytt!
Det finns massor med fina begagnade kameror på marknaden.
Man behöver inte alls en 10MP kamera (400D) en 6MP 300D räcker mycket längre än vad man tror!
Köp en beg 300D och ett beg objektiv. Det borde inte vara alltför svårt att hitta det för under 5000SEK.
Du kanske tom kan hitta en 350D för de priset.

-Jonas

Jag tycker absolut att du ska satsa på en 350D.
Den säljs ny med kit-optiken för 4990:- hos en stor elektronikkedja (vet ej om erbjudandet fortfarande gäller).

Andra alternativ:

Pentax K110D med 18-55 optik för 5494 eller Nikon D40 med optik 5900 (priserna från cyberphoto)

,,,svar från en fattig pensionär

Som flera redan nämnt en Canon 350:a kan jag verkligen rekomendera. Jag fick tag i en på blocket strax före jul för 4500 med kit-optik och 1GB kort. Nu har jag haft den några veckor och jag är riktigt nöjd och kit-optiken är inte alls så dålig som dess rykte. Och snart kan man nog få en ny, för samma pengar som jag gav...

Mest för pengarna utan tvekan:pentax K100D.
Då får du dessutom en av de bästa kitobjektiven
(metallfäste bl.a inte plast) och skakreducering i huset.

Thomas

Om det inte är brådis (vilket det alltid är med barn) så vänta tills nått nytt från canon släpps om någon månad eller två, så kommer blocket bli proppfullt med gamla canonkameror.

boosten skrev:
Jag är ute efter en bra kamera (förstås) som är snabb att slå på, samt har kort tid från knapptryck till tagen bild (det går ju undan här hemma). Vidare ska den vara påbyggnadsbar till ett inte alltför högt pris och vara hyfsat enkel att hantera även i början då vi är noviser och inte har alltför mycket tid att traggla instruktionsböcker.

Det är klart jag skulle vilja ha en Canon 400D, men finanserna räcker inte riktigt så långt tyvärr. En 4-5000 kanske vi skulle kunna klämma fram till ett första inköp (kamera + det nödvändigaste, vad nu det är?).

Hjälp, snälla?
Carro

Få se här nu:
* Barnfamilj
* Två användare = olika storlek på händer och intressen.
* Snabbhet
* Jobbiga funktioner/bruksanvining = bläää
* Påbyggnadsbar

Mitt tips:
Köp Kamera&Bild no.1 2007 och eller DigitalFoto no.1 2007, och läs.

* Spara pengar en månad till (?)
* Köp Nikon D40, bättre familjekamera är svårt att uppbringa.
* Deltag i Nikons fotokurs som är gratis

= du kommer att bli alldeles överväldigad över vilka fina bilder du får på dina barn.

Hälsningar

Adam

Canon- ny 350 med kit.
Nikon, Ny / beg D50
Är bildkvalitet viktig men inte fabrikatet - Pentax K100D

Kit-objektiven räcker långt, men en hyfsad blixt kan ju vara bra inne.

Gunnar D skrev:

Är bildkvalitet viktig men inte fabrikatet - Pentax K100D

Kit-objektiven räcker långt, men en hyfsad blixt kan ju vara bra inne.

yes, K100D är ett mycket bra alternativ. Speciellt om kameran ska hanteras av barn, dom kanske inte är så stadiga på handen och då är det ypperligt med den inbyggda bildstabiliseringen.

Sen kan du ju kompletera med en extern bilxt, tex Pentax AF360FGZ, har själv en sådan och är super nöjd. Då har du en riktigt liten och lätt kombo som ger bra bilder även inomhus.

Priset för detta blir då
K100, ca 6000:-
Blixt, ca 2500:-
Lowepro Nova 2 AW, ca 500:-

Totalt ca. 9000:-

Detta blir ju lite mer än vad din budget är tänkt för. Men å andra sidan så behöver ju inte allt inahandlas på en gång. Blixten kan ju vänta men väska bör man ju ha. Lowepro väskan jag nämner är prefekt för mig, rymmer kamera + kitoptik monterat + blixt, minneskort, filter mm. Har du inte fler objektiv som du vill ha med dig får du nog även ner ett par vantar eller en mössa, eller varför inte en liten termos till utfykten? ;) Dessutom är väska vattentät samt har ett "inbyggd" regnskydd som kan dras fram om det regnar rejält.

Pruta

Under vårvintern saknar en massa pengar och säljer sina kameror för att få in stach. Det betyder att begagnat markanden blir mättad samtidigt som det inte finns någon som har råd att köpa. Prutläge med andra ord. Du kan nog ofta pruta bort minst 20 procent av det begärda priset.

Mvh

Martin

WFS) (Graylingman skrev:
Utgår ifrån att du kollat fotosidans annonsmarknad. Finns just nu flera 350D för ca 5000:-

Vet inte om jag vågar köpa av nån jag inte kan träffa när det gäller så mycket pengar bara, väntar nog helst på att nåt kommer upp i min stad.

Ahaaarghhh.....

Jag är själv inbiten digitalfotograf, speciellt när jag tar bilder som någon skall betala för. Men jag fattar inte att inte nånhar rekommenderat en vanlig film systemkamera?

Helt otroligt, du kan ju köpa en otroligt kompetent Canon eos 5:a med kitobjektiv 28-105 för ingenting idag. Säg att du får ge 3-3500 kr så har du ju massor med tusenlappar att plåta upp! Kanske är dom ännu billigare? En rulle film förslagsvis Porta 400 NC samt framkallning och kopior (kanske till o med en enkel scanning på cd ) för 150 spänn. Du får ju mata igenom hur många rullar som helst innan du är uppe i investeringskostnaden av en digital SLR och allt datatrassel. Jättebekvämt, enkelt och inget strul med backupper av hårddisken och annat trams. Jag rekommenderar det varmt.

Lycka till!
Peter

boosten skrev:
Vet inte om jag vågar köpa av nån jag inte kan träffa när det gäller så mycket pengar bara, väntar nog helst på att nåt kommer upp i min stad.

Bra tänkt Caroline....exakt så gjorde jag när jag köpte min 350:a, jag väntade in en i Stockholm så jag kunde träffa säljaren personligen. Sen hade jag lite tur också, min säljare fick in ca 100 mejlsvar på sin blocket-annons.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar