Annons

Kamera för cykelresa

Produkter
(logga in för att koppla)

TeeBird

Avslutat medlemskap
Tjenare!

Jag är en nybörjarfotograf som ska ut och resa en längre period och vill skaffa mig en ny kamera. Min första och senaste kamera är Sony Cybershot DSC-HX60V. Tanken är att uppgradera till en systemkamera. Det blir framför allt landskapsbilder som kommer att tas. Begagnad eller ej spelar mig ingen roll. Prislappen får landa runt 6000 totalt.

Tack på förhand.
 
Om du skall cykla och fota skulle jag tänka mig att en bra kompaktkamera fortfarande är att föredra med tanke på vikt och tillgänglighet. En systemkamera hamnar förmodligen i en väska/ryggsäck och åker alltför sällan fram. Men om fotografering är huvudsyftet är läget annorlunda.
"Standardrekommendationen" är Sony RX100, som visserligen inte är vädertätad. Version efter plånbok.
 
Instämmer till fullo med föregående svar. Om syftet inte är ffa att fotografera ("fotosafari") någon i RX100 serien. Alternativ blir någon Canon G9X, G7X eller G5X. Behöver mer zoom men sämre ljusstyrka men med samma sensor Panasonic TZ1000.
 
En s.k. badkamera tål mycket regn och blöta. Det brukar gå bra att dyka med en sådan till 10-15 medters djup. En av de i mitt tycke bättre är Olympus TG-5.

Med en sådan kamera behöver man inte oroa sig för att kameran ska ta skada av att den blir blöt.
 
Okej, tack för svaren! Kan hända att det blir väldigt många bilder som inte tas för att kameran ligger för bökigt till ja...
Dock har jag ju en s.k. styrväska på 16x23 cm men det kanske inte räcker till?
 
Jag brukar cykla långt och tidigare hade jag en Fuji xt-1 med ett 35mm monterat liggandes i styrväskan, lättåtkomligt. Det blir inte så fasligt mycket större om man har t.ex ett 18-55mm zoomobjektiv på om man vill ha lite mer flexibilitet. Om det regnar så har jag dragit på en matkasse över väskan och har aldrig haft problem med att kameran blivit för blöt, trots rejäla ösregn. Det enda bekymret för mig var batteritiden då det ibland kan ta ett par dagar innan man kommer åt något uttag och kan ladda. Nu har jag bytt till en fuji x100f då den är smidigare för mig, men batteriproblemet är iofs inte löst.
 
Okej, tack för svaren! Kan hända att det blir väldigt många bilder som inte tas för att kameran ligger för bökigt till ja...
Dock har jag ju en s.k. styrväska på 16x23 cm men det kanske inte räcker till?

En kamera i RX100 storlek som de som nämnts (då inte Fujialternativet) går lätt ner i en mindre jackficka. Testa själv i butik.
 
En kamera i RX100 storlek som de som nämnts (då inte Fujialternativet) går lätt ner i en mindre jackficka. Testa själv i butik.
Fickan ska då helst vara vattentät om man vill kunna fotografera under hela resan.

Vattentätheten för jackfickor varierar en del mellan olika regnjackor.
 
Kommer du ha regelbunden tillgång till el? Det avgör min rekommendation ganska mycket.

Jag har som längst varit ute fem veckor på cykel. Då med ganska klumpig utrustning i styrväskan, en Nikon D200, en 17-35/2,8 och en 85/1,8. Det regnade utav helskotta mest hela tiden, men det gick bra tack vare bra, vattentät styrväska.

Jag hade nog satsat på en mindre spegelreflex, typ Canon 100D/Nikon 3300 och en bra normalzoom som Sigma 17-50/2,8, då spegelreflex drar mycket mindre batteri än spegellöst.

Alternativt, om du kan ladda vid övernattningar, ett Micro 4/3-hus, och antingen en normalzoom eller två fasta. Och ett gäng batterier.
 
Fickan ska då helst vara vattentät om man vill kunna fotografera under hela resan.

Vattentätheten för jackfickor varierar en del mellan olika regnjackor.

Skall TS ut i regnskogen? Man kan ju välja att fotografera då det inte ösregnar. Man kan ju f ö skydda kameran i en plastpåse om den skall vara i t ex en icke vattentålig hackficka under en störtskur.
 
Kommer du ha regelbunden tillgång till el? Det avgör min rekommendation ganska mycket.

Jag har som längst varit ute fem veckor på cykel. Då med ganska klumpig utrustning i styrväskan, en Nikon D200, en 17-35/2,8 och en 85/1,8. Det regnade utav helskotta mest hela tiden, men det gick bra tack vare bra, vattentät styrväska.

Jag hade nog satsat på en mindre spegelreflex, typ Canon 100D/Nikon 3300 och en bra normalzoom som Sigma 17-50/2,8, då spegelreflex drar mycket mindre batteri än spegellöst.

Alternativt, om du kan ladda vid övernattningar, ett Micro 4/3-hus, och antingen en normalzoom eller två fasta. Och ett gäng batterier.

Regelbunden tillgång till el kommer jag inte ha.
 
Jag kan inte ge något exakt råd här, men du har egentligen två grundläggande val att ta ställning till:

1. För minsta utrymme och lägsta vikt -> kompaktkamera eller kompakt spegellös kombination.

2. För att längst klara sig utan el -> en så liten DSLR som möjligt (även om aldrig in närheten så liten och lätt som alt. 1).

Sedan så finns ju även möjlighet till batteripaket, solcellsladdare, etc, som man kan fundera på och ta med i helhetsberäkningen.
 
Skall TS ut i regnskogen?
Det vet förstås inte jag.

Man kan ju välja att fotografera då det inte ösregnar. Man kan ju f ö skydda kameran i en plastpåse om den skall vara i t ex en icke vattentålig hackficka under en störtskur.
Ja, men då blir det bökigare om man ska fippla med plastpåsen när det börjar regna. Ju mindre prylar man har att krångla med desto större är chansen att man tar en massa bra bilder.

Att ha kameran i jackfickan har fördelen att man inte behöver stanna när man ska fotografera. Om man har den i en styrstångsväska så behöver den vara lättöppnad för att man ska kunna plocka ur kameran utan att stanna. Lättöppnad är inte helt kompatibelt med regntät.

You win some, you lose some.
 
Hjälmmonterad

Ett alternativ kan vara att ha en kamera monterad på hjälmen. Då är man ständigt sljutberedd.
 
Du kan ju titta om du kan få ihop något som passar din budget här. Om dessa kameror fungerar för denna killen, fungerar de säkert för dig också. Själv har jag en Nikon 1 AW 1.

Några exempelbilder som Thomas Stirr har tagit med sin (a) Nikon 1 systemkameror kan du finna här. Det bör i sammanhanget nämnas att han lämnade FF och gick över till Nikon 1 systemet fullt ut, och han lever på det han skapar med sina kameror. Fungerar det för honom, borde det fungera för alla andra, (kan man tycka).

Det bör i sammanhanget nämnas att dom inte är vattentäta och således direkt olämpliga att bada med, (just saying).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.