Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för 1000-1500kr

Produkter
(logga in för att koppla)

grandpatzer

Ny medlem
Finns det några bra tips på vilken kamera man ska ta i den billigare pris klassen 1000-1500kr?

Kollade lite snabbt på populära kameror på prisjakt.nu och hittade 5st som kostade 1500-1700.

Sony CyberShot DSC-HX5V och Canon Digital IXUS 220 HS verkar vara populära alternativ dock så verkar många omdömen säga att den inte tar bra bilder för prisklassen(?)

5 olika kameror från prisjakt.nu
 
Jag vet inget specifikt om de kameror du visar i översikten, men Canon Ixus har fått många lovord genom åren. Du kan knappast komma så mycket fel om du väljer en sådan. Jag har en själv, men en gammal modell: Ixus 70.

Per.
 
Beror till en del på vad du prioriterar, men själv tycker jag Casio bygger riktigt prisvärda kompaktkameror. EX-H30 är en fin kamera för runt 1700 t.ex.
 
Talar kanske lite i nattmössan nu, so beware..

Min erfarenhet (systemkameror visserligen) är att om man håller en lite tightare budget så tjänar man mycket om man kollar begagnat.. Man kanske inte får de där 2, 4 eller 6 extra megapixlarna, eller ett lika fräsigt modellnamn.. Men man får fler funktioner som är användbara i ett verkligt scenario.

Möjligtvis är det samma med en kompakt, köper du en modell som var maxad för 1 år sedan kanske du får en kamera som gör jobbet bättre än om du lägger samma pengar på en ny.

Bara ett tips att kolla på, om det är såhär har jag faktiskt ingen koll på när det gäller kompakter.

Mvh, Anton.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.