Nu klargör vi det hela.
1. Min första fråga var hur man gör med VAT när man beställer ifrån Kamera-express. Och det är precis som det står ovan i det mail man fick ifrån dem. Men det känns lite si och så med att skicka kopior på id-handlingar med företagets uppgifter.
2. (Detta kanske inte framgick), Testade då cameranu.nl (som ett av tipsen löd). Dock så spelade det visst ingen roll om man anger VAT i sina registreringsuppgifter eller ej. När ordern är laggd kommer endå summan på ordern inkl. VAT som de vill att man skall betala in. Frågar man dem om varför den inte är dragen så är svaret att de kollar upp VAT numret samt återkommer med ett nytt mail på den korrigerade summan (vilket inte framgår i det första mailet).
Sedan tror jag att det blev lite missförstånd när man blandar in privatköp med företagsköp. Men då har vi det klart för oss...
Jag har varit i kontakt med cameranu.nl och när du lägger ordern så betalar du ingenting utan väntar tills du får summan med skatten avdragen. De var noga med att du inte skulle betala de 19% för det kan bli strul att betala tillvaka den skatten annars.
Det var vad de sa till mig vid telefonkontakt.
De skriver också så här på sin hemsida:
VAT free shipments for companies within Europe.
We can provide you with VAT (19%) free deliveries if you have your own company within Europe.
We would need your VAT number and company address details for verification purposes. You can fill in these details once you have placed your order via our website. We can provide you with VAT free deliveries once the Dutch Inland Revenue has verified and approved your details.
You will automatically receive a confirmation email once your order has been completed, which will always include (19%) VAT as standard.
So make sure you don’t transfer this amount just yet!
You will receive confirmation of the correct amount, excluding VAT, by email from us once we have received approval from the Dutch Inland Revenue, which is usually on the same working day. The order can subsequently only be sent out to this company address.