Annons

Kamera att fjärrstyra från dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Plura

Medlem
Hej

Vilka lite äldre digitalkameror går att fjärrstyra från datorn?

Jag har använt en Canon Powershot G2 för att göra lite time-lapse filmer. Den har tyvärr kastat in handduken och jag letar efter en nya kamera som kan fjärrstyras via datorn. Då bilderna ska bli film behövs inte så hög upplösning. Ska även användas vid ett husbygge (tuff miljö) varför jag inte vill använda en ny dyr kamera. G2an var perfekt.

Gör även lite reklam för min annons om att köpa en äldre fjärrstyrd kamera.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=118152

Tack på förhand
Pär
 
en kund till mig jobbar med samma problem. efter lite forskning har vi konstaterat att Canon har nu stöd för remote capture endast i EOS modellerna. så det blir en systemare för dig dessvärre. dock så finns det nog en hel del på begagnat marknaden som kanske kan passa...

//J
 
Min Nikon D200 funkar att fjärrstyra från datorn, men jag minns inte vad programmet som gjorde det heter...

Iallafall är det en kamera som tål en riktigt tuff miljö!

Den kanske är lite dyrare än vad du tänkt dig dock, ca 6-7000 och uppåt begagnad beroende på vilket objektiv du får med.

Men då får du en kamera din gamla kompakt inte kan mäta sig med på något sätt! Dessutom har den inställningar för att kunna göra en timelapse utan att vara ansluten till en dator om det är intressant.
 
Hej igen och tack för svaren!

Jag har redan en Canon 40D så kan inte motivera ytterligare en systemkamera bara för time-lapse. Vill kunna ha en kamera dedikerad för time-lamps då den kan låsas upp i flera veckor för ex följa grundbygget.

"dock så finns det nog en hel del på begagnat marknaden som kanske kan passa..." är precis dessa modeller jag söker. Vet du vilka gamla kameramodeller som har fjärrstyrning så jag kan söka efter dem på ex blocket?

Kan även vara en kamera som tar bilder själv (som D200), antar att dessa tar bilder tills minnet är fullt och det borde räcka med ett lite större minne.

/Pär
 
Gjorde lite sökningar på nätet.... varför gjorde jag inte det med en gång?

http://www.zardec.net.au/keith/lapse2.htm

5. Suitable Models
(Note: a camera may have a time lapse feature but it may be referred to as interval shooting, intervalometer or other terms, some offer time lapse features within movie mode)
Some digital cameras with time lapse include:
Canon Powershot S3 IS, S2 IS, S1 IS, SD990
Canon Powershot G3, G5, G6, Pro1, EOS-D30 (intervalometer)
Canon PowerShot S80, S70, S60, S40, S30
Canon 500D, 5DII (via USB cable and computer)
Casio QV-2000UX, 2900, Casio QV-7000SX, Casio QV-8000SX
Epson PhotoPC 3100Z, Epson PhotoPC 800, Epson PhotoPC 850Z
FujiFilm FinePix S1 Pro
PhotoSmart 618
Kodak DC265, Kodak DC290
Minolta DiMAGE 5, Minolta DiMAGE 7, 7i, 7Hi
Minolta DiMAGE EX 1500
Nikon Coolpix 3700, 5400, 6000, 8700, D2H, D3X
Nikon Coolpix P1, P2, P90, S60 (within movie mode, select from intervals of 30 seconds or 1- 60 minutes)
Nikon D5000, D90 (via USB cable and computer)
Olympus SP-510 UZ
Olympus E-10 (time lapse sequence of 3 fps up to 4 sec)
Olympus E-20
Panasonic ipalm
Pentax Optio 430RS, 450, 550, S4, W60
Ricoh R3, R4, R5, R6, R30, R40
Ricoh Gx100, GX8, GR Digital, RR1, CX1
Ricoh i500, Ricoh i700, RDC-5000, Ricoh RDC-5300
Toshiba PDR-M60
 
Tjena Pär.

Använder själv Pentax K10d till mina timelapse filmer. Gammal vädertätad kamera som borde vara lätt att hitta billigt begagnad. Programmet som följer med är begränsad till 99 bilder dock. Detta är lätt att lösa om du använder PKremote (http://sourceforge.net/projects/pkremote/) och kör Linux (själv använder jag Linux via VMWare i windows XP). PKremote gör det möjligt för dig att komma åt de flesta funktionerna i kameran och skriva egna styrprogram (jag gör det i Python), villket tillåter samma kontroll som om du tog varje bild manuellt ( har själv gjort t.ex. HDR timelapse) - förutsatt att du kan programmera då.
Mvh. Rickard
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.