ANNONS
Annons

Kamera att filma kortfilmer med! HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

wraax

Medlem
Tjenare, letar kamera som ska vara mestadels till lite allt möjligt filmning, vet inte om ni känner till Andreas Hem eller Sam kolder på youtube, dom filmar iallafall i princip allting och det är det jag också vill göra. Kan dock inte så mycket om kameror så vet inte riktigt vad jag ska kolla. Har kollat lite på Panasonic G7 och SONY A7R samt Sony A6000, men kan inte riktigt bestämma mig. Vad skulle ni köpt för kamera om ni var i min sits? maxpris 10 000:- för enbart kamera, sen kan ni gärna länka med bra objektiv o sådant också.

Tack på förhand!

Ibland har jag sett utgående Panasonic GH4 till ruskigt låga priser (kring 5000). Kan du hitta något sådant så är nog det svårslaget. Jag filmar själv med GH3, och den är bra nog till vad jag pysslar med, men GH4 är ett rejält kliv framåt.

GH4 är supertrevlig att filma med men om du ska pyssla med typiskt vlogging skulle jag ha satsat på en kamera med bildstabilisering. Att få bort småskaket från en handhållen kamera gör otroligt mycket för tittarupplevelsen.

En kombination med exempelvis Lumix G80 samt Lumix 12-35/2,8 vore kanske nått?

GH4 är supertrevlig att filma med men om du ska pyssla med typiskt vlogging skulle jag ha satsat på en kamera med bildstabilisering. Att få bort småskaket från en handhållen kamera gör otroligt mycket för tittarupplevelsen.

En kombination med exempelvis Lumix G80 samt Lumix 12-35/2,8 vore kanske nått?

Okej men om ni skulle jämföra gh4 med g7an, vilken hade varit bäst för filmning? Är inte så jätteintresserad av att vlogga utan mer att bara filma runt :)

GH4 är mer lämpad för seriös filmning, helt klart.
Men om du inte är intresserad av att rigga upp med extern recorder etc räcker G7 otroligt långt den med. Men om du funderar på G7 tycker jag du ska titta på G80, den har allt G7:an har plus väderskydd och inbyggd bildstabilisering, just nu får en sån för 5990:- på Cyberhpoto.

En sak att tänka på dock är att följande autofokus fungerar sådär vid filmning, det finns vissa kameror som är bättre än andra på det så klart. Canon 80D ska vara erkänt bra på det samt nyare Sony-modeller. Canon saknar dock 4K medan Sony lider (eller i alla fall har lidit av) så kallad jello-effekt vid panoreringar.

Tror nog det blir en gh4, den kunde tydligen filma med 96fps, riktigt fett om man vill göra slowmotion scener

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar