gorse
Aktiv medlem
Jag skall ha dina ord i åtanke nästa gång jag stöter på det. Det jag inte skrev men hade i åtanke är att de andra kanalerna hamnar så mycket åt vänster att de blir ordentligt underexponerade. Men är kanske bättre med svarta partier hellre än vita? Jag tycker tex ensam gul blomma och liknande är mest besvärliga och de får helt släta ytor som visseligen är gula, men saknar textur. Det är inte säkert jag uppmärksammar det på plats (min kamera kan inte visa histogram för varje kanal för sig) men med tiden har jag lärt mig zomma in på displayen och kolla om det finns ytor på det som brukar bli platt. Ändå fotar jag i raw! Underexponerar man så mycket att det gula blir fint, så blir resten så mörkt att jag tycker inte det går att göra nått åt. Det brukar sluta med att jag gafflar och sen blir det klipp och klistra i alla fall. :-/ Jag är helt klart bättre på photoshop än att fotografera. Vore bättre om det vore tvärtom.
(Sen kan kan ju fundera på om det är så esteriskt fult med utbrända bilder? Jag har på sistone fotat en model i ett ödehus där jag lät exponeringen få ligga lite högt där utbrändheten fick ingå i kompositionen och som ett sätt att trolla bort detaljer jag inte gillade. Jag vet inte om det finns nått namn på detta, men lite hi-key-look kanske? Kastade man en färgkanal eller tonade bilderna så blev det rätt spännande med utbrända delar. Jag gillade det, men jag är medveten om att det kanske inte faller på läppen för alla.)
(Sen kan kan ju fundera på om det är så esteriskt fult med utbrända bilder? Jag har på sistone fotat en model i ett ödehus där jag lät exponeringen få ligga lite högt där utbrändheten fick ingå i kompositionen och som ett sätt att trolla bort detaljer jag inte gillade. Jag vet inte om det finns nått namn på detta, men lite hi-key-look kanske? Kastade man en färgkanal eller tonade bilderna så blev det rätt spännande med utbrända delar. Jag gillade det, men jag är medveten om att det kanske inte faller på läppen för alla.)