Annons

Kallibrator (ICC) till monitor

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lundgren

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag funderar på att skaffa en kallibrator till min monitor, och har sett två varianter på scandinavian photo (och inga på cyberphoto)
*Gretag MacBeth Eye-One Display
*Colorvision Monitor Spyder ColorPlus

Den andra är ungefär hälften så dyr som den första, men jag har läst en del negativa saker om den på nätet. (Egentligen bara en riktigt nevativ review, det kan ju ha varit en konkurent som skrev den. :)

Är det någon som har provat olika modeller och har några tips på vad som är värt att köpa?

mvh,
Andreas
 
Jag har provat Gretag MacBeth Eye-One Display och Colorvision Monitor Spyder-Pro2 men Gretagen tycker jag är betydligt exaktare samt bättre och lättare att använda...
 
Jag har Spyder 2 Pro Studio som jag kör för mina dubbla skärmar. Fungerar bra. Numer så är det ju även trevligt om man har en projektor då Pro Studio versionen även kan användas till att kalibrera projektorer.

Å andra sidan har Gretag en funktion i sin mjukvara för att mäta färgtemperaturen på omgivningsljuset.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
...Å andra sidan har Gretag en funktion i sin mjukvara för att mäta färgtemperaturen på omgivningsljuset.
Vilket också Spydern kan göra.
Jag använder funktionen då och då för att kontrollera betraktningsljus och bygglampor.
 
Oj, var då. Vet att hårdvaran klarar det, men har inte hittat någon specifik funktion för det. Men jag måster erkänna att jag inte letat så mycket. Försökte en gång på skoj vid den vanliga vyn för RGB-staplarna, men då fick jag ett helskumt värde och var tvungen att starta om programmet då det gick i snurr.
 
Spyder lämnar ett mycket ojämnt resultat. Absolut värt att lägga på pengarna till Eye One Display II.
 
Vilken Spyder syftar du på. Första versionen eller den andra. Spyder 2 som säljs idag ger ett mycket bättre resultat än den föregående modellen.

De tester jag sett visar att den står sig bra med konkurrenterna. Den gamla å andra sidan, gjorde inte riktigt det. Dessutom kan det skilja på vilka skärmar som de testas mot, vissa skärmar verkar inte gå riktigt bra ihop med vissa modeller av färgmätare.
 
Spyder 2, även ettan för den delen. Jag har provat en sådan på ett flertal skärmar och får inget bra resultat. Oftast blir det ganska "laxrosa". Även ett antal fotografer jag pratat med har haft mkt problem med den så även de har köpt Eye one Display II och är nöjda med den.

På CRT skärmar var spidern inte helt dåligt faktiskt.
 
Ok, de tester jag sett har gett bra resultat och min spyder 2 fungerar perfekt, både på CRT och LCD. Fast jag önskar att jag slapp ta av och på filtret hela tiden beroende på skärmtyp. Men det är med Pro Studio mjukvaran, så jag kan inte säga något om hur de enklare versionerna av mjukvara fungerar.
 
Var kan man hitta dessa till lite trevligare priser?
Eye one Display II ca 2700 + moms hos Dustin
Spyder 2 2-4000:- hos Scandinavianphoto...

Sedan läste jag här på FS att det kunde skilja från skärm till skärm,
så hur kan man får reda på vilken skärm den "passar" bäst till?

Kör just nu på en Philips 107E6.
 
Jag köpte min Spyder 2 Pro Studio från BHphoto i usa tillsammans med ett par gluggar. Det var dock när dollarn stog som lägst nästan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.