Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerings-inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Hej,
går i planera på att uppgradera till en större skärm (har funderingar på Dell U2410 Ultrasharp; 27-tumsmodellen blir för stor). Tänkte samtidigt inhandla kalibrator men skulle behöva tips på det. Har plöjt igenom tillämpliga trådar här i forumet men inte hittat svar på nedanstående. Skulle gärna vilja köra lappen (15.6 tum) som sekundär skärm i Lightroom. Och kalibrera ihop dessa så de visar samma och rätt färg förstås. Upplever nu att laptopen visar utmärkt färg men den är ej kalibrerad. Går det att kalibrera en laptopskärm? Har även en netbook (ASUS 1015PED) 10-tummare, kan en sådan skärm kalibreras?? Den har en bra skärm men aningens gulstick i gröna färger och för kraftig svärta i mörka partier. Inte för att den senare någonsin används för att redigera bilder, men om det går att kalibrera för att i nödfall kunna lägga upp bilder på nätet när man är på resande fot.

Spyder 3 pro? Eye-one? Pantone Huey?

Det bör väl vara en som tar hänsyn till omgivande ljus samt kan variera kelvintalet? Tar alla kalibratorer hänsyn till hela Adobe-RGB spektrat? Vissa trådar här i forumet har uppgivit dålig kvalitet på Spyder, över 50% felkalibrerade kalibratorer, gäller detta fortfarande!?

Tacksam för synpunkter och tips.

Hälsningar Joakim
 
Köpte en Pantone Huey för någon vecka sedan och är väldigt nöjd med den. En test finns på http://www.tftcentral.co.uk/reviews/pantone_huey.htm

Välj PRO-modellen om du ska kalibrera fler skärmar. Men det är klart - du får mer möjligheter att mäta upp och dokumentera mätresultat etc om du tredubblar priset :)
Men jag är nöjd med min enkla manick.
 
Litet tillägg bara. Du kan kalibrera alla typer av skärmar med Pantone Heuy. Alltså funkar den bra på både din laptop och din netbook. Vad jag förstår finns det ingen begränsning avseende färgomfånget,
 
Litet tillägg bara. Du kan kalibrera alla typer av skärmar med Pantone Heuy. Alltså funkar den bra på både din laptop och din netbook. Vad jag förstår finns det ingen begränsning avseende färgomfånget,

Sitter nu med en Dell U2410 och verkar ha klarat mig från såväl brummande ljud, har inget ljussläpp i kanten, colortint är väldigt marginellt. Skulle däremot behöva dra ned röd och grön kanal ngt. Nu säger den stora kamerabutiken att man behöver en kolorimetrisk kalibrator eftersom det är en wide gamut-skärm. Det känns ju knappast vettigt eftersom en sådan kostar lika mycket som skärmen. Även om det kanske stämmer.
Det finns väl en del som har motsvarande Dell-skärm här på fotosidan. Behöver man alltså
X-rite Kalibrering Colormunki Photo eller motsvarande för att få till en vettig kalibrering?
Sitter just nu med tre skärmar som alla har olika färg så jag känner behovet av samkalibrering är stort.
 
Sitter nu med en Dell U2410 och verkar ha klarat mig från såväl brummande ljud, har inget ljussläpp i kanten, colortint är väldigt marginellt. Skulle däremot behöva dra ned röd och grön kanal ngt. Nu säger den stora kamerabutiken att man behöver en kolorimetrisk kalibrator eftersom det är en wide gamut-skärm. Det känns ju knappast vettigt eftersom en sådan kostar lika mycket som skärmen. Även om det kanske stämmer.
Det finns väl en del som har motsvarande Dell-skärm här på fotosidan. Behöver man alltså
X-rite Kalibrering Colormunki Photo eller motsvarande för att få till en vettig kalibrering?
Sitter just nu med tre skärmar som alla har olika färg så jag känner behovet av samkalibrering är stort.

Beror på vilka krav du har.
Har också en 2410 som jag förut kalibrerade med spyder 2 men har köpt en colormunki istället. Det blir skillnad men som sagt det beror på kraven. En stor fördel (åtminstone för mig) med colormunki är att man också kan kalibrera skrivarna med den.
 
Litet tillägg bara. Du kan kalibrera alla typer av skärmar med Pantone Heuy. Alltså funkar den bra på både din laptop och din netbook. Vad jag förstår finns det ingen begränsning avseende färgomfånget,

Visst finns det begränsningar på färgomfånget. Det gör det på de flesta colorimetrar. Den klarar bara av att mäta ett visst omfång. Om du har en skärm med ett större omfång måste kalibratorprogrammet göra vissa antaganden om hur stort färgomfång du har på din skärm. Denna tabell om hur färger ska översättas från uppmätt färg till faktisk färg finns i ditt program, men för att det ska fungera optimalt krävs att din kalibrator fungerar likadant som alla de ex som tillverkaren använden när de tog fram denna tabell. Som jag har kunnat se i de tester som vi gjort http://www.profiler.nu/nytt-party/ så varierar kalibratorer en hel del.

Därför är en spektrofotometer ofta bättre på att mäta skärmar med stort färgomfång.

Stefan
 
Sitter just nu med tre skärmar som alla har olika färg så jag känner behovet av samkalibrering är stort.

Kommer vara svårt att få alla tre att visa samma färg. Utanför de program som är korrekt färghanterade kan du glömma det. Även i t ex Photoshop kommer skillnaderna på skärmarnas färgomfång göra att du ser starka, mättade färger på olika sätt.


Stefan
 
Extern skärm omöjligt?

Stort tack för alla svar! Jag hoppas i alla fall att få skärmarna till att inte visa alltför olika, just nu är det rätt stor skillnad. Men en kalibrirering bör ju i alla fall göra att det blir bättre, oavsett kalibrator, än ingenting.

En sak som jag fastnat på i detta med bildskärmsdjungeln är hur tusan får man en extern skärm i Windows XP home-miljö. Det verkar vara totalt omöjligt! Måste man ha xp pro eller Windows 7?
Jag kan bara få utökat skrivbord vilket är väldigt irriterande. Fönster tänds och släcks omväxlande på laptopskärmen och dellen.
Om jag avmarkerar utökat skrivbordknappen i xp så släcks den externa skärmen. Och laptopskärmen måste användas som primär skärm. Däremot kan man i datorns hårdvara välja mellan de tre lägena
1) datorns skärm, 2) extern skärm, 3) båda skärmarna. Men den knappen (F4) verkar inte vara igång i XP home. Suck!

Hälsningar
Joakim
 
Dell U2410 - nedköp?

Ja nu har jag haft Dell U2410 i en vecka och så mycket krångel jag haft med den har jag väl aldrig haft med någon kringutrustning. Personligen föredrar jag att fotografera och sedan jobba med bilderna, inte att jobba som amatördatatekniker...
Dels verkar grafikkortet i min dator inte stödja annat än "utvidgat skrivbord" för en extern skärm så jag kan för mitt liv inte få den som den enda skärmen.
Dels är Dellen en Wide Gamut-skärm. I och med det så blir det lätt överdrivet grönt och rött. Att skaffa kalibreringsutrustning som kostar mer än skärmen känns rätt overkill. Spektrofotometrisk kalibrering som rekommenderas för Wide Gamut startar på 4900:-.
Jag har klarat mig från fel som ofta är på denna skärm med bandning, ojämn tinting och brummande ljud. Men..det är ett grönstick i samtliga profiler som finns på skärmen. Finns ingen färgprofil att ladda ned som man kan lösa detta med?? Annars är skärmen skarp, har inga ljussläpp. Bara man kunde få rätsida på färgsticket och neonfärgerna så skulle den vara toppen. Men som det nu är får den väl gå på retur snart dessvärre. Trist men sant.
 
Dels är Dellen en Wide Gamut-skärm. I och med det så blir det lätt överdrivet grönt och rött. Att skaffa kalibreringsutrustning som kostar mer än skärmen känns rätt overkill. Spektrofotometrisk kalibrering som rekommenderas för Wide Gamut startar på 4900:-.

Men får du dessa överdrivna färger även när använder ett färghanterat program, som till exempel Photoshop?

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.