Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kalibrering på bärbart?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Nyligen köpt mig en laptop som jag ska i mitt fotoarbete framöver!

tänker mer o mer på kalibreringen av skärmen för var gång jag sitter o redigerar och ligger i stark tro att jag måste skaffa kalibrering på något sätt.

Men eftersom jag sitter i olika miljöer med olika ljus alltid, hur kommer det då se ut? måste jag kalibrera varje gång? dessutom är skärmen i olika vinklar varje gång jag använder den också!?!

Hur har ni andra gjort? några tips o ideer?

väldigt tacksam för svar!
 
Jag kan rekommendera Pantone HUEY PRO. Den gjorde underverk på min bärbara och den kan dessutom kompensera för det aktuella omgivningsljuset om du vill.
 
Att profilera en bärbar är alltid bra, det ger förutsättningar för att skärmen visar så bra och rätt färgåtergivning som just den skärmen kan .
Men som du själv var inne på, omgivningsljuset ändras om skärmen flyttas och därmed förutsättningarna för att se skärmens färger så bra som möjligt .Att kalibrera om skärmen för varje miljö är inte praktiskt genomförbart.
Köp en EyeOne 2
Mikael
 
ok!
tack för tipset!

ska nämnligen ut på en foto expedition till australien i 14 månader med målsättning att bygga ihop en fotobok av det bästa jag får ihop så kommer va jätte petig med resultatet :D

eye one har jag inte hört talas om tidigare, ska kika på dom, trodde spyder 2 pro va den bästa

(å andra sidan är jag inte påläst alls inom kalibrering)
 
Jag har en laptop som jag kaliberar med eye-one 2 och det funkar fint (blev rätt stor skillnad mot innan kaliberringen).

Att omgivningsljuset varierar är förstås ett litet problem, men man får kanske acceptera vissa avvikelser när man jobbar bärbart.Personligen väljer jag att inte släpa med kalibratorn eftersom det helt enkelt blir mindre bärbart då.

Min erfarenhet är att om man arbetar i dagsljus eller svagare glödlampsbelysning så stämmer det hela rätt bra trots variationer i omgivningsljuset. Men i lokaler med lågenergilampor och lysrör av sämre kvalitet får man se upp: Dessa har nämligen inte full färgåtergivning och vissa färger syns sämre eller inte alls. I sverige är den här typen av lysrör ovanliga (har hittat dem på vissa pendeltåg), men de är vanligare nere på kontinenten. Håller man et öga på histogrammet så märker man ifall ljuset inte stämmer.
 
tack Tobias och alla andra som gett mig hjälp i den här frågan!

Blev osäker på om jag verkligen skulle skaffa mig en kalibrering, men efter dom senaste inläggen så känner jag samma stress som innan att skaffa det innan jag vågar redigera fler bilder!
 
Om man är jättepetig så är skärmen på en bärbar verkligen inte optimal att jobba på. Anledningen ser ni i bifogad fil.

Det färgade området är färgrymden på min bärbara mac när den är soft-kalibrerad. Den är kalibrerad med instrument oxå men jag hittar inte den profilen. Det gjorde dock inte så stor skillnad.

Det skuggade området är sRGB. De flesta tryckprocesser klarar av att återge nånstans mellan sRGB och adobeRGB, ofta närmare adobeRGB än sRGB. Således är det ett väldigt stort område som är tryckbart men som en bärbar inte klarar av att återge.

Mvh
Maverick
 

Bilagor

  • bild 3.png
    bild 3.png
    92.8 KB · Visningar: 495
Glömde säga vad jag tycker om kalibrering oxå. I mitt tycke med de brister som en skärm på bärbar har är det lite onödigt att köpa en kalibrator. En bärbar kalibrerar man för att man råkar ha en kalibrator till en annan skärm.

Mvh
Maverick
 
Jag tycker man skall få sin skärm så bra som möjligt, dvs uppmätt och profilerad även om det rör sig om en bärbar.Att omfånget inte räcker till för att visuellt bedömma bilden kompenserar jag med uppmätning av områden som jag erfarenhetsmässigt vet kan ställa till det.

Tillsammans med att jag mäter alla mina bilder så får jag tillräckligt bra resultat för exv reportagebilder där det oftast inte är fråga om exakt färgåtergivning . Vitt, grått och svart korrigeras/ återges via uppmätning , ev magenta, cyan överskott rensas via erfarenhet och uppmätning.
Hudtoner mäts upp och korrigeras. Ibland tar jag till en referens exv qp-card för att ytterliggare förbättra resultatet när jag är ute och reser och jag är tvungen att jobba från en bärbar dator.

Vet man vad man gör = visuell kontroll av bilden + uppmätning så klarar jag att få till ett stort antal bilder på en bärbar dator och om jag kan välja att sitta i en miljö som inte påverkar min skärm allt för mycket.
Svårigheten ligger mer i val av kontrast och vid jämförelse med min prepress Eizo CG skärm som står i ett rum avsett för bildbehandling med konstant ljus.

Precis som att stå i labbet så tar det ett antal 1000tals bilder att bli bra på att bedömma bilder som skall gå i tryck.

En profilerad skärm är alltid bättre än en icke även om det gäller en bärbar

Mikael
 
Om man nu skall investera i en bärbar pc (ej mac) finns det något fabrikat som är känt för att ha bättre/ mera rättvisande skärm än andra ?
 
macrobild skrev:
En profilerad skärm är alltid bättre än en icke även om det gäller en bärbar

Det här tycker jag är viktigt att poängtera: vilken skärm du än har så vinner den alltid på att profileras. Även den billigste, ojämnaste budgetskärm blir bättre av att profileras.

Många riktigt billiga skärmar framstår ofta som sämre än de (redan) är eftersom de dessutom är dåligt inställda från fabrik. En sådan skärm blir i alla fall så bra som den kan bli med hjälp av en profilering.
 
Maverick skrev:
Glömde säga vad jag tycker om kalibrering oxå. I mitt tycke med de brister som en skärm på bärbar har är det lite onödigt att köpa en kalibrator. En bärbar kalibrerar man för att man råkar ha en kalibrator till en annan skärm.

Mvh
Maverick

Jag skulle nog såga emot (i alla fall delvis ;) och (så där generellt) hävda att det i praktiken ofta är bättre att köpa en billigare skärm med en kalibrator än en dyrare utan.

En kalibrerad bärbar dator är alltid bättre än en okalibrerad.
 
Angående bra och dåliga laptop-skrämar vill jag återigne slå ett slag för IBM (trots att imagen är så långt från kreativa mac man kan komma:)

Jag hade tidigare (via jobbet) en IBM t42P (det finns flera varianter, jag hade nog nån deluxe) och den hade den bästa laptop-skärm jag stött på. Jämn och bra i färgerna, efter kalibrering näst intill likvärdig med den stationära skärmen (också någon IBM-variant, med SIPS-teknik), god betraktningsvinkel och en upplösning på 1200x1600.

När jag slutade och fick lämna tillbaks den skaffade jag en Fujtitsu-Siemens lifebook S7110 med den höguppplösta skärmen. Den är hyffsad efter kalibrering men inte alls lika bra som IBMen. Men med tanke på pris/vikt/prestanda så är jag ändå nöjd med Lifebooken (den väger lite mindre och var var några tusingar billigare än motsvarande IBM)
 
Ska du vara borta så länge kanske du rent utav kan ta med dig en liten extern skärm? Finns väl säkert en hel del begagnade små crt som du sedan kan kasta innan då far hem =)
 
Visst är det så att skärmen på en bärbar dator oftast är väldigt känslig för vilken vinkel man ser den i, men som ensam tittare på skärmen är det ju inte så himskans svårt att ha ungefär samma vinkel hela tiden.

Jag håller med Martin och Mikael om att det alltid lönar sig att ha en kalibrerad (eller profilerad skärm). Även om skärmen är kass får man den då inställd så bra den kan vara (vilket nog få människor lyckas ställa in manuellt).

/afe (som vill ha en stoor skärm med "äkta" kalibrering)
 
Grevture skrev:
Jag skulle nog såga emot (i alla fall delvis ;) och (så där generellt) hävda att det i praktiken ofta är bättre att köpa en billigare skärm med en kalibrator än en dyrare utan.

En kalibrerad bärbar dator är alltid bättre än en okalibrerad.

Jag vet inte om jag påstått nått annat. Jag håller hur som helst med i det du säger. Vad jag sa var att jag tycker att det är lite onödigt att KÖPA en kalibrator om den enbart skall användas till en bärbar. Då köper jag hellre en skärm för pengarna.

Råkar man ha en kalibrator så är det ju självklart att man profilerar även den bärbara.

Mvh
Maverick
(Som har sina skärmar profilerade)
 
Jag köpte min BasicColor Squid 2 på Kameradoktorns konkursutförsäljning. Det är samma grejer som EyeOne Pro 2 tror jag. Den gör väl jobbet, vet inte hur bra eller dålig den är jämfört med andra. Köpte den på rekomendation från min lärare.

Programvaran kom med skärmen så jag kör Eizos egen programvara. Detta främst för att jag använder två datorer till skärmen och BasICColors programvara är maskinberoende och jag vill inte betala flera licenser bara för att jag råkar ha två datorer.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.