Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering och profiler med Huey PRO

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanNyqvist

Aktiv medlem
Hej!

Har just köpte en ny skärm, en Fujitsu ScenicView P26W5 ECO, och en Huey PRO kalibrerare. Jag har en Sony Vaio laptop, Vista Home Premium, med ett Nvidia GeForce 8400M GT grafikkort i. Datorn och skärmen är kopplade med HDMI.

När jag kalibrerar ser allt ut att gå fint, men när jag micklat vidare så ser jag att det kanske inte gått så bra ändå. Den enda profilen som sparas är laptopskärmens profil. Inte den andra. Jag trodde att vitsen med att kalibrera båda skärmarna individuellt var att de skulle lyda under olika profiler? Eller "ryms" båda skärmarna under en profil? I färghanteraren har den stora skärmen sin nativa profil som standard, om jag inte byter, men då har jag bara laptopskärmens profil att byta till.

Vad tror ni, är det rätt eller fel, och om det är fel, vad beror det på. Jag har uppdaterat alla drivrutiner och mjukvara till det nyaste jag kan hitta. Hjälp skulle uppskattas mycket!

Mvh
//Johan
 
Nja, jag har ingen DVI-kontakt på datorn, bara en VGA och HDMIn. Tror du att grafikkortet kan hantera ICC-profiler via VGA men inte HDMI? Det vore ju en yttert idiotisk lösning, men ibland förvånas man av tillverkarnas begränsningar. Upptäckte igår att jag inte kan spela Windows media player på fullskärm via HDMI, pga. problem med grafikkortet. Kanske är det drivrutinen som krånglar? Ska se om det löser dig om jag ansluter via VGA, men det känns lite surt då vitsen med både val av dator och skärm var att det fanns HDMI.
 
Vet inget specifikt om ditt problem men jag har tre profiler på min notebook: interna, VGA och DVI (de senare på dockan).

Profilerna syns under respektive skärm i grafikinställningarna i XP.
 
Ja, det är märkligt. Jag har skrivt till Pantone, som tillverkar Huey PRO, men de har inte svarat. Misstänker att det antingen är nått knas med administratörsrättigheterna i Vista, som jag inte fattar, eller så är det grafikkortet som krånglar. Men jag vet inte... suck...

Markeras dina profiler automatiskt som standardprofil för respektive skärm?
 
Profiler

För att det ska fungera måste du välja att köra dubbla skärmar dvs en 1 och en 2 och bara köra samma skrämbild på båda för då går det på en profil.
Välj att köra två skärmar så att du har en huvudskräm och när du drar musen utanför den hoppar du in på laptopens skräm då används och sparas 2 profiler separat, kör iofs ColorMunki men borde vara samma princip?

Mvh
 
Ja det blir automatiskt rätt profiler valda (jag kör också Huey Pro).

Testa att ladda ner displayprofile:
http://www.xrite.com/product_overview.aspx?ID=1007&Action=Support&SoftwareID=539

Jag behöver ibland gå in och välja rätt profil där eftersom drivrutinen (eller grafikkortets hjälpprogramm) ibland sabbar profilen.

Problemet är att jag bara får en profil sparad, så även i displayprofile finns det bara en att välja, vilket är laptop-profilen. Har du en profil för respektive skärm?
 
För att det ska fungera måste du välja att köra dubbla skärmar dvs en 1 och en 2 och bara köra samma skrämbild på båda för då går det på en profil.
Välj att köra två skärmar så att du har en huvudskräm och när du drar musen utanför den hoppar du in på laptopens skräm då används och sparas 2 profiler separat, kör iofs ColorMunki men borde vara samma princip?

Mvh

Jag kör så, dual mode, men har som sagt bara en profil efter kalibreringen.
 
Jepp, får en profil för varje skärm. Programmet ber mig att flytta avläsaren till den andra skärmen och efter varje profilering får jag välja vad profilen ska heta. Så mina heter laptop, vänster och höger :)
 
Jaha, det är det som felar på min då. Jag får samma val som du, namnger två osv. Men jag kan bara hitta igen den ena efteråt. Kan det vara så att grafikkortets mjukvara hidrar en HDMI-ansluten skärm att ha en egen profil? För jag har provat att bara kalibrera den externa skärmen, men då sparas igen profil. Har dock inte hittat nått om detta när jag googlat på det.
 
Jag kikade under "Roaming" i min användarmapp och hittade en fil kallad Pantone/HueyPRO. Därinne fanns en fil som hette "SIDiagnostics" som hade följande innehåll:

File: SIDiagnostics.txt
Log File Generated: Sun Aug 02 23:47:39 2009

Logging Level: ALL (Prints all messages, warnings, errors, and undesignated messages)

Program built without Soft DDC support
Display Adapter 0
GetDeviceID() returns <PCI\VEN_10DE&DEV_0426&SUBSYS_9005104D&REV_A1>
GetDeviceKey() returns <\Registry\Machine\System\CurrentControlSet\Contro l\Video\{EAD8CEEC-452D-4068-8746-5086FF560387}\0000>
GetDeviceName() returns <\\.\DISPLAY1>
GetDeviceString() returns <NVIDIA GeForce 8400M GT>
GetFlags() returns 5
-- Monitor 0 --
GetDeviceID() returns <MONITOR\FUS0772\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0004>
GetDeviceKey() returns <\Registry\Machine\System\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0004>
GetDeviceName() returns <\\.\DISPLAY1\Monitor0>
GetDeviceString() returns <FUJITSU P26W-5 ECO>
GetFlags() returns 3
GetOnDesktop() returns 1
GetHDC() returns 68010da1
Display Adapter 1
GetDeviceID() returns <PCI\VEN_10DE&DEV_0426&SUBSYS_9005104D&REV_A1>
GetDeviceKey() returns <\Registry\Machine\System\CurrentControlSet\Contro l\Video\{EAD8CEEC-452D-4068-8746-5086FF560387}\0001>
GetDeviceName() returns <\\.\DISPLAY2>
GetDeviceString() returns <NVIDIA GeForce 8400M GT>
GetFlags() returns 1
-- Monitor 0 --
GetDeviceID() returns <MONITOR\MS_0040\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0005>
GetDeviceKey() returns <\Registry\Machine\System\CurrentControlSet\Contro l\Class\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0005>
GetDeviceName() returns <\\.\DISPLAY2\Monitor0>
GetDeviceString() returns <Allmän PnP-bildskärm>
GetFlags() returns 3
GetOnDesktop() returns 1
GetHDC() returns cb01006a
Finding Monitors on Desktop
Found 2 Monitors on desktop
MATCHING MONITOR\FUS0772\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0004 vs MONITOR\MS_0040\{4d36e96e-e325-11ce-bfc1-08002be10318}\0005
!!! After removing duplicates, GetNMonitorsOnDesktop() returns 2

Säger inte mig så mycket, men det verkar ju inte vara något uppenbart fel. Någon som kan tyda dessa hieroglyfer?
 
Blev less efter ett tag, när supporten aldrig svarade, så jag lämnade tillbaks skiten och köpte en Spyder 3 Elite istället. Funkar klockrent! Supporten på Pantone har inte hört av sig än!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.