Advertisement
ANNONS
Annons

Kalibrering objektiv-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Jag har en Canon EOS 30D som med en del av objektiven jag har fungerar ypperligt bra, men med mitt Canon 10-22 får jag sällan skarpa bilder och jag undrar.. kan man lämna in kameran och objektivet och få dem kalibrerade? Om det går, kan det bli problem med de andra objektiven då? Bör man kanske lämna in alla objektiven tillsammans med kameran?

Jag har för mig att jag läst någonstans att man
kan lämna in kamera och objektiv pga detta, men jag kan likväl vara ute och cykla.

Varmt tack på förhand.

Man kan absolut lämna in kamera och objektiv för jsutering. Har gjort det vid två tillfällen med olika kameror. Första gången med alla canonobjektiv i väskan och andra gången med ett objektiv. Inga problem och resultatet blev riktigt bra.
Självklart kan det bli så att kameran fungerar "sämre" med resten av objektiven om du bara skickar med ett. MEN det beror ju isf på att även de andra objektiven fokuserar fel.

Vid första tillfället visade det sig att både kamera och objektiv var för sig låg helt inom toleranserna men tillsammans hamnade de LÅNGT utanför vilket gjorde att vi fick det på garanti.

/micke

Tack så jättemycket för ditt svar!!
Då ska jag ringa Canons verkstad och lämna
in kameran och alla objektiv så får dom fixa det hela :)

Jag hade min Canon 30D och 17-55 2.8 inne nyligen.
Då "nollar" de kameran. De ställer den i ett standardläge. Sen utgår de från det när de justerar objektivet. Även om du köper nya objektiv i framtiden, så behöver du bara lämna in det objektivet om du säger att din kamera varit inne tidigare.
Var inne på stockholms CentralService. De var mycket trevliga och snabba!

Allt täcktes av garantin...

Fick också våra grejor fixade hos SCS, bra service även om man ibland tyvärr måste få tag i "rätt" person. Men så är det väl överallt.

Vill inte vara petig, men det är väl egentligen inte kameran i sig som dom utgår från, den justeras ju till en korrekt exponering och sedan justeras objektiven likadant. Alltså ska ett justerat objektiv fokusera rätt på alla hus som är korrekt inställda och tvärtom. (Antagligen bara ordklyveri ;o) )

Bra blir det hursomhelst!

/Micke

skickar man tredjepart objektiv med huset till canon med?
har en ny inköpt 60d som jag inte tycker tar skarpa bilder, de objektiv jag har tar skarpa bilder på min gamla 400d
har 70-200 f4L, sigma 18-50 f2,8 och 50 f1,8

Fick också våra grejor fixade hos SCS, bra service även om man ibland tyvärr måste få tag i "rätt" person. Men så är det väl överallt.

Vill inte vara petig, men det är väl egentligen inte kameran i sig som dom utgår från, den justeras ju till en korrekt exponering och sedan justeras objektiven likadant. Alltså ska ett justerat objektiv fokusera rätt på alla hus som är korrekt inställda och tvärtom. (Antagligen bara ordklyveri ;o) )

Bra blir det hursomhelst!

/Micke

det stämmer inte riktigt, ett objektiv ställt för APS tex 7d AF och som används sedan på ett 5dmk2 bör också justeras för 5dmk2, det finns 3 olika datalagringar i de moderna objektiven beroende på kamerans AF system

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar