Annons

Kalibrering med Spyder2express, bildskärmens kontroller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjenare!

Har precis inskaffat en Spyder 2 express kalibrator och kört en kalibrering och profilering. Blev ganska stor skillnad mot tidigare måste jag säga.

Men jag undrar en sak, programmet sa till mig att bildskärmens kontroller ska stå i "factory default". Då är min backligt på 100, contrast på 90 och brightness på 50. Detta fick man inte ändra enligt programvaran.

Men ska man verkligen ha backlight på 100? Tar programmet över dessa kontroller på nåt sätt?
 
Är det verkligen ingen som vet detta? Måste ju vara tonvis med folk som hårdvarukalibrerat sina skärmar här?
 
Skärmers egna kontroller kan ingen mjukvara ta över (det är därför som du uppmanas att ställa in dem själv till factory default) men däremot kan kalibreringen ändra signalen till skärmen och på så sätt ändra bl a ljusstyrka. Hur just Spyder 2 Express hanterar ljusstyrkan vet jag inte, men i Pro finns ett kalibreringssteg som kompenserar för omgivningsljus.

Om du tycker att skärmen är för ljus på 100% är det säkert inga problem att ställa in backlight som du själv vill och sedan kalibrera om.
 
codrus skrev:
Skärmers egna kontroller kan ingen mjukvara ta över (det är därför som du uppmanas att ställa in dem själv till factory default) men däremot kan kalibreringen ändra signalen till skärmen och på så sätt ändra bl a ljusstyrka. Hur just Spyder 2 Express hanterar ljusstyrkan vet jag inte, men i Pro finns ett kalibreringssteg som kompenserar för omgivningsljus.

Om du tycker att skärmen är för ljus på 100% är det säkert inga problem att ställa in backlight som du själv vill och sedan kalibrera om.

Ok, tackar för svaret! Kanske ändrar den då signalen, för nog är det riktig svärta där det skall vara svart, och det var det inte förut när inställningarna stod på "factory default".
 
Det beror på vilken skärm du har.

Har du en enkel skärm där du bara kan ställa ljushetsvärdet. Här får du förslag på olika candellavärden, exv runt 90- 100 är vanligt (lite beroende på vilket program man har till sin spyder och vilka inställningar man väljer) Hur högt " värde " som man skall ställa beror på bla på omgivningsljuset, sitter du i en upplyst miljö så får du öka "trycket" i skärmen, sitter du i ett mörkare rum så kan du sänka.
Spyder kontrollerar hur din skärm kan återge parametrar som vithet, svarthet, gråhet och färger/nyanser och en profilering sker därefter, skärmprofilen korrigerar sedan så att din skärm skall återge ovan så bra som det är möjligt.
Hur bra beror på vilken skärm du har.

Vill du sedan testa din skärm så kan du ta ner skärmtest från Stefan Ohlssons sida. http://www.profiler.nu/kursdok.html
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det beror på vilken skärm du har.

Har du en enkel skärm där du bara kan ställa ljushetsvärdet. Här får du förslag på olika candellavärden, exv runt 90- 100 är vanligt (lite beroende på vilket program man har till sin spyder och vilka inställningar man väljer) Hur högt " värde " som man skall ställa beror på bla på omgivningsljuset, sitter du i en upplyst miljö så får du öka "trycket" i skärmen, sitter du i ett mörkare rum så kan du sänka.
Spyder kontrollerar hur din skärm kan återge parametrar som vithet, svarthet, gråhet och färger/nyanser och en profilering sker därefter, skärmprofilen korrigerar sedan så att din skärm skall återge ovan så bra som det är möjligt.
Hur bra beror på vilken skärm du har.

Vill du sedan testa din skärm så kan du ta ner skärmtest från Stefan Ohlssons sida. http://www.profiler.nu/kursdok.html

Såg riktigt bra ut på det skärmtestet. Kunde urskilja samtliga rutor i både svartpunkt och vitpunkts bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.