ANNONS
Annons

Kalibrering med Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Hur gör ni som kör mac? Vad använder ni för skärmprofil?

Jag använder Adobe RGB (1998) i hela Creative Suite och använder även denna som skärmprofil.
Har fått för mig att det är bra att använda samma överallt, stämmer detta?

Om inte, hur får man till bra resultat med det inbyggda kalibreringsverktyget?

Tacksam för svar. Helst utförliga då jag inte är så insatt...

Du skall inte använda Adobe RGB för skärmen.
Adobe RGB är en standardprofil som är användbar när du skall redigera bilder men den har ingen aning om hur just din skärm återger färger.

Antingen använder du det inbyggda programmet under systeminställningar/bildskärm/färg eller ett separat instrument som mäter upp hur din skärm återger färger.

Det är som att köpa skor, att beställa storlek 45 på postorder kan bli helt fel, du måste mäta just din fot och just den skotyp du skall köpa...

Okej. Är det helt galet även om det ser väldigt bra ut?

Har provat att kalibrera själv, men jag tycker färgerna ser bättre ut med Adobe RGB.

När jag kalibrerar själv tycker jag det ser lite dassigt ut. Å andra sidan är det ganska mycket blått i Adobe RGB-profilen.
Det är skönt med denna inställning när man surfar, skriver etc, men den kanske inte är så bra för bildarbete då?

Det är helt galet. Precis som Mikael säger ska skärmprofilen repressentera just din skärm.

Möjligen ser det bra ut på din skärm, men det kommer ju se helt annorlunda ut på andra skärmar, och då är ju meningen med färgprofiler inte speciellt stor.

AdobeRGB används som färgrymd i bilder, precis som sRGB och skall aldrig användas i utrustningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar