Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering med dåligt resultat

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ny fråga!

stefohl skrev:
Inget större problem direkt. Du vill ju ha ett bra kontrastomfång på din skärm. Kontrasten är skillnaden mellan ljusstyrkan på det mörkaste partiet och det ljusaste. Har du t ex en ljusstyrka i det mörkaste partiet på 0,5 cd/m2 får du ju ett kontrastomfång på 1 : 312. Du vill ha ett kontrastomfång på minst 1 : 240.

Stefan

Hej Stefan,

Eftersom jag är nybörjare på detta med skärmkalibrering så hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. Men om jag fattat dig rätt så menar du att jag helt enkelt ska öka kontrasten. Frågan är dock hur jag gör detta så det blir korrekt, det vill säga om det går att mäta upp och ställa in det önskade värdet med kalibratorn eller på annat sätt.

Hälsningar
Joakim
 
Liax skrev:
Hej Mikael,


Skärmen kan ställa in ljusheten, kontrasten och RGB-färgerna separat.

Kontrasten har jag inga problem med. Där räcker inställningsspannet till och kontrastvärdet hamnar runt 65 (av 100 möjliga).

RGB-färgerna har jag också kunnat justera separat så de hamnar inom de värden kalibratorprogrammet rekommenderar. Där finns alltså inga problem.

Men så återstår ljusheten (Brightness) som även när jag drar ner värdet till 0 ändå är för högt.

Det jag undrar är om det går att komma runt problemet på något sätt. Antingen via inställningar i datorn eller på annat sätt.

Hälsningar
Joakim


Hej
Det är som Stefan säger , ditt värde är inget stort problem. Rek Candellavärdena är baserade på skärmar och vad de kan trycka ut i kontrast. Man har enats om vissa rekommendationer, det lite märkliga är att dessa skiljer sig åt från kalibreringsprodukt och från program till program.

Ditt Candella värde är inte speciellt högt och kan din skärm återge allt från det svarta till det vitaste med dina inställningar så är det OK. Skulle du tycka att skärmen är jobbig att sitta framför (för intensiv) kan du istället öka omgivningsljuset i rummet då ses inte skärmen som så intensiv längre.
Skärmar kan ha betydligt högre kontrast värden än ditt uppmätta och då uppfattar ögat det som arbetsamt att sitta framför en sådan skärm. Om du skulle ha två skärmar och vill att de skall likna varandra så skulle den ena skärmen få ökas i intensitet för att komma upp till din skärms värde, hade det då varit en CRT skulle det inte fungera eftersom en sådan skärm knappt kommer upp i 100
Du behöver alltså inte försöka dra ner ditt värde mer.
Mikael

PS ta ner Stefans skärmtestbilder svartpunkt, vitpunkt du hittar dom på www.profiler.nu och kolla vad din skärm återger
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Hej
Det är som Stefan säger , ditt värde är inget stort problem. Rek Candellavärdena är baserade på skärmar och vad de kan trycka ut i kontrast. Man har enats om vissa rekommendationer, det lite märkliga är att dessa skiljer sig åt från kalibreringsprodukt och från program till program.

Ditt Candella värde är inte speciellt högt och kan din skärm återge allt från det svarta till det vitaste med dina inställningar så är det OK. Skulle du tycka att skärmen är jobbig att sitta framför (för intensiv) kan du istället öka omgivningsljuset i rummet då ses inte skärmen som så intensiv längre.
Skärmar kan ha betydligt högre kontrast värden än ditt uppmätta och då uppfattar ögat det som arbetsamt att sitta framför en sådan skärm. Om du skulle ha två skärmar och vill att de skall likna varandra så skulle den ena skärmen få ökas i intensitet för att komma upp till din skärms värde, hade det då varit en CRT skulle det inte fungera eftersom en sådan skärm knappt kommer upp i 100
Du behöver alltså inte försöka dra ner ditt värde mer.
Mikael

PS ta ner Stefans skärmtestbilder svartpunkt, vitpunkt du hittar dom på www.profiler.nu och kolla vad din skärm återger

Tack för dina svar Mikael.

Faktum är att jag nästan uppfattar skärmen som lite väl ljussvag när jag kalibrerat den. Så jag skulle nog kunna dra på lite mer kontrast utan problem.

Jag får helt enkelt ladda ner rekommenderade profiler och göra några provuskrifter för att se om något behöver justeras.

/Joakim
 
Re: Re: Re: Ny fråga!

Liax skrev:
Hej Stefan,

Eftersom jag är nybörjare på detta med skärmkalibrering så hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. Men om jag fattat dig rätt så menar du att jag helt enkelt ska öka kontrasten. Frågan är dock hur jag gör detta så det blir korrekt, det vill säga om det går att mäta upp och ställa in det önskade värdet med kalibratorn eller på annat sätt.

Går det att ställa in att det ljusaste partiet ska ligga på 160 cd/m2 i ditt program? Om inte, oroa dig inte för detta. Resultatet kommer ändå att vara bra.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Ny fråga!

stefohl skrev:
Går det att ställa in att det ljusaste partiet ska ligga på 160 cd/m2 i ditt program? Om inte, oroa dig inte för detta. Resultatet kommer ändå att vara bra.

Stefan

Tack för ditt svar Stefan.

Jag satt en lång stund igår och fibblade med svart- och vitpunktsbilderna (suveräna grejer). I ett svagt upplyst rum lyckades jag till slut kombinera kontrasten och ljusheten tills det gick att se de tre första rutorna på båda bilderna.

Eller se och se förresten, sannigen är väl snarare den att rutorna är skönjbara. Men jag förmodar att det är meningen att de ska framträda ganska svagt.

Hur som helst, det går i alla fall att se skillnad mellan rutorna och jag antar att det räcker för att få ett fullgott resultat.

En tanke som slagit mig efter att jag köpt en lite bättre skärm och kalibreringsutrustning är att det helt plötsligt uppstått en massa frågor som det är svårt att hitta svaren på. Det hade varit kanon med en separat tråd som bara handlar om färgklibrering.

Hälsningar
Joakim
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ny fråga!

Liax skrev:
Eller se och se förresten, sannigen är väl snarare den att rutorna är skönjbara. Men jag förmodar att det är meningen att de ska framträda ganska svagt.

Du ska ana skillnader mellan dem. Så det låter som du lyckats få till det alldeles utmärkt.

Stefan
 
Halkar in på tråden också!

Jag har läst, läst och testat men får det icke att stämma. Oftast blir det för mycket svärta.
Är det någon som kan utröna vad jag har för mig igentligen (Gör för fel?).

Skärm - EIZO Flexscan L768
Mjukvara Skärm - Screenmanager Pro för Lcd (EIZO)

Kallibr. - Colorvision Spyder II

Ingen Adobe Gamma i Autostart

Bildskärmskort - ATI Radeon X600 series
Mjukvara - verkar ha någon egen, ATI CATALYST 05.7 som jag inte finner på länken för fixade drivrutiner.

Så... vad gör jag, nån med förslag?
Såg nu att jag kan ställa Gamma, ljushet och kontrast i ATI mjukvaran. Har alldrig rört den, men den står i utgångsläge Gamma 1.
Jag kan ju ställa Gammavärde och Kelvin direkt på skärmen också!!! Även i mjukvaran till EIZO!

Jag har ju som mål med Kallibreringen att nå 5500 K samt Gamma 2.2!

I regel skiftar kallibreringen markant, speciellt beroende på omgivnins ljus.

Ok, hur skulle ni kallibrera utifrån ovan givet?
Tack för alla trådar /Kristofer
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.