Annons

Kalibrering med dåligt resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Har precis kalibrerat min nya monitor med GretagMacbeths eye-one display men jag är inte nöjd med resultatet. Jag upplever att skärmen har blivit för mörk och jag är inte bara "ovan" eftersom jag haft en annan kalibrerad skärm tidigare som fungerat bra.

Alla värden i slutprofilen blir bra förutom gammavärdet. Målet är ett gamma på 2.2 men jag landar på 2.9. Enligt programet är +-0.1 ett bra resultat. Mitt resultat stinker alltså...

I testet som finns här: http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.htm så ser jag ingenting i fält 1-3, det är helsvart.

Finns det någon som har något tips på vad jag ska göra. Har lånat kalibratorn över helgen så jag har bara två dagar på mig att få till det.
Tacksam för all hjälp ni kan bidra med.

/Maria
 
Jag vet inte om det är någon tröst, men min skärmbild blev också mörkare efter kalibrering (med en ColorVision Spyder2). Det går helt enkelt att urskilja färre mörka gråtoner.
Men detta var precis det som behövdes för att skärmbild och utskrift skullle se likadana ut.
 
Skärmen är en 24 tums widescreen, HP LP2465.

På Fotomässan tog jag någon form av "testbild" från Crimson och nu har jag laddat hem bilden från Crimsons sida, öppnat den i Photoshop och ställt in på förhandsvisning enligt Crimsons ICC profil. Min skärmbild är AVSEVÄRT mörkare än den "fysiska" testbilden från Crimson.

Kan det månne vara fel på kalibreringsutrustningen? Jag provade hela proceduren ett antal gånger. En vända så upprepade jag varje steg två gånger. Ibland blev det olika resultat båda gångerna.

Det som jag tyckte var lite konstigt var att min slutgiltiga inställning av "Brightness" hamnade på 5 (100 är max.). Det kan väl tyckas lite lågt, eller?! Kontrasten och RGB inställningarna fick inga sådana extrema förändringar.

/Maria (som lånar sambons inloggning...)
 
niklasl skrev:
Kanske för banalt, men har du Adobe Gamma installerat som körs? I så fall, ta bort.

Försökte ta bort Adobe Gamma när jag kalibrerade min förra skärm. Vet egentligen inte riktigt om jag lyckades men jag har då inte hittat en enda Adobe Gamma fil av något slag någonstans i datorn (kollade igenom det idag). Eftersom förra skärmen blev bra så borde det ju hur som helst inte påverka den nya skärmen.

Kan möjligtvis tänka mig att detta skulle kunna ställa till problem:
Programmet HP Display Assistant – hanterar anpassningen av bildskärmen, färgkalibreringen och säkerheten/tillgångarna via det grafiska gränssnittet på din PC. (text om skärmen från em av nätets alla IT butiker).

/Maria
 
Använder du windows hittar du Adobe Gamma under startmemyn d.v.s. start->alla program->autostart. Hittar du Adobe Gamma där, tar du bort genvägen och startar om datorn.

Jag har själv en Gretagmacbeth Eye One Dislplay som jag använder med en HP L1925 med bra resultat.
 
Senast ändrad:
Motor Mike skrev:
Programmet HP Display Assistant – hanterar anpassningen av bildskärmen, färgkalibreringen och säkerheten/tillgångarna via det grafiska gränssnittet på din PC. (text om skärmen från em av nätets alla IT butiker).
/Maria

Inte för att jag vet men det låter som det på samma sätt som Adobe Gamma skulle kunna komma i konflikt med din skärmkalibrering. Med tanke på att du får olika resultat varje gång så låter det i alla fall som om du har något som ligger och lurar i bakgrunden.
 
Maria F skrev:
Har precis kalibrerat min nya monitor med GretagMacbeths eye-one display men jag är inte nöjd med resultatet. Jag upplever att skärmen har blivit för mörk och jag är inte bara "ovan" eftersom jag haft en annan kalibrerad skärm tidigare som fungerat bra.

Alla värden i slutprofilen blir bra förutom gammavärdet. Målet är ett gamma på 2.2 men jag landar på 2.9. Enligt programet är +-0.1 ett bra resultat. Mitt resultat stinker alltså...

I testet som finns här: http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.htm så ser jag ingenting i fält 1-3, det är helsvart.

Finns det någon som har något tips på vad jag ska göra. Har lånat kalibratorn över helgen så jag har bara två dagar på mig att få till det.
Tacksam för all hjälp ni kan bidra med.

/Maria


Förstår inte hur du kan "landa på gamma2.9"
om du HAR kalibrerat skärmen efter gammakurva 2.2.

1. Prova med att kalibrera skärmen med gamma 1.8 och se om din skärm överhuvudtaget ändrar sig genom en snällare gamma kurva. DVS din skärm skall återge bilden något kontrastlösare samt öppna upp lågdager=bättre separation i skuggorna. Se gamma som en S-kurva där du nu har för brant kurva och den "skall inte vara så brant" för att passa din skärm.
2.Vissa pc drivrutiner tillsammans med grafikkortet tar inte de LUT data du har genererat genom profilen. Det finns fixar för det om det gäller ATI. Vad är det för skärm????Har den egen mjukvara som du kan ställa in? och har du ställt skärmen i default läge från fabrik innan kalibrering ?

Återkom med resultatet om din skärm blir "mjukare" med gamma 1.8
Mikael
 
Senast ändrad:
martin3 skrev:
Jag vet inte om det är någon tröst, men min skärmbild blev också mörkare efter kalibrering (med en ColorVision Spyder2). Det går helt enkelt att urskilja färre mörka gråtoner.
Men detta var precis det som behövdes för att skärmbild och utskrift skullle se likadana ut.
Återigen - det beror på vilken gamma kurva du väljer. Prova med 1.8 , 2.0
Ta ner Stefans bilder från www.profiler.nu och se skillnaderna. Svartpunkt ser ur så här.
Med min Eizo CG skärm kan jag skönja(se)fält ner till 2. Fälten skall vara jämna utan missfärgning dvs svarta utan färgbrus i rött eller någon annan färg. Likaså finns det en utmärkt karta för högdager= visa och separera det ljusa/vita
 

Bilagor

  • svartpunkt.jpg
    svartpunkt.jpg
    36.9 KB · Visningar: 1,396
Senast ändrad:
Nya försök

Hej!

Tack för er hjälp. Idag har jag fortsatt att jobba med kalibreringen men tycker fortfarande inte att den blir bra. Jämför jag med Crimsons testbild så blir skärmbilden alldeles för mörk.
Har också kollat alla bilder från profiler.nu och det enda jag kan se på det svarta testarket är just svart samt texten. Jag ser inte en enda nyansskillnad någonstans ...

Har kollat upp Adobe Gamma och det finns inga genvägar kvar i autostart. Jag kan heller inte hitta själva programmet någonstans.

Programmet HP Display Assistant installeras separat på bifogad CD och jag har INTE installerat det.

När jag genomfört alla stegen i kalibreringen så blir resultatet så här:

Colortemp
Target: 6500 K
Current: 6300 K

Gamma
Target: 2,0
Current: 2,8
(här anses +/-0,1 från målet vara bra, alltså är ju mitt resultat INTE bra)

Luminance
Target: 140,0 cd/m2
Current: 143,6 cd/m2

De justeringar som är gjorda på skärmens OCD är:

Kontrast: justerad från 100 till 88

RGB: R-100 (=ojusterad), G-89, B-83

Brightness: från 100 till 9 (är inte detta för mycket?)

Någonting som jag tycker är lite konstigt är att när man startar kalibreringen så säger programmet något i stil med att "du kanske märker att skärmbilden förändrats och det är för att de tidigare profilerna inte används". Jag märker ingen som helst skillnad. Om jag däremot ställer in fabriksinställningarna så blir det ju en rejäl förändring.

Svar och frågor på Mikaels kommentarer:

Skärmen är en HP LP2465. Eftersom jag egentligen inte är särskilt tekniskt intreserad eller kunnig så vet jag faktiskt inte om den har en egen mjukvara. Det följer med något som heter HP Display Assistant som hanterar anpassningen av bildskärmen, färgkalibreringen och säkerheten/tillgångarna via det grafiska gränssnittet. Men detta verkar vara för de som inte har tillgång till "riktig" kalibreringsutrustning.

Yes, jag har ställt skärmen i default läge från fabrik innan kalibrering

Oavsett om jag väljer Gamma värde 1,8, 2,0 eller 2,2 så tycks det inte bli någon skillnad.

"Vissa pc drivrutiner tillsammans med grafikkortet tar inte de LUT data du har genererat genom profilen. Det finns fixar för det om det gäller ATI."

Vad är det för "fixar"? Hur gör man?

Tack igen till alla som engagerar sig i min "nöd" (i-landsproblem, eller...?!)

/Maria
 
Äntligen...

...fungerar det. Jag upphör aldrig att förvånas över all den samlade kunskap som finns här på Fotosidan. Det är helt enkelt fantastiskt.

Många, många tack till dig Mikael som gav mig lösningen på problemet. Du är guld värd! Tack även till er andra som engagerat er.

/Maria
 
Re: Äntligen...

Maria F skrev:
...fungerar det. Jag upphör aldrig att förvånas över all den samlade kunskap som finns här på Fotosidan. Det är helt enkelt fantastiskt.

Många, många tack till dig Mikael som gav mig lösningen på problemet. Du är guld värd! Tack även till er andra som engagerat er.

/Maria
Tack själv, kul att det funkar
Mikael
 
Ny fråga!

Jag sparkar igång denna tråd igen eftersom jag har ett par frågor som ligger i närheten av det Maria undrar över.

Efter att ha plöjt igenom tråden "Bildskärm för bildbehandling" har jag köpt mig en Benq FP241W och jag är mycket nöjd med skärmen (lindrigt sagt :). Efter tips från Mikael har jag även kostat på mig en Eye-One Display 2 skärmkalibrator som enligt vad jag förstått ska vara en av de lite bättre.

Nåväl, nu till min fråga. När jag kalibrerar skärmen så ska man i ett av de sista momenten ställa ner skärmens ljushet (brightness) för att få luminance 140 som är målet. Problemet är att jag inte kommer lägre än till 156 och då har jag alltså dragit ner ljusheten till 0!

Vad beror detta på? Gör jag något fel? Eller är det något som justeras i skärmens drivrutiner?

Hälsningar
Joakim
 
Senast ändrad:
Din skärm är för ljusstark och därför kan du inte sänka värdena med reglagen.Detta är inte den enda skärmen som uppträder så, Apple Imac 24" fick jag ett candellavärde på 300 när reglaget var i botten.
Vad har din skärm mer för inställningar? Kontrast?

Mikael
 
Re: Ny fråga!

Liax skrev:
Nåväl, nu till min fråga. När jag kalibrerar skärmen så ska man i ett av de sista momenten ställa ner skärmens ljushet (brightness) för att få luminance 140 som är målet. Problemet är att jag inte kommer lägre än till 156 och då har jag alltså dragit ner ljusheten till 0!


Inget större problem direkt. Du vill ju ha ett bra kontrastomfång på din skärm. Kontrasten är skillnaden mellan ljusstyrkan på det mörkaste partiet och det ljusaste. Har du t ex en ljusstyrka i det mörkaste partiet på 0,5 cd/m2 får du ju ett kontrastomfång på 1 : 312. Du vill ha ett kontrastomfång på minst 1 : 240.

Stefan
 
Problemet med en kontrastrik skärm är att den kan bli för tuff att titta på länge om omgivningsljuset är lågt, vi är vana från crt tiden att se på skärmar som inte har haft hög kontrast och haft omgivningsljuset anpassat efter dessa skärmar. Ett sätt är då att öka på omgivningsljuset så upplevs inte den kontrastrika skärmen så intensiv. Omgivningsljuset skall då ha samma färgtemp som skärmen

Problem 2 är i en blandad miljö, crt+lcd skärmar där bilder skall ses och bedömmas på olika skärmar och kontrasten skiljer sig mycket åt och ljuset är anpassat efter crt skärmarna.
Fördelarna med en bra kontrastrik skärm är därmed att man inte behöver sitta i halvtaskigt ljus som förr för att betrakta/bedömma en bild på skärmen

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Din skärm är för ljusstark och därför kan du inte sänka värdena med reglagen.Detta är inte den enda skärmen som uppträder så, Apple Imac 24" fick jag ett candellavärde på 300 när reglaget var i botten.
Vad har din skärm mer för inställningar? Kontrast?

Mikael

Hej Mikael,


Skärmen kan ställa in ljusheten, kontrasten och RGB-färgerna separat.

Kontrasten har jag inga problem med. Där räcker inställningsspannet till och kontrastvärdet hamnar runt 65 (av 100 möjliga).

RGB-färgerna har jag också kunnat justera separat så de hamnar inom de värden kalibratorprogrammet rekommenderar. Där finns alltså inga problem.

Men så återstår ljusheten (Brightness) som även när jag drar ner värdet till 0 ändå är för högt.

Det jag undrar är om det går att komma runt problemet på något sätt. Antingen via inställningar i datorn eller på annat sätt.

Hälsningar
Joakim
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.