ANNONS
Annons

Kalibrering for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt, hittar fortfarande inte det.
En ytterligare fråga, vilket ljus rekommenderas att ha i arbetsrummet? Jag brukar ofta släcka ner helt. Men spyderprogrammet sa till mig att jag skulle ha ljusare i rummet alt att sänka kelvingraderna. Förlåt för alla frågor, jag är helt borta vad det gäller datorer och inställningar.

ljusnivån bör ligga på 32-64 lux. Om du inte har en gammal ljusmätare, som kan mäta i lux, så kan du sätta upp ett vitt papper på skärmen (som naturligtvis ska vara släckt) och sedan mäta ljuset som reflekteras från detta papper. Om du då har 100 ISO inställd på kameran så bör du få en ljusnivå på 1/4 – 1/8 sek vid bl 4 som exponering.

Om du har mörkare än så kommer din skärm kännas väldigt ljus och du gör för mörka bilder. Om du har för ljust omkring dig kommer dina bilder kännas för mörka på skärmen och du kompenserar genom att göra för ljusa bilder. Så ljusstyrkan i rummet är viktigt.

Stefan

Tack, och om jag förstått det rätt så är det väl också viktigt om vad för typ av ljus man har? Jag har nämligen reflektorglödlampor i arbetsrummet.

Oj, det är som att fråga vilken storlek på kläderna man ska ha :) Det finns inte ett svar som fungerar för alla. Men har du en vettig skärm kan du försöka att använda dig av 120-130 cd/m2 för ljusstyrkan, 5800K för färgtemperatur och gamma 2,2. Det blir inte helt fel med dessa inställningar.

Stefan

När jag kalibrerar så rekommenderar spyder pro 3 annan kelvingrad. Skall jag använda rekommendationerna istället?
Och varför gör det det? Är det för att jag har fel arbetsbelysning och att den måste kompensera på något sett?

När jag kalibrerar så rekommenderar spyder pro 3 annan kelvingrad. Skall jag använda rekommendationerna istället?
Och varför gör det det? Är det för att jag har fel arbetsbelysning och att den måste kompensera på något sett?
Jag tycker inte du ska blanda in Spyders mätning av det omgivande ljuset. Har ingen vidare erfarenhet av denna funktion, särskilt inte när den ger sig på att göra skärmen ljusare eller mörkare. Stäng av detta och se bara till att ställa in skärmen rätt. Se sedan till att du får en bra ljusmiljö runt din skärm.

Stefan

Jag hoppar på denna tråd och undrar om jag gjort rätt när jag kalibrerade min Eizo 2231 idag.
Släkte ner hela rummet (har ingen skärmkeps) och följde instruktioner enligt spyderpros program. Ändrade inget i kontrast eller brightness utan lät bara spidern göra sitt jobb. Ska det vara så enkelt eller har jag missat något steg?

Nej, du ska kalibrera i det ljus du ska arbeta i. Själv valde jag Spyder3Elite av den anledningen att den för en liten extrasumma har många funktioner man kan ha nytta av. Som att mäta ljuset i rummet och anpassa inställningarna efter det.

ljusnivån bör ligga på 32-64 lux. Om du inte har en gammal ljusmätare, som kan mäta i lux, så kan du sätta upp ett vitt papper på skärmen (som naturligtvis ska vara släckt) och sedan mäta ljuset som reflekteras från detta papper. Om du då har 100 ISO inställd på kameran så bör du få en ljusnivå på 1/4 – 1/8 sek vid bl 4 som exponering.

Om du har mörkare än så kommer din skärm kännas väldigt ljus och du gör för mörka bilder. Om du har för ljust omkring dig kommer dina bilder kännas för mörka på skärmen och du kompenserar genom att göra för ljusa bilder. Så ljusstyrkan i rummet är viktigt.

Stefan

Sådär ja, 2 st just lysrör á 5000K är installerade.
Jisses var annorlunda ljuset blev, fast jag tycker nog att det känns lite grönt. Gissar på att det kanske tar ett tag innan ögonen anpassar sig.
Men när jag använder spydern kan jag fortfarande inte hitta vart man korrigerar ljus eller kontras?
Jag verkar ha samma problem som Lars i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96253&highlight=belysning

Med dina inställningar ovan fick jag en tid på 1/15 sek så jag antar att skärmen fortfarande är lite för ljus.

Har alldeles nyss kalibrerat båda mina skärmar med Spyder 3 Elite. Det fungerade bra. Dock tyckte jag att vitpunkten var en aning för kall så jag bytte till 5800K. Annars lät jag Spydern köra på utan att att "ingripa".

Är Spyder 3 Elite och Spyder 3 Pro samma produkt?
Fick nämligen en utförlig beskrivning av en kille som kalibrerar med Spyder 3 Elite och han gick igenom massa steg som först skall göras manuellt på skärmen.
Själv har jag fortfarande endast lyckats hitta i, spyderprogrammet vill säga, inställningar för kelvin och gamma.
Still förvirrad

Är Spyder 3 Elite och Spyder 3 Pro samma produkt?
Fick nämligen en utförlig beskrivning av en kille som kalibrerar med Spyder 3 Elite och han gick igenom massa steg som först skall göras manuellt på skärmen.
Själv har jag fortfarande endast lyckats hitta i, spyderprogrammet vill säga, inställningar för kelvin och gamma.
Still förvirrad

http://spyder.datacolor.com/s3compare.php här ser du skillnaderna mellan Pro och Elite.

Stefan

Du kan också få ett bättre resultat eftersom om du har satt upp en bestämd färgtemperatur som skärmen ska uppnå och inte kalibrerar den, då tvingar du profilen att ändra bilden i större utsträckning. Detta kan medföra en sämre bildkvalitet.

Stefan

Jag fick ett mail av en kille som sa att jag skulle sätta skärmens färgtemperaturen på "Av". Men detta skall jag alltså inte göra?
Ohhh, jag blir en smula tokig.

Oj, det är som att fråga vilken storlek på kläderna man ska ha :) Det finns inte ett svar som fungerar för alla. Men har du en vettig skärm kan du försöka att använda dig av 120-130 cd/m2 för ljusstyrkan, 5800K för färgtemperatur och gamma 2,2. Det blir inte helt fel med dessa inställningar.

Stefan

Hej Stefan,
"vettig skärm" och 120-130cd/m2, 5800K och 2.2.
Jag håller på att böka med en CG241W som jag tycker borde kvala in som vettig med plus i kanten. Den föreslår ColorNavigator att jag ska ha 80cd/m2, 6500K och 2.2 på.
Varför vill dom ha 6500K när du rekommenerar 5800K?
Använder inte bildfolk (proffs) i allmänhet ännu lägre färgtemperatur och även gamma 1.8?

Kan du förklara varför EIZO vill ha så låg ljusstyrka? Jag tycker den känns lite väl klen.

Hemma har jag en Dell WFP 2407 HC som jag ställt ner ljusstyrkan till en "behaglig" nivå på, där den inte bandar allt för farligt och sen bara profilerat (den kunde jag nog dämpa mer om jag haft en egen colorimeter).
Justerar jag bilder på den blir dom i allmänhet lite för mörka när jag skriver ut dom...har det med det att göra, att man håller ljusstyrkan låg för att kompensera för att skärmen är illuminativt medan papper är reflektivt?

/Johan

Varför vill dom ha 6500K när du rekommenerar 5800K?
Använder inte bildfolk (proffs) i allmänhet ännu lägre färgtemperatur och även gamma 1.8?

Kan du förklara varför EIZO vill ha så låg ljusstyrka? Jag tycker den känns lite väl klen.
Min rekommendation på 5800K är baserad på att de betraktningsljus som man använder idag är oftast 5000K. Så teoretiskt borde 5000K vara den bästa färgtemperaturen. Men om man använder denna färgtemperatur blir de flesta skärmar visuellt för gula. Höjer man färgtemperaturen till 5500-5800K så ser neutrala nyanser på skärmen likadana som neutrala nyanser på utskrifterna.

Om du inte använder ett betraktningsljus eller har en kontrollerad belysning i rummet så spelar färgtemperaturen på skärmen mindre roll. Se då bara till att skärmen är det ljusstarkaste objektet så att ditt färgseende adapteras mot skärmens färg.

Att Eizo rekommenderar en så låg ljusstyrka som 80 cd/m2 beror dels på att det är vad som användes på CRT-skärmar, dels förbrukas inte lysrören i skärmen lika snabbt.

Stefan

Min rekommendation på 5800K är baserad på att de betraktningsljus som man använder idag är oftast 5000K. Så teoretiskt borde 5000K vara den bästa färgtemperaturen. Men om man använder denna färgtemperatur blir de flesta skärmar visuellt för gula. Höjer man färgtemperaturen till 5500-5800K så ser neutrala nyanser på skärmen likadana som neutrala nyanser på utskrifterna.

Om du inte använder ett betraktningsljus eller har en kontrollerad belysning i rummet så spelar färgtemperaturen på skärmen mindre roll. Se då bara till att skärmen är det ljusstarkaste objektet så att ditt färgseende adapteras mot skärmens färg.

Att Eizo rekommenderar en så låg ljusstyrka som 80 cd/m2 beror dels på att det är vad som användes på CRT-skärmar, dels förbrukas inte lysrören i skärmen lika snabbt.

Stefan

Aha!
Jo, jag har ju bara "vanliga lysrör" (av okänd kvalisort) i taket. Jag gjorde dock ditt lilla test med ett vitt papper, ISO 100 och bländare 4 och jag hamnade på 1/4 sek, så ljusstyrkan i omgivande ljus är väl inte överdriven i alla fall.
Nu gjorde jag om kalibreringen med 120cd/m2, 6500K och 2.2 och nu känns skärmen klart behagligare att titta på! Möjligen blir väl utskrifter mörkare än jag upplever dom på skärmen. Men jag pysslar till 99% med kontorsbjäffs och får bara mojja bilder nån gång ibland (så en CG241W är egentligen våldsam overkill för mig - men den fanns och ingen annan behövde den bättre...och så fick jag ju möjligheten att lära mig mer om färghantering!)

Ny fråga

Frågar här istället för att göra ny tråd, då jag antar det finns rätt många såna redan.

Jag undrar om det här med mörka bilder och kalibrering av skärmen. Om jag har en bild som ser bra ut på skärmen och den blir för mörk när jag skriver ut den - beror det på att min skärm inte är kalibrerad då?
Eller styr kalibreringen bara hur färgerna ser ut, om ni förstår hur jag menar?
Det är så att jag har skrivit ut bilder tidigare som har sett bra ut på datorn och även blivit bra utskrivna - både med Crimson och min egen skrivare.
Men nu har jag en bild som blir mörk när jag skriver ut den. Att den blir det på min skrivare är kanske inte så konstigt, men jag fick den utskriven på nåt slags art paper på Fotomässan hos Epson och den blev väldigt mörk då också. Är min skärm verkligen så dålig eller beror det på nåt annat?
Ska tillägga att vi har 2 datorer, en stationär och min bärbara och bilden ser bra ut på bägge två.

Hur fixar man det här problemet? Är det bara skärmkalibrering som hjälper?

Frågar här istället för att göra ny tråd, då jag antar det finns rätt många såna redan.

Jag undrar om det här med mörka bilder och kalibrering av skärmen. Om jag har en bild som ser bra ut på skärmen och den blir för mörk när jag skriver ut den - beror det på att min skärm inte är kalibrerad då?

Visst förstår jag vad du menar och det är så att din skärmkalibrering inte alls påverkar utskriftsresultatet. Du kan alltså ha bilden på en dator med en urusel kalibrering/skärm och skriva ut den därifrån och du kommer få samma resultat på den utskriften som du skulle få om du satt på en dator med perfekt skärm och kalibrering.

Mycket av problemen med mörka utskrifter beror på att man har så svagt ljus när man tittar på bilden. De standardprofiler som finns är gjorda för att bilderna ska visas i rätt starkt ljus. Vet man att bilderna ska visas i svagt ljus måste profilen kompenseras.

Stefan

Tack för svaret! Okej, så då behöver jag bara tänka på att ljusa upp bilden lite innan jag skriver ut? Får ju prova med testbilder förstås. Men då vet jag att det inte är skärmen som är fel iaf, det är skönt!

Det är så att jag har skrivit ut bilder tidigare som har sett bra ut på datorn och även blivit bra utskrivna - både med Crimson och min egen skrivare.
Men nu har jag en bild som blir mörk när jag skriver ut den. Att den blir det på min skrivare är kanske inte så konstigt, men jag fick den utskriven på nåt slags art paper på Fotomässan hos Epson och den blev väldigt mörk då också. Är min skärm verkligen så dålig eller beror det på nåt annat?
Ska tillägga att vi har 2 datorer, en stationär och min bärbara och bilden ser bra ut på bägge två.

Hur fixar man det här problemet? Är det bara skärmkalibrering som hjälper?

Det hela beror förmodligen på att din skärm är för ljus, det är ett mycket vanligt symptom för skärmar. Som tidigare skrivits i tråden skall skärmen ha en ljusstyrka runt 125. Är skärmen ljusare blir utskrifterna för mörka.
En profilering/kalibrering brukar hjälpa till att ställa in ljusstyrkan på skärmen.

/Karl

Hejsan! Jag vill ha ungefär samma färger på min Laptop-skärm som när bilderna är framkallade vilket inte är fallet nu. Jag vill kunna ändra lite nivåer och annat i Photoshop och veta att "såhär kommer bilden se ut när den är framkallad". Vilken av Colorvison's programpaket bör jag satsa på? Jag har inget speciellt arbetsrum, sitter för det mesta i vanlig rumsbelysning. Har inte bildbehandling som yrke, men fotografering med systemkamera som intresse. Och då vill jag gärna kunna bildbehandla någorlunda korrekt=)

5800 vs 6500

På min spyder3 elite rekommenderar de 6500k som det vanligaste alternativet... Dock verkar det som en del föredrar 5800k. Är det en smaksak eller...Har provat båda men vet inte vilken jag "gillar" bäst. 6500 känns ju klart blåare....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar