Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering for dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

wellah

Avslutat medlemskap
Jag har en billig Eizo (FlexScan S2201W Slimedge) som jag vill kalibrera, är Colorvision Spyder 3 Elite något för mig? Jag är helt ny på detta, har precis byggt ihop en ny stationär så jag ska få någorlunda bättre arbetsverktyg. Jag arbetar mkt i photoshop och illustrator.

Tacksam för hjälp till en riktig kalibreringsoskuld
 
Spyder 3 Pro räcker nog, så sparar du 500 kr du kan göra annat kul för. Skillnaden är inställningsmöjligheter i programvaran som du förmodligen ändå inte kommer att använda.
 
Spyder 3 Pro räcker nog, så sparar du 500 kr du kan göra annat kul för. Skillnaden är inställningsmöjligheter i programvaran som du förmodligen ändå inte kommer att använda.


Ah okej :)

Det står att videocard 16-bit helst 24-bit behövs, är det grafikkortet dom menar? Min datanördiga bror som byggt datorn är det som undrar om han måste in med nått mer...

Kan man köra utan sån där "huva" på skärmen eller är det ett måste att köpa för att få det så korrekt som möjligt?
 
Nej någon huv behöver du inte, men se till så du inte har någon lampa i närheten eller sol från något fönster som lyser på skärmen när du kalibrerar.

Vilket modernt grafikkort som helst borde fungera, men kör du senaste Photoshop, eller tänker uppgradera till det, så säg till din datanördiga bror att grafikkortet ska klara Open GL. Typ Nvidia 7600GS/GT (256-512MB minne) eller bättre.
 
Nej någon huv behöver du inte, men se till så du inte har någon lampa i närheten eller sol från något fönster som lyser på skärmen när du kalibrerar.

Vilket modernt grafikkort som helst borde fungera, men kör du senaste Photoshop, eller tänker uppgradera till det, så säg till din datanördiga bror att grafikkortet ska klara Open GL. Typ Nvidia 7600GS/GT (256-512MB minne) eller bättre.

Tack för svaret, vet inte vilket grafikkort han köpt ska genast fråga vad det är för nått han stoppat i burken....
 
nu hittade jag, det är ett SAPPHIRE RADEON HD4850 512MB DDR3 DVI HDTV PCI-E, open GL 2.1.... Duger kortet? Min sambo vill kunna trixa och klippa ihop lite film, kanske därför lillebror valde just det?
 
Eizo 2231 ?

Jag hoppar på denna tråd och undrar om jag gjort rätt när jag kalibrerade min Eizo 2231 idag.
Släkte ner hela rummet (har ingen skärmkeps) och följde instruktioner enligt spyderpros program. Ändrade inget i kontrast eller brightness utan lät bara spidern göra sitt jobb. Ska det vara så enkelt eller har jag missat något steg?
 
Jag hoppar på denna tråd och undrar om jag gjort rätt när jag kalibrerade min Eizo 2231 idag.
Släkte ner hela rummet (har ingen skärmkeps) och följde instruktioner enligt spyderpros program. Ändrade inget i kontrast eller brightness utan lät bara spidern göra sitt jobb. Ska det vara så enkelt eller har jag missat något steg?


Har alldeles nyss kalibrerat båda mina skärmar med Spyder 3 Elite. Det fungerade bra. Dock tyckte jag att vitpunkten var en aning för kall så jag bytte till 5800K. Annars lät jag Spydern köra på utan att att "ingripa".
 
Jag hoppar på denna tråd och undrar om jag gjort rätt när jag kalibrerade min Eizo 2231 idag.
Släkte ner hela rummet (har ingen skärmkeps) och följde instruktioner enligt spyderpros program. Ändrade inget i kontrast eller brightness utan lät bara spidern göra sitt jobb. Ska det vara så enkelt eller har jag missat något steg?

Då har du inte kalibrerat din skärm, bara profilerat den. Kalibrering innebär att du ställer in din skärm på den ljusstyrka och den färgtemperatur som du vill att din ska ha. Profilering innebär att man mäter upp skärmens egenskaper efter det att du kalibrerat den. Fördelen med att göra en kalibrering är att du kan sänka ljusstyrkan på din skärm till ett bra värde = skärmen håller längre eftersom lysröret inte behöver brinna med full intensitet. Du kan också få ett bättre resultat eftersom om du har satt upp en bestämd färgtemperatur som skärmen ska uppnå och inte kalibrerar den, då tvingar du profilen att ändra bilden i större utsträckning. Detta kan medföra en sämre bildkvalitet.

Stefan
 
Då har du inte kalibrerat din skärm, bara profilerat den. Kalibrering innebär att du ställer in din skärm på den ljusstyrka och den färgtemperatur som du vill att din ska ha. Profilering innebär att man mäter upp skärmens egenskaper efter det att du kalibrerat den. Fördelen med att göra en kalibrering är att du kan sänka ljusstyrkan på din skärm till ett bra värde = skärmen håller längre eftersom lysröret inte behöver brinna med full intensitet. Du kan också få ett bättre resultat eftersom om du har satt upp en bestämd färgtemperatur som skärmen ska uppnå och inte kalibrerar den, då tvingar du profilen att ändra bilden i större utsträckning. Detta kan medföra en sämre bildkvalitet.

Stefan

och vilka inställningar skall man ha?
 
och vilka inställningar skall man ha?

Oj, det är som att fråga vilken storlek på kläderna man ska ha :) Det finns inte ett svar som fungerar för alla. Men har du en vettig skärm kan du försöka att använda dig av 120-130 cd/m2 för ljusstyrkan, 5800K för färgtemperatur och gamma 2,2. Det blir inte helt fel med dessa inställningar.

Stefan
 
Oj, det är som att fråga vilken storlek på kläderna man ska ha :) Det finns inte ett svar som fungerar för alla. Men har du en vettig skärm kan du försöka att använda dig av 120-130 cd/m2 för ljusstyrkan, 5800K för färgtemperatur och gamma 2,2. Det blir inte helt fel med dessa inställningar.

Stefan

Tack! Det trodde nog jag, så det är så pass mycket som skiljer? Jag har fått för mig att alla skärmar agerar och visar hyfsat likadant. Dvs sätter man ex kelvingrader, gamma och ljusstyrka likadant på olika skärmar så visar de samma eller iaf likvärdigt. Jag trodde att den stora skillnaden låg i färgåtergivningen och därav budget, mellan och högklassiga skärmar.
Det är ju alltid skönt att ha någon guide att gå efter. Så man inte ställer in käpprätt åt skogen.
 
ag har fått för mig att alla skärmar agerar och visar hyfsat likadant. Dvs sätter man ex kelvingrader, gamma och ljusstyrka likadant på olika skärmar så visar de samma eller iaf likvärdigt.
Det är många som tror så. Men det är stora skillnader mellan olika skärmar även när de är kalibrerade. Kolla bara alla inlägg som diskuterar hur stor skillnad det blir på bilder när man använder ett program som inte är färghanterat, som t ex Internet Explorer. Det är profilen som justerar färgerna i bilden så att bilderna visas korrekt.

Stefan
 
Oj, det är som att fråga vilken storlek på kläderna man ska ha :) Det finns inte ett svar som fungerar för alla. Men har du en vettig skärm kan du försöka att använda dig av 120-130 cd/m2 för ljusstyrkan, 5800K för färgtemperatur och gamma 2,2. Det blir inte helt fel med dessa inställningar.

Stefan

Jag hittar inte vart man ställer in 120-130 cd/m2
Dessutom kan man inte ställa in kelvin 5800 direkt via knapparna på skärmen utan endast i Spyder programmet.
 
Jag hittar inte vart man ställer in 120-130 cd/m2
Dessutom kan man inte ställa in kelvin 5800 direkt via knapparna på skärmen utan endast i Spyder programmet.

Du ställer in allt i programmet. Sedan hjälper dig programmet att ställa in dessa värden om du arbetar i avancerat läge.

Stefan
 
Märkligt, hittar fortfarande inte det.
En ytterligare fråga, vilket ljus rekommenderas att ha i arbetsrummet? Jag brukar ofta släcka ner helt. Men spyderprogrammet sa till mig att jag skulle ha ljusare i rummet alt att sänka kelvingraderna. Förlåt för alla frågor, jag är helt borta vad det gäller datorer och inställningar.
 
Du ställer in programmet på de värden du vill ha och hänger sedan pucken på skärmen. Sedan knappar du manuellt på ljusstyrka, kontrast och färgkanalerna för att hitta rätt styrka och färgtemperatur. Programmet guidar dig igenom knappandet.

Helt nedsläckt i rummet låter inte bra. Nu är jag ingen expert i ämnet men jag kan tänka mig att ögat inte hittar någon färgreferens till skärmen om det är helt svart i rummet. Dvs allt ser bra ut på skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.