Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerad skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
mipert skrev:
Glöm inte att du fortfarande inte kan förutse hur bilden ser ut på andras skärmar.

Men det kan du ju aldrig någonsin.
Det enda du kan hoppas på är att människor som jobbar med dina bilder har kalibrerade skärmar och att bilderna där överensstämmer någorlunda med hur de ser ut hemma hos dig.

Ni har båda så rätt, men jag kan iaf frisvära mig från att leverera bilder som ser helt åt skogen ut.

Jag har åtminstone en bättre chans att förutse hur det ser ut i ngn annans IE.

MVH /Micke

Det här med färgprofiler gör mig gråhårig..

Jag använder mig av PS 5.0 och har lagt upp bilder i RGB-profil. Men vad jag nu har förstått så bör bilder publicerade på webben ha sRGB-profil för att presenteras så korrekt som möjligt på andras skärmar!?

Hur konverterar man från RGB till sRGB i PS 5 och vilka inställningar bör man ha då man jobbar med bilden?

Jag har i PS5 hittat 3 sätt att göra olika profilinställningar:

* Arkiv->Färginställningar->RGB-inställningar.

* Arkiv->Färginställningar->Profilinställningar

* Arkiv->Läge->Profil till profil

Bör man ha RGB-/profilinställningarna (de två förstnämnda) i RGB-läge för att det sista man gör konvertera från RGB till sRGB med hjälp av "Profil till profil"?

Är det en vettig arbetsgång att först scanna bilden i RGB, sedan fortsätta att jobba med den i RGB för att slutligen konvertera till sRGB? Eller ska man köra med sRGB hela vägen eftersom bilderna ändå enbart ska användas för webbpublicering?

Jag som plockar in bilderna från digitalkamera, arbetar med bilderna i sRGB hela vägen, även om jag kan välja andra färgrymder som är mer lämpade för efterbehandling. Jag är av den skolan som hävdar att: Ju mindre man petar i en bild desto bättre. (Sedan innebär ju det i mitt fall att jag låter kameran självt sköta färmättnad/rymd. Alltså överlåter till nån japansk ingenjör att peta i bilderna.. :)

Kanske är dax för Elmfeldt & Co att publicera en artikel/kalibreringssida kanske? Finns mycket man bör veta inom detta område som kanske blir mer aktuellt när man blir mer avancerad.

Senast ändrad:
ANNONS