Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrerad skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

AlfaGTV

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur många det är som har ansträngt sig i större eller mindre utsträckning för att få en någerlunda korrekt färgåtergivning på sin skärm?

Jag menar inte att kravet är att man ska ha ett kalibreringsinstrument med tillhörande programvara utan bara gjort gamma, kontrast och ljusjusteringar.

Frågan ställs eftersom man ibland får kommentarer om att det "utfrätt" eller "utan teckning i de mörka partierna".

Jag har försökt att få till min skärm, och det ger en ganska avsevärd skillnad i hur jag uppfattar bilder.

Alltså, var frågan så dumt formulerad att ingen orkar svara eller? :)

Eller är det bara jag som ansträngt mig för att justera skärmen???

Absolut! Om du man gång kommer redigera en bild som skall tryckas måste man se till att färgtemperaturen och gammavärdet är rätt inställt. 5000 kelvin ska man ha skärmen inställd på för kunna få rätt färg på bilderna. Annars är risken stor att bilder du skickar iväg på tryck blir alldeles för röda.

/Jens

En hyffsat kalibrerad skärm är ju verkligen ett krav för att du ska kunna vara säker på att det resultat du får ut på papper överensstämmer med hur det ser ut på skärmen.

Gamma är bara en variabel i inställningen.

Med ganska enkla medel kan du faktiskt till nöds grovkalibrera en skärm.

Johan Okker skrev:
...
Med ganska enkla medel kan du faktiskt till nöds grovkalibrera en skärm.

Men hur får man den kalibreringen att bita på bildvisningen i IE?
Jag är rätt säker på att mitt PS inte ljuger alldeles väl, men i IE är det en helt annan femma?

Är skärmen kalibrerad så är den!

Webbläsare använder med största sannolikhet en annan färgrymd än den du jobbar med i ditt bildredigeringsprogram.
Däremot bör du ju se bilden identisk i ditt bildredigeringsprogram såväl som i webbläsaren om du i ditt bildredigeringsprogram konverterar till sRGB som torde vara den färgrymd som gäller på webben.

Annars är det något väldigt konstigt.

Har du tagit ut bilder via labb?

Vad har du för skärm?

Kom precis att tänka på det här också. Jag vill kalibrera min skärm, i alla fall så gott det går...men hur gör man? Finns det nån liten guide eller nånting...?

/Jonatan

Om du har Photoshop

indigo skrev:
Kom precis att tänka på det här också. Jag vill kalibrera min skärm, i alla fall så gott det går...men hur gör man? Finns det nån liten guide eller nånting...?

/Jonatan

Om du Har Photoshop, så kan du kalibrera med hjälp av denna sida: http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_color_manage/ps7_2.htm

På en PC hittar du i så fall Adobe Gamma i kontrollpanelen. I XPs kontrollpanel får du växla till klassiskt läge för att hitta Adobe Gamma.

/Håkan

Johan Okker skrev:
Är skärmen kalibrerad så är den!
...
Har du tagit ut bilder via labb?

Vad har du för skärm?

Johan, mina bilder är endera scannade med en Nikon Coolscan eller direkt inmatade från en Digitalkamera.

Jag använder en förklädd Trinitron-skärm, det står Dell på den men bildröret är alltså ett Sony.

Jag har kalibrerat med hjälp utav Adobes Gamma och har en god detaljerad återgivning i Photoshop.

Men om man t.ex. "Sparar för webb" så ser du direkt att bilden gamma sjunker betydligt i den färgrymden.

Bilderna ser likadana ut (för mörka) i samtliga windows baserade bildvisare (Win XP)

AlfaGTV skrev:
Johan, mina bilder är endera scannade med en Nikon Coolscan eller direkt inmatade från en Digitalkamera.

Jag använder en förklädd Trinitron-skärm, det står Dell på den men bildröret är alltså ett Sony.

Jag har kalibrerat med hjälp utav Adobes Gamma och har en god detaljerad återgivning i Photoshop.

Men om man t.ex. "Sparar för webb" så ser du direkt att bilden gamma sjunker betydligt i den färgrymden.

Bilderna ser likadana ut (för mörka) i samtliga windows baserade bildvisare (Win XP)

Jag tror inte "save for web" och omvandlar bildens färgrymd. Det behöver man i så fall göra själv innan (image->mode->convert to - typ).

jensohlsson skrev:
Absolut! Om du man gång kommer redigera en bild som skall tryckas måste man se till att färgtemperaturen och gammavärdet är rätt inställt. 5000 kelvin ska man ha skärmen inställd på för kunna få rätt färg på bilderna. Annars är risken stor att bilder du skickar iväg på tryck blir alldeles för röda.

/Jens

5000 Kelvin? Är det därför mina bilder misslyckas när jag skickar de till digitala labbar, jag har 9200 Kelvin?

Jag testar nu med 5000 Kelvin, det är ju tok för gult i andra sammanhang, som t.ex surfing. Men är det fler som menar att detta alltså är den rätta temperaturen när man redigerar foton?

Men de foton jag ska visa på bildskärmen (ej utskrift) med 9200K, mitt normala färgtemperatur, blir de konstiga om jag har redigerat dem i 5000K och visar i 9200K?

-Eeros

d88-jwn skrev:
Jag tror inte "save for web" och omvandlar bildens färgrymd. Det behöver man i så fall göra själv innan (image->mode->convert to - typ).

Ahhh!!!! Jag hittade det!!!!
Genom att välja View -> Proof Setup -> Monitor RGB får jag samma utseende i PS som i IE...
Kommer inte på vad det heter på SV, men det hittas nog

AlfaGTV skrev:
Ahhh!!!! Jag hittade det!!!!
Genom att välja View -> Proof Setup -> Monitor RGB får jag samma utseende i PS som i IE...
Kommer inte på vad det heter på SV, men det hittas nog

Grattis till en lyckad felsök! En sten har fallit från dina axlar antar jag.

Vill bara tipsa om Colorvision Spyder igen.

Om man nöjer sig med modellen som bara klarar av CRT-skärm och har photocal som programvara så kommer man undan med 995:-(+ moms) på Macoteket.

http://www.macoteket.se

Under Kampanjer - Pantone Spyder

Helt rätt Johan O!! Nu har man ju åtminstone en chans att preppa bilderna så de ser ut som avsiktligt!

och Johan P, det tycker jag verkar vara ett helt ok pris för att trimma in färgflödet. En sån där skall jag allvarligt överväga.
Tack för tipsen alla!

ANNONS