Annons

Kalibrerad skärm - och nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har en Eizo L768 och har köpt Gregmacbeth Eye-One Display 2. Kört en kalibrering i "enkelt läge" och fått en profil. Med automatik så ställde windows om sig (skärm - egenskaper) och använder denna profil. I PS CS har jag under menyn

VISA - KORREKTURINSTÄLLNINGAR

markerat att jag vill använda denna profil.

Räcker detta? Ser faktiskt inte någon skillnad innan. Kan jag ha missat något?

//Micke
 
Minita skrev:
Har en Eizo L768 och har köpt Gregmacbeth Eye-One Display 2. Kört en kalibrering i "enkelt läge" och fått en profil. Med automatik så ställde windows om sig (skärm - egenskaper) och använder denna profil. I PS CS har jag under menyn

VISA - KORREKTURINSTÄLLNINGAR

markerat att jag vill använda denna profil.

Räcker detta? Ser faktiskt inte någon skillnad innan. Kan jag ha missat något?

//Micke

Nej, du ska inte ha skärmprofilen som korrekturinställning. Den dialogrutan använder du för att simulera den skrivar- eller tryckprofil som du ska använda vid en utskrift eller tryckning.

Photoshop använder helt automatiskt den skärmprofil som du har laddat in i Windows. Du behöver inte göra något alls för att du ska kunna dra fördel av att du har en skärmprofil som du kan lita på.

Stefan
 
OK. Så nu är nästa steg att hämta in fotolabbets specifika profil samt att göra en profil från min egen skrivare. Nu har jag inte studerat anvisningarna till Eye-One men den kanske klarar av att justera in skrivaren?

Fråga:

I PS

Redigera - Färginställningar

Finns det någon "bra" eller "lämplig" inställning här?

//Micke
 
Eizo har ett medföljande program för att "styra" skärmen färgmässigt. Eizo kallar detta program för "ScreenManager". I programvaran så ställer jag bl.a. temperatur på skärmen (t.ex. 6 500 K),gamma, gain osv.

I mitt fall så kalibrerade jag skärmen med detta program rullande i bakgrunden. Har detta någon betydelse så länge jag inte rör inställningarna där? jag kör skärmen via dvi-utgången.

//Micke
 
Minita skrev:
Eizo har ett medföljande program för att "styra" skärmen färgmässigt. Eizo kallar detta program för "ScreenManager". I programvaran så ställer jag bl.a. temperatur på skärmen (t.ex. 6 500 K),gamma, gain osv.

I mitt fall så kalibrerade jag skärmen med detta program rullande i bakgrunden. Har detta någon betydelse så länge jag inte rör inställningarna där? jag kör skärmen via dvi-utgången.

//Micke

Det programmet kan ta över den kalibrering du har gjort med din kalibrator, så den bör du alltså inte ha igång. Du kan använda den innan du kalibrerar och ställa din skärm på de värden du vill ha om du använder den enkla kalibreringen. Om du använder den avancerade kalibreringen kan du använda kalibratorn för att få fram exakt rätt inställningar.

Stefan
 
När jag kalibrerar skärmen och avslutar med att skapa en profil. Vad är det för data som sparas i profilen? Är det temperatur o RGB-värdena ? //Micke
 
Ett vanligt fel är att glömma stänga av Adobe Gamma, den ska oxå vara avstängd. Ta bort den shortcut'en från autostart och starta om. Ett litet tips bara ifall att ...
 
Mitt första försök med Gretag körde jag oxå i enkelt läge, vad jag mins blev jag inte riktgt nöjd med det (mins inte längre varför). Det resulterade i alla fall i att jag numera bara använder det avancerade läget (som inte är så himla avancerat). Kanske värt att testa ...
 
Adobe är avstängt. Jag har kört det avancerade läget och det blev riktigt bra. Lite mörkare och varmare skärm.

Har fortfarande lite problem med svärtan. Den testbilden som jag använder blir inte helt korrekt i svärtan. //Micke
 
Minita skrev:
När jag kalibrerar skärmen och avslutar med att skapa en profil. Vad är det för data som sparas i profilen? Är det temperatur o RGB-värdena ? //Micke
Jag skall försöka beskriva vad jag vet ( och tror mig veta).
Det är uppmätta värden från din skärm jämförs mot inlagda referensvärden i programvaran. Utifrån val av vithet/färgtemperatur och gamma och inlagda referensvärden görs en jämförelse/uppmätning av din skärms förmåga att återge vithet, svärta,ljus/kontrast och färgåtergivning. Beroende på skärm så kan grundinställningar i skärmen påverkas olika mycket före profilering. Vissa skärmar tillåter justering av kontrast/ljushet och även påverkan av RGB och val av förinställd vithet/färgtemperatur. När väl denna grundjustering har gjorts med hjälp av skärmens elektronik så profileras/mäter man upp skärmens egenskaper.Profileringen är ett kvitto på att skärmen är så bra inställd som möjligt utifrån de parametrar som medges.
Beroende på skärm och koppling till dator så påverkar uppmätta data = profil sin tur exv grafikkortet för att ändra beskrivningen i LUT så att din skärm beskriver exv rött så nära som rött är beskrivet i referensen . Vissa skärmar har USB kommunikation med programvaran i skärmen och värdena påverkar i sin tur elektroniken i skärmen, exv Eizo. Vad som profilen innehåller är alltså data som påverkar grafikkortet eller skärmens elektronik så att skärmens färgåtergivning, vithet, svartpunkt och gråhet presenteras så bra som möjligt.

En TFT skärm i DVI matning har har en grundinställning av vithet runt 6500K, för att förskuta färgtemperaturen mot 5000K måste skärmens elektronik klara denna förskutning utan att förlora i återgivning, flertal skärmar klarar inte denna denna förskutning utan att förlora positiva egenskaper, då jämfört mot "native" färgtemperatur som skärmen har och är normalt runt 6500-7000K. En Appleskärm, Dell, mfl går därför inte att förskuta mot 5000K med lika bra resultat som Exv en Eizo skärm eftersom elektroniken inte är tillräckligt bra i dessa skärmar.

Eizo + några till TFT skärmar går att förskuta från 6500K mot 5000K utan att färgegenskaper etc går förlorade och att vitheten " pappeervitt" också ses som vitt på skärmen i 5000K. (Beroende på bättre elektronik i skärmen och denna är anpassad för en en bibehållen bildåtergivning i lägre färgtemp.)

Gråskala: Skärmens egenskaper att visa så jämt som möjligt en gråskala utan färgstick från det svartaste till det vitaste utan bandningar/ränder och utan att sota igen i det svarta eller förlora återgivning av detaljer i det vita beskriver hur jämn skärmen är. Val av gammakurva som är en kontrastkurva och påverkar skärmens egenskaper så att vi skall uppfatta en bild som bra och inte platt och kontrastlös behöver inte alltid vara 2.2 eller 1.8 som rekommenderas. Vad det gäller billigare skärmar kan det vara värt att se efter vilken gammakurva som passas just den uppmätta skärmen bäst för att den skall återge så många nyanser som möjligt i en gråskala från svart till det vitaste. www.profiler.nu och Stefans bilder är utmärkta att kontrollera vilken gamma som passar just din skärm

Det mesta i en profil handlar alltså uppmätta värden för att korrigera skärmen och mot i programvaran given referensvärden . I den genererade profilen ingår bla information om skärmens "färgrymd" dvs hur stor skärmens förmåga är att återge färger och nyanser. Det finns även beskrivning av inlagt gamma och vithetsvärden mm.
Alla värden som ingår i en skärmprofil är till att kunna jämföras med/mot andra profilers beskrivning och att en omräkning/konvertering sedan kan ske mella olika profiler

Trött och rätta mig gärna, vet inte ens om det är bgripbart.
godnatt

Mikael
 
Senast ändrad:
Tack Mikael.

"Du vet att jag tror att jag trodde att jag tyckte att jag förstod det du skrev, men du är inte så säker på att jag fattade att det jag läste inte var vad du menade."

Okänd it-instruktör

Jag har en tiff-fil med olika svarta fält i värden 2,2,2 4,4,4 6,6,6 etc. (kommer inte ihåg varifrån jag har tankat ner den) När jag läser in denna bild i PS så får jag inte samma värden som fälten har. Däremot de grå och vta fälten är helt lika. Någon teori vad som är "fel" här? Är det ett dåligt grafikkort och /eller en taskig skärm?

//Micke
 
Minita skrev:
Tack Mikael.

"Du vet att jag tror att jag trodde att jag tyckte att jag förstod det du skrev, men du är inte så säker på att jag fattade att det jag läste inte var vad du menade."

Okänd it-instruktör

Jag har en tiff-fil med olika svarta fält i värden 2,2,2 4,4,4 6,6,6 etc. (kommer inte ihåg varifrån jag har tankat ner den) När jag läser in denna bild i PS så får jag inte samma värden som fälten har. Däremot de grå och vta fälten är helt lika. Någon teori vad som är "fel" här? Är det ett dåligt grafikkort och /eller en taskig skärm?

//Micke

Ditt citat ska jag använda :)

Filen låter som du tankat ner den hos mig. Det finns i alla fall en liknande på min hemsida.

Du har antagligen konverterat den om du inte får samma värden som det står på. Ta hem den igen från www.profiler.nu och öppna den, denna gång utan att konvertera den från den färgrymd den ligger i.

MVH/Stefan
 
Minita skrev:
Adobe är avstängt. Jag har kört det avancerade läget och det blev riktigt bra. Lite mörkare och varmare skärm.

Har fortfarande lite problem med svärtan. Den testbilden som jag använder blir inte helt korrekt i svärtan. //Micke

Jag har en Lacie skärm som inte klarar av att separera de djupaste svarta i Stefans testbilder, genom att ställa gamma runt 1,6 -1,8 öppnas det svarta upp och skärmen uppträder betydligt bättre.

Mikael
 
Du bör göra ny profil, dvs ny mätning eftersom kontrastkurvan påverkar återgivningen. Prova och spar båda profilerna, har du Mac så är det lätt att växla mellan de två profilerna för att se ev skillnad
Mikael
 
Senast ändrad:
Min skärm går att ställa ner till 1,8 Efter denna justeringen så ser jag alla svarta fält.

När jag behöll färgrymden, så fungerade det.

Nu verkar detta fungera *väldigt* bra!

Skall göra en sista skärmprofil (för säkerhetsskull med den nya gammainställningen)

Tack för hjälpen!

//Micke
 
Denna gamma/ kontrastkurva 1.8 är lite flackare än 2.2 och passar bättre till flertal skärmar .Man får prova sig fram på sin egen skärm och då tillsammans med exv Stefans testbilder.
Mikael
 
Minita skrev:
Om jag ändrar gamma värdet, behöver jag kalibrera om skärmen?

//Micke

Absolut. Profilen är ju en beskrivning av hur skärmen arbetar, som program som Photoshop använder för att veta hur skärmen återger färger. Om du då ändrar en parameter, särskilt en så viktig som gammavärdet, då är ju inte beskrivningen korrekt längre.

Stefan
 
Eizo skärm - vad kör ni för inställningar....

..på Kelvin och gamma. Vore kul att veta hur ni får ut mest. Jag har inte riktigt hittat rätt ännu. Ganska ny med skärmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.