Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärmen efter utskrivna foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Skickade iväg en hög med bilder till fujifilm på framkallning. Till min stora besvikelse var bilderna mörka jämfört med hur de visades på min bildskärm. Vidare såg det ut som jag ställt kameran på "vivid" i färghanteringen. Vissa bilder som jag medvetet haft en hög färgintensitet på blev ganska fula när jag fick dom på papper.

Jag äger ingen kalibrator till min skärm och har inte för avsikt att införskaffa någon heller.

Så min fråga lyder, kan man hålla upp den utskrivna bilden brevid skärmen och på så sätt öka ljusstyrka och färg tills skärmens bild liknar det utskrivna fotot?

Skulle detta fungera som en budgetlösning?
 
Senast ändrad:
Skulle detta fungera som en budgetlösning?

Kort svar: Nej, inte en chans!

Lite längre svar: Adobe Gamma eller liknande är betydligt bättre (eller Kalibreringsverktyget om du kör Mac.) Ännu bättre är förstås att leta rätt på någon som har en kalibrator du kan låna/hyra om du nu inte vill köpa själv.
 
Kort svar: Nej, inte en chans!

Lite längre svar: Adobe Gamma eller liknande är betydligt bättre (eller Kalibreringsverktyget om du kör Mac.) Ännu bättre är förstås att leta rätt på någon som har en kalibrator du kan låna/hyra om du nu inte vill köpa själv.

Kan du förklara varför? Kan jag inte bara helt sonika dra ner färgmättnaden och minska ljusintensiteten på min skärm och sedan jämför med nästa bildserie som jag framkallar?
 
Kan du förklara varför? Kan jag inte bara helt sonika dra ner färgmättnaden och minska ljusintensiteten på min skärm och sedan jämför med nästa bildserie som jag framkallar?
För att du ska kunna matcha skärmen mot en utskrift behöver du för det första en profil som gör att du kan simulera hur utskriften kommer att förändras. Det finns ju de labb som lägger ut sådana. Crimson, Procenter och Proprint är tre sådana labb jag känner till som har bra profiler. Så detta kan du lösa.

Men du behöver ett bra betraktningsljus också. Det ska ha en färgtemperatur på 5000K, ett färgåtergivningsindex på minst 96 och en ljusstyrka på 500 lux. Det billigaste ljus som jag känner till som håller dessa specar kostar drygt 2000 kr. Så visst kan du göra detta, men det är inte en billig lösning.

Stefan
 
Hej
Var kan man läsa om betraktarljus och var får man tag i sådant?
Funderade på att köpa in något lysrör från Philips eller Osram (med dagsljusegenskaper) och montera upp på mitt arbetsrum. Råd och tipps mottages gärna.
Patrik
 
Hej
Var kan man läsa om betraktarljus och var får man tag i sådant?
Funderade på att köpa in något lysrör från Philips eller Osram (med dagsljusegenskaper) och montera upp på mitt arbetsrum. Råd och tipps mottages gärna.
Patrik

Går du in i en belysningsaffär och säger att du vill ha ett lysrör som har 950-egenskaper så får du ett sådant. Än bättre är att gå till en yrkesfotobutik och säga att man vill ha ett Just Normlicht 5000K. Det bästa rör jag har provat.

Stefan
 
Skulle detta fungera som en budgetlösning?

Mitt svar är JA.

Det skulle funka som en budget lösning. Problemet är att det inte är säkert att Fujifilm har rätt färg på sina foton! Min erfarenhet är att många fotohandlare är väldigt dåliga på att kalibrera sina skrivare!
Prova själv hos några olika så ska du få se!

Så du kanske kalibrerar mot något som inte är rätt.

Mitt tips är att få dina foto utskrivna av någon leverantör som levererar till proffsen. Det är större chans att du får rätt färg där.
 
Många labb gör justeringar av bilden utan att man ber om det.
Om du sedan får din skärm att stämma bra med den utskrivna bilden så har du kalibrerat efter deras justeringar. Kan funka hyggligt om du skriver ut på samma ställe varje gång, men det är inte säkert att det blir rätt ändå. Korringeingen funkar väl ungefär som en autokorrigering i photoshop och då gör den olika saker beroende på hur bilden ser ut.
 
Vid samma tillfälle som jag skickade in foton för framkallning hos fujidirekt så skickade jag även in en fotobok för tillverkning hos samma labb.

Fotoboken visade sig stämma EXAKT med bilderna på min skärm. Väldigt fint resultat, inte alls lika fult som de lösa bilderna. Vad drar jag för slutsats av detta? Enligt rykten är det ett annat labb som tillverkar böckerna åt fujidirekt.
 
Vad drar jag för slutsats av detta?
Slutsats nr 1 är att detta med att kalibrera via att jämföra en bild med skärmen är en extremt osäker metod.

Slutsats nr 2 är att du bör nog kolla ett par olika labb för att se hur de skriver ut.

En sista fundering från min sida, du har aldrig tänkt på en egen skrivare :)

Stefan
 
Prova med detta gratis program. Iaf ett steg åt rätt riktning

www.calibrize.com

/Rommél

Dessa visuella hjälpmedel kräver ju att du ser dina färger på skärmen på ett vettigt sätt, dvs sitter i ett gråmålat rum med en belysning på 32-64 lux, en färgtemperatur på 5000K och ett färgåtergivningsindex på minst 94. Annars är ju din kalibrator = dina ögon felaktigt kalibrerade.

Stefan
 
En sista fundering från min sida, du har aldrig tänkt på en egen skrivare :)

Nejdu.

nackdel med labb:
färgerna kan avvika etc. Det gäller bara att hitta rätt labb som skriver ut med bra återgivning osv.

FÖRDELAR:
billigare - mkt billigare: inga svindyra fotopatroner för tusentalskronor, inget svindyrt fotopapper
enklare - man slipper klippa och skära och krångla
bättre utskriftkvalitet (om man inte köper en skrivare för väldigt mycket pengar

Det är ju så fruktansvärt mkt billigare att skicka iväg bilderna samt att man slipper strula hemma. 75öre för en bild är nästan gratis. Även om det blir dåligt utskrivet på några bilder så kan man kosta på sig att göra ett nytt försök med justerade färger etc.

Jag ska prova Crimson nästa gång... Hört mkt gott om dom. Däremot tycker jag fujidirekt är jättebra för fotoböcker - suverän utskriftskvalitet - helnöjd med boken.
 
Jag ska prova Crimson nästa gång... Hört mkt gott om dom.

Crimson har den fördelen att man kan slippa all autokorrigering. Det gör att när man har kalibrerat sin utrustning och hittat vad som passar för deras bilder så blir det lika varje gång.

Men det är inte perfekt, trots att jag håller min skärm kalibrerad så blir bilderna jag får lite dassiga om jag inte ljusar upp dom lite extra och höjer färgmättnaden innan jag skickar. Men eftersom det är samma justering varje gång så är det OK, har en färdig action för det.
 
Crimson har den fördelen att man kan slippa all autokorrigering. Det gör att när man har kalibrerat sin utrustning och hittat vad som passar för deras bilder så blir det lika varje gång.

Men det är inte perfekt, trots att jag håller min skärm kalibrerad så blir bilderna jag får lite dassiga om jag inte ljusar upp dom lite extra och höjer färgmättnaden innan jag skickar. Men eftersom det är samma justering varje gång så är det OK, har en färdig action för det.

Jag upplever samma sak. Trots att kalibratorn (Spyder 3) anger att gamma mm stämmer med tidigare kalibrering måste jag dra upp ljusstyrkan rätt mycket, speciellt i lågdagrarna (så de ser illa ut på skärmen), för att utskrifter av mörka bilder ska bli bra. Förutom den begränsade färgrymden på fotopapper tycker jag dock att färgerna stämmer ganska bra. Möjligen borde jag ha en ljusare arbetsplats för att ögat inte ska uppleva bilderna på skärmen som ljusare än de är (om det finns en effekt liknande den när man missbedömer exponeringen på kamerans LCD vid nattfotografering).
 
Går du in i en belysningsaffär och säger att du vill ha ett lysrör som har 950-egenskaper så får du ett sådant. Än bättre är att gå till en yrkesfotobutik och säga att man vill ha ett Just Normlicht 5000K. Det bästa rör jag har provat.

Stefan

Tack Stefan

Skall kolla detta imorgon

Patrik
 
Möjligen borde jag ha en ljusare arbetsplats för att ögat inte ska uppleva bilderna på skärmen som ljusare än de är (om det finns en effekt liknande den när man missbedömer exponeringen på kamerans LCD vid nattfotografering).
Tror de flesta som klagar på att skärmen är ljusare än vad utskriften är har för svagt betraktningsljus när de bedömer utskriften. För att skärm och bild ska stämma överens ska bilden belysas med dagsljus med en intensitet på 500 lux. Det är rätt starkt ljus.

Sedan kan man ju tycka att bilden ska se bra ut i det ljus som man ser bilden i under normala omständigheter. Ta ut bilden ur det rum där du sitter och kollar på din dator, för där har du oftast rätt dämpad belysning. Ser den då fortfarande för mörk ut, dämpa din skärm eller gör det lite ljusare i ditt arbetsrum.

Stefan
 
Ganska intressant dock att många har just samma problem, att lågdagrarna sotar igen på utskrifterna. Om jag tar ett av mina exempel så spelar det ingen roll om jag så belyser med en svetslåga, det är svart i alla fall. Om det är svart spelar det väl ingen roll om man har starkare belysning?
 
Ganska intressant dock att många har just samma problem, att lågdagrarna sotar igen på utskrifterna. Om jag tar ett av mina exempel så spelar det ingen roll om jag så belyser med en svetslåga, det är svart i alla fall. Om det är svart spelar det väl ingen roll om man har starkare belysning?

Det är exakt vad jag upplever också.
Vad min action gör är att lägga på en kurva som är svagt S format men ligger över diagonalen hela vägen, samt ge lite extra färgmättnad.

Men jag har inte heller rätt ljus i rummet jag jobbar i, har dock lärt mig hur jag ska beställa från Crimson för att få bilderna att se ut som jag väntar mig.

Har tidigare använt deras profil för softproofing men tycker inte jag får ut så mycket av det. Bilderna ser ändå inte ut som på papperet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.