Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Då har man kommit till det steg där man riskerar att sitta med 100-tals bilder med taskiga färger.

Jag har inhandlat en kalibreringsurustning och funderar nu på vilken ICC-profil man ska utgå ifrån när man startar kalibreringen. Ska man ta den profil som följer med skärmen eller ska man ta sRGB eller ADOBE RGB?

Spelar det egentligen någon roll? Är det inte just en anpassad ICC-profil somm blir resultatet av kalibrering/profilering och därmed kvittar det vad man börjar med?

Jag har fått för mig att det är bäst att börja med en profil som är så nära slutresultatet som möjligt. Möjligtvis går det lite snabbare att uppdatera skärmens hårdvara genom att börja med rätt profil.

Jag har inhandlat en kalibreringsurustning och funderar nu på vilken ICC-profil man ska utgå ifrån när man startar kalibreringen. Ska man ta den profil som följer med skärmen eller ska man ta sRGB eller ADOBE RGB?

Du ska inte utgår från någon profil överhuvudtaget. Alla profiler som är aktiva stängs av vid starten av kalibreringen.

Stefan

Så, då var det gjort. Lätt som en plätt och där satt en helt ny ICC-profil utan att jag behövde bry mig.

Dessutom kunde jag snabbt andas ut. Det blev ingen dramatisk förändring så de bilder som redan finns i arkivet får anses användbara utan justering. SKÖNT!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar