Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera med Colorvision Spyder??

Produkter
(logga in för att koppla)
Färghantering är svårt.
Windows, om man nu menar Explorer bryr sig inte om arbetsrymden sRGB eller i vilken rymd bilden är skapad. Det är en sak.

Att anpassa sina enheter att tyda färgsiffrorna i arbetsrymden riktigt, är en annan sak. Det är det du gör när det gäller din Spyder. Bildskärmen skall tyda bildfilens färger på ett riktigt sätt via den översättningstabell som Spydern tar fram.

Samma sak med skrivaren. Den måste också kalibreras och få en profil så att den också tyder färgerna på samma sätt som din bildskärm gör. Köpt själv en skräddarsydd profil till min Canon i865.

Dessa "översättnings"profiler som läses in av drivrutinerna för bildskärmen och skrivaren och är helt skilda från färghanteringen i Photoshop

Jag har så gott som samma färger i min Spyderkalibrerade bildskärm som jag får på mina utskrifter.

Så jag tror inte det är Windows fel.
Hur var det innan du kalibrerade med Spydern. hade du då justerat bildskärmen via Adobe Gamma?

Hade du samma problem då?

/Lars




.
 
Hej!

Ja, det var svårt det här...
Jo, jag hade försökt med Adobe Gamma och fick inte detta problem...

Om allt funkar som det ska så ska alltså Windows vara oförändrat och PS känner av profilen och visar bilden så?

Men det förutsätter ju att man inte gör några färgförändringar på skärmen enl PhotoCal under processen...

Man kan ju undra hur läget där man ändrar färger är tänkt att fungera egentligen..
Man drar ju i R G B staplarna då.

Snurrigt, det blir ju nästan moment 22 här..

En sak till: Man ska ju ändra skärmen till 6500k vad jag förstår... Den blir ju ganska mörk då, kör Ni så hela tiden eller bara när Ni kollar bilder i PS?
 
Hej

Jag kör på 6500, det blir inte mörkt, du drar ju upp ljuset o kontrasten.


Jag har, som jag sa tidigare, inte valt att ändra RGB på skörmen, ställde den på 6500 grader o valde mittenläget i programmet då jag kalibrerade.


Roine
 
Ok, tack för svaret Roine!

Men ljuset drar man ju inte upp speciellt mycket om man precis ska se de fyra kvadraterna i PhotoCal.
Jag hamnar på ca 40%.
Kanske är olika från skärm till skärm...

Jesper
 
Senast ändrad:
Eftersom det var OK med Adobe Gamma verkar det som problemet kanske är din Spyder.

En kollega hade liknande problem som dig, men fick han fick gulstick.

Han skickade tillbaka Spydern till www.d3image.se, så att dom skulle få testa den åt honom. Det visade sig då vara fel på sensorn och han fick en ny Spyder.
Det är ju faktiskt två års teknisk garanti.

/Lars

PS Kalibrerade om min skärm alldeles nyss med start från Precal. Kom på att när jag tidigare ändrade RGB-staplarna så hade jag inte tryck på "Spara" som man måste göra på min skärm. Blev inte så stor skillnad.
Kontrollerade också att jag, i Optical, inte hade vitpunkten inställd på 6500 utan på Native.

Allt ser ut till belåtenhet efter kalibreringen
 
Hej!

Jag använder också Spyder med OptiCAL för kalibrering av min skärm.

Det är svårt att dra slutsatser på distans, men jag känner igen fenomenet att t.ex. markören får en färg som inte är vit. I mitt fall är den svagt blåvit.

Jag är ändå totalt sett mycket nöjd med resultatet efter att jag började kalibrera skärmen och känner inte igen de omfattande problem du har fått.

Om du vill tränga in djupare i ämnet färghantering rekommenderar jag boken "Real World Color Management" av Bruce Fraser et al. (ISBN 0-201-77340-6). Se även bokens hemsida med innehållsförteckning i pdf-format:
http://www.colorremedies.com/realworldcolor/

Boken tar upp allt man behöver veta om färghantering i datorer och rekommenderas till alla som sysslar med digital bildhantering. Boken tar t.ex. upp hur färghantering fungerar under skalet både i operativssystem (Windows och Mac OS) och i diverse program som t.ex. Adobe Photoshop och QuarkXPress. Man behöver inte ha omfattande teoretiska kunskaper för att läsa den, men det krävs ett visst tålamod för att förstå och smälta sammanhangen.

Boken är dyr i Sverige men billig från Amazon.com.
 
Jo, det så ok ut efter Adobe Gamma men jag kan inte svära att jag gjorde rätt där...

Det här är en ny främmande värld för mig.

Ja, jag kanske skulle ringa till dom och höra...

Jesper
 
Jag tror att jag fått till det nu...
Dels gjorde jag en del fel i början t.ex. hade skärmen på 9300k när jag körde med färginställning via PhotoCal vilket ju inte var så lyckat...
Jag var också väldigt ovan med att jobba i 6500k och tyckte det kändes konstigt.

Efter att ha uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet så känns det inte längre som jag får färgstick när jag ändrar från 9300k till 6500k.
Det blir en mera röd-brun ton på skärmen men det har väl med den varmare tonen att göra.

Jag ser även skillnad när jag tittar på samma bild i PS och Windows bildvisare när jag har PhotoCals profil som standard. Ändrar jag standardprofil till den gamla så ser jag ingen skillnad.

Jag vill passa på att tacka alla som hjälpt till här i tråden och ett extra tack till Benny som lagt ner en massa tid med att hjälpa till via mail
och Robert som imorse ,via mail, erbjöd sig att hjälpa till via telefon!!

Tack alla!

Jesper
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.