Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera gammal 400-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det ju. Men hur som helst så är det ju en optik som levererar övade händer.
Tyngden är en utmaning för de flesta och för många så är den övermäktig.. och väljer då att trilla ner på en 300mm f/2,8 som är en hel värld lättare och mindre.

Objektivet kräver bra hantering för att prestera, liksom det såklart är med all kamerautrustning. Man får kosta på sig själv en del övning!

Med ett nytt 400mm IS mkII kan man slarva mkt mer, faktiskt ;) Om man å andra sidan lär sig hantera ett tungt 400mm f/2,8 utan IS och sedan köper ett med senaste IS:en så har man sjukt bra försprång att pressa den till sin maximala gräns.
/N

Ja, det låter väl inte så farligt med 6kg men när hanteringen kräver kontroll (snarare finmotorik! för att bilderna skall bli bra) så ställer det höga krav på fotografen.
För en naturfotograf (iaf för mig..) så är det en hel del upp och ner ur förvaringen som gäller, inte sällan plötsligt och vart som helst. Jag tänker mig att en sportfotograf som täcker en hockeymatch från fast position inte får samma övning. Hanteringen ser nog rättså lätt ut i ögonen på många när objektivet flyger i och ur väskan med rasande fart och ändå helt kontrollerat. Men det handlar om övning såklart, som med allt annat i livet.

Det 400:a som du och jag har (mk1 non IS) går relativt lätt att balansera med stativfästet vilande i handflatan samtidigt som man använder fingertopparna för manuell fokus. Detta är ovärderligt enligt mig när man fotograferar handhållet eller med stöd mot saker i omgivningen. På de nyare objektiven med AF-stopknappar så ligger som regel fokusringen längre fram eftersom de inte kan ligga långt från AF-stopknapparna.. Detta är en ytterligare fördel när man vill balansera objektivet vilande i handflatan.

Jag har precis beställt lenscoat till mitt objektiv. Inte för att jag lär bli så mycket mer osynlig utan för att jag helt enkelt vill behålla objektivets fina kosmetika även om jag använder det normalt. De flagnar ganska lätt vid mekanisk friktion.

Hittade på ebay.. jag trodde inte att de fanns till dessa äldre versioner av telen faktiskt.

/N

Om man å andra sidan lär sig hantera ett tungt 400mm f/2,8 utan IS och sedan köper ett med senaste IS:en så har man sjukt bra försprång att pressa den till sin maximala gräns.
/N

Härlig beskrivning :)
Varför inte köpa en ny glugg direkt, stänga av IS o skruva på några kilo bly o plåta gråsparvar ;-)
När sedan Azurmesar o Sommargyllingar nalkas sätter man på IS o plockar av blytackorna.
Bästa häls.
/Janne Höglund

Ja, hehe missförstå mig rätt.. jag hade gärna köpt ett av senaste modell och tagit processen den vägen:)

Eftersom jag har tidigare haft IS objektiven (ett helt gäng..) men sålde allt och har nu börjat på igen efter mkt om igen från nonIShållet så tycker jag att det faktiskt är uppenbart.

Till min stora glädje så inser jag att bara optiken rent prestandamässigt håller måttet så är både vikten samt avsaknaden av IS inte alls så avgörande som man tror när man skall till att övertala sig själv om att lägga typ 80k på ett enda objektiv :))
Men visst är de nya bättre.. siktet är inställt på nyaste 400mm eller 600mm. Men men, inte stress och med mitt sparande så hade stress varit en ytterst jobbig plåga i sammanhanget :lol:

/N

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar