Jag har använt 5D mkII också på en hög med optik och det är en härlig kamera. Men jag väljer hellre 1D mkIII då den är rappare. Inte för att jag kör så långa serier utan för att responsen i "avtrycket" är den som matchar hur min hjärna förväntar sig att en kamera skall reagera.. låter väl lite flamsigt kanske.
Sökaren är finare i 5D men det beror mest på att den är större såklart.
Bättre ISOegenskaper har nog 5D mkII upplever jag. Allt i allt en bra kamera och AF:en är fin där med även om den känns säkrare i kniviga lägen med 1D mkIII.
Just vad gäller AF så har 1D mkIII fått en del negativ kritik. Detta bör man läsa på innan investering.
Förutom att rappheten så är det mer kamera att hålla i..
Jag har inte fotat så aktivt nu under vintern så just nu ligger det inte ute ngr riktigt rättvisa bilder på min sida. Bilden på alla dovhjortar med rumpan mot kameran är den som är tagen med optiken i fråga och jag har inte exif i huvet tyvärr men jag gissar f/4,5. Ingen bild att dra några slutsatser ifrån är jag rädd.
Manuell fokus är överlägset enligt mig, men vi tänker ju alla olika och till stor del så är det en vanesak. Jag har oftast inställt på den mittersta utväxlingen och One Shot AF. De flesta sportfotografer förlitar sig på AL Servo och följer motivet under exponeringarna. Denna metod använder jag bara när sakerna går snabbare än min förmåga att justera precist manuellt.
En simmare som simmar mot mig hade jag nypt med manuell fokus i första hand.. med hjälp av AF såklart
Jag försöker ofta hamna mycket nära motivet och med 400mm och f/2,8 eller f/4 så är skärpedjupet mycket litet vid närgränsen. Här använder jag den lägsta utväxlingen manuellt och låter fokusen svepa in över där jag vill ha den.
Notera att jag använder AF också.. den är oslagbar för att snabbt hamna i "närområdet".
Du skall nog ta till dig min metod med ett par nypor salt. Jag vet ingen som gör precis som jag med de motiv som jag fotograferar, folk tenderar att köra mer antingen eller. Men att testa manuell fiiiiinfokus i kombination med AF rejält tror jag många hade tjänat på så därför så vågar jag rekommendera detta offentligt
Ja, jag menar att det går att fiiiiinfokusera även i snabba lägen, men visst finns det begränsningar.
/N
Ps, varför skickar jag inte in mina saker på justering? Helt enkelt för att jag knappast hade blivit nöjd någonsin,, jag vill se och känna i ryggmärgen vart skärpan hamnar och då duger bara manuell fokus. Det viktiga för mig är då att det jag ser i sökaren är det jag får på sensorn.