ANNONS
Annons

Kalibraring av TFT skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Kalibrering av TFT skärm

Hej allihopa!

Har skaffat mig en HP pavilion f1904 TFT skärm och försöker att kalibrera den. När jag läser Mikaels artikel om hur man gör, beskriver han hur man ställer in ljusstyrkan mha en bild med RGB värden 6-6-6.

Problemet är att när jag trycker F två gånger ser min testbild _mörkare_ ut än backgrunden. Oavsett ljusstyrkan. Är det möjligt? Är det något speciellt för TFT skärmar? Jag hade inte problemet med min gamla CRT.

När jag försöker att ställa in ljusstyrkan i Adobe Gamma ser kvadraten i mitten ljusare ut. Men jag kan fortfarande se den även om jag minskar ljusstyrkan till noll.

Om jag lämnar ljusstyrkan där den var (50) och fortsätter till gammajustering justerar jag gamma för RGB kanalerna separat. Resultatet blir ingen vidare - färgerna får violett dragning.

Fungerar inte Adobe Gamma med TFT-skärmar? Finns det några alternativ?

[edit] stavfel [/edit]

Senast ändrad:
Adobe Gamma fungerar inte så bra med TFT av fler anledningar. En är att ljus och kontrast fungerar olika och en annan är att TFT/LCD'er är linjära och inte har en gamma-kurva (dvs gamma 1.0)...

Tack för svaret, Anders! Och vad ska jag göra? Det är kanske orimligt om TFT skärmar inte skulle behöva kalibreras alls? *men hoppas lite :)* Med senaste åren intåg av LCD skärmar borde jag inte vara ensam om problemet...

Det finns program som kan kalibrera TFT-skärmar. Kommer dock inte ihåg vad de heter (Color Sync kanske?). Vad jag minns så följde det med skärmen som jag använde (Samsung).

Tyvärr fanns det inget program medföljande med min skärm. Hur gör ni andra som jobbar med TFT skärmar?

Jag har en Compaq 1825 TFT och den har en "auto"-knapp, efter att ha tryck på den så ställer den in upplösning, färger, placering m.m.
Nån som har koll på om denna justering räcker för amatörfotobruk?
Har framkallat en hel del på papper och vad jag kan se så blir det som på skärmen och det ser bra ut i mina ögon iaf...

Auto-knapp kan nog inte fungera för att folk har olika belysningar vid sina arbetsplatser. Å andra sidan kan det hända att en bild på TFT-skärmar inte beror på belysningen i samma utsträckning som på CRT dito.

Jag väntar fortfarande på svar från folket som faktiskt gjort kalibrering på sin TFT skärm. Finns det sådana på FS? Eller kör alla med CRT och okalibrerade TFT?

Jag kör med OptoCAL och monitor spyder. Fungerar väldigt bra till platt skärm... Finns väl dessutom en uppgraderad version idag då den jag nämde är några år. Fungerar dock fortfarande helt OK.

Sök på forumet! Det finns en tidigare tråd på forumet där olika hårdvarukalibreringar ställs mot varandra.

/P

Tack Tobias! Jag är medveten om att det finns särskild utrustning för kalibrering. Eller som Mikael skrev "profilering"? I vilket fall som helst i det nuvarande skedet kommer jag nog att nöja mig med baskalibrering mha en mjukvara. Bara för att kunna titta på folkets bilder som de var avsedda att titta på. Redigera egna bilder för webpublicering är ett annat ändamål. Det känns som overkill att köpa ett kalibrerings/profilerings- verktyg för ett par tusen just nu.

[edit] stavning [/edit]

Senast ändrad:
peter_wahlström skrev:Sök på forumet! Det finns en tidigare tråd på forumet där olika hårdvarukalibreringar ställs mot varandra.

Jag har sökt på forumet om mjukvarukalibrering av TFT skärmar men hittade inget. Skulle vara tacksam om någon gav mig en länk.

Som jag förklarat för Tobias vill jag inte satsa på ett "riktigt" kalibreringsverktyg än. Det kommer säkert så småningom men i dagsläget vill jag se andras bilder (och ibland egna) någorlunda rätt.

Har skrivit till HPs support och frågat:
Jag undrar hur jag kalibrerar en TFT skärm. Adobe Gamma som jag använde på min gamla CRT skärm fungerar inte - jag får alldeles för konstiga färger.

När jag hört runt sägs det att med vissa skärmar medföljer ett kalibreringsprogram. Jag undrar om det finns något liknande även för HP skärmar.

Har fått följande svar:

Vi har INF och ICM-profiler till de flesta skärmar i vårt sortiment, då jag är osäker på vilken modell du hade ger jag dig samlingssidan för f-serien där du kan klicka dig vidare till din modell:
http://h20000.www2.hp.com/bizsuppor...skId=135&prodSeriesId=81806&prodTypeId=382087

Om jag föjer länken finns det bara drivrutiner till olika skärmar där.

Min fråga är: är supports svar ens relevant till min fråga? Jag är inte så insatt i de olika profilerna (INF/ICM), vet inte ens vad det är. Jag önskar bara att kunna se bilder som de är tänkta att ses. Det börjar bli rätt frustrerande att inte kunna klara en såpass till syns enkel uppgift.

Analog eller digital? Spelar roll??

Hej

Använder du analog eller digital anslutning? Jag vet inte om det skall spela någon roll, men på min nya Dell TFT kan jag inte använda alla inställningsmöjligheter med skärmens knappar om jag använder digital anslutning från datorn. Jag kunde till exempel inte påverka kontrasten. Därmed gick det inte så bra att använda Adobe Gamma. Jag bytte till en analog anslutning, fick fram alla inställningsmöjligheter och kunde profilera med Adobe Gamma.

Det kanske är så att de skärmknappar som sätts ur funktion med en digital anslutning går att ersätta med något i kontrollpanelen eller så, men jag har inte lyckats hitta något.

mvh
Håkan Åkesson

INF är en info-fil som används för att windows ska veta namn, upplösning, frekvens, osv om skärmen.

På den gamla goda tiden så var det vissa inf-filer som inte var anpassade för övriga version av windows, så då fick man skriva om dessa så att de passade som de skulle.

Bland annat så var windows 2000 kinkigt med att gå över 60Hz i 3D läge om man inte gick in i inf-filen och tog bort allt under det man ville köra.

ICC, är en en färgprofil som talar om med vilken avvikelse din skärm visar färger.

Den profil som adoba gamma skapar är dock inte en äkta profil fullt ut då den saknar en del information.

timofej skrev:
Har skrivit till HPs support och frågat:

Har fått följande svar:

Om jag föjer länken finns det bara drivrutiner till olika skärmar där.

Min fråga är: är supports svar ens relevant till min fråga? Jag är inte så insatt i de olika profilerna (INF/ICM), vet inte ens vad det är. Jag önskar bara att kunna se bilder som de är tänkta att ses. Det börjar bli rätt frustrerande att inte kunna klara en såpass till syns enkel uppgift.
ICM betyder Image Color Management, tror jag. ICC är profilen och ICM är systemet som hanterar det hela. (någon rätta mig om jag har fel) Ibland så blandas det ihop. Drivrutinen för skärmar brukar innehålla en ICC profil och en INF fil som talar om upplösning osv. ICC profiler i Windows heter ofta nått i stil med "namn.icm"

andewid skrev:
ICC är profilen och ICM är systemet som hanterar det hela. (någon rätta mig om jag har fel) Ibland så blandas det ihop. Drivrutinen för skärmar brukar innehålla en ICC profil och en INF fil som talar om upplösning osv. ICC profiler i Windows heter ofta nått i stil med "namn.icm"

Ok, tack för svaren. Men vad betyder detta? Innebär det att så länge man använder profilen behöver man inte leka med kontrast, ljusstyrka o gamma? Ska man eller ska man inte kalibrera en TFT skärm?

timofej skrev:
Ok, tack för svaren. Men vad betyder detta? Innebär det att så länge man använder profilen behöver man inte leka med kontrast, ljusstyrka o gamma? Ska man eller ska man inte kalibrera en TFT skärm?
Precis.

Profilen talar om vilka rgb-värden en viss färg har på din skärm. Photoshop kan sen konvertera mellan bildens profil till din skärms profil och därmed rita ut färgerna korrekt.

En liten notis: Vad hjälper det att kalibrera sin skärm, lägga ner flera timmar på en bild i PS och sedan när man lägger upp den här på fotosidan för kommentarer så kommer ändå ingen annan se vad du ser. Sen kommenterar någon din bild utifrån sin gamla crt-häck som aldrig har blivit kalibrerad.

Det som stör mig mest är att andra inte ser min bild som jag vill att dom ska se den. I och för sig så finns det ju psykologiska effekter som gör att vi inte ser samma sak men grundförutsättningarna med kontrast, ljussättning skulle ju varit samma.

Dagens I-landsproblem eller vaddå? =)

timofej skrev:

Du ska kalibrera en TFT skärm och sedan hålla fingrarna borta från skärmens inställningar.

FYI: Använder du DVI kabel med plattskärmen eller den normala analoga sladden? Om ditt grafikkort har DVI utgång lönar det sig att börja med att skaffa en sådan kabel förrän du börjar kalibrera TFT:n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar