ANNONS
Annons

Kaffefilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hoj!

Vet att kaffefilter för vitbalans har tangerats här tidigare, men hittade inte alla info jag behöver i andra trådar. Är nybörjare (framför allt med digital teknik) och hoppas att nån kunde förklara det här med just kaffefilter så jag slipper göra bort mej. Alltså en förklaring som innehåller mer än "ja, å så kan man använda kaffefilter för vitbalansen också...".

Alltså: poängen är ju att jag skall ta en bild som jag sen lagrar i kameran å så justerar kameran vitbalansen efter den.

Hur tar jag bilden?

Skall ja trä kaffefiltret över objektivet? Om så är fallet - skall jag ta bilden mot himmlen eller mot den starkadste ljuskällan eller...?

Eller skall jag ta en bild på sisådär 45 centimeters avstånd så att det bara är kaffefilter i bilden?

Eller skall jag ta en bild där kaffefiltret utgör en hur stor del av bilden...?

Vilka faktorer är det som styr vitbalansen? Antar att jag förstås skall ställa manuell vitbalans inför en fotosession - men kan det uppstå lägen då jag borde göra om proceduren under sessionen?

Ni förstår att jag ogärna står på stan och fotar kaffefilter så att öronen viftar om jag gör allt fel - ställer hellre några dumma frågor här på trygga FS där ingen skrattar så att jag hör ;-)

Läste något om kaffefilter i en annan tråd men jag är tveksam till om det fungerar bättre än ett vanligt vitt papper. Kaffefilter brukar ju dra lite åt det gula hållet och då borde bilderna få en kall ton om man kalibrera efter det. (Men jag har ej prövat själv.)

Tja, nu när du säger det så... alla pressfotografer jag jobbat med i tiderna (har nu jobbat tre år på TV, så det var ett tag sen jag var ute med fotograf) nöjer sej alltid med vitt papper. It's all coming back to me now...! Dom brukade ju alltid be en hålla upp anteckningsblocket... Hmmm...

...eller gör dom? Började just fundera att kanske det är kameramännen här på Rundradion som gör så... är nu låst vid nyhetsdesken så jag har inte varit ute med nån kameraman på ett år eller så. Hmm... måste fråga dem...

Varför det har blivit populärt med kaffefilter förstår jag inte. Man tar vad man haver, naturligtvis. Det finns säkert i din manual hur man gör. Men man skall alltså ta en bild av ett vitt fält. Och fylla hela sökaren med det vita fältet. Och nej, man trär alltså inte filtret över objektivet.

Vissa rekommenderar att man inte fokuserar skarpt. Kanske nyttigt om man inte råkar ha med sig nåt som är tillräckligt uniformt vitt. Hörde om en tv-kameraman som använde sig av sin gympadoja. Det viktiga att komma ihåg är att man inte kör med någon exponeringskompensation.

Dom noggranna kör naturligtvis med ett riktigt gråkort. Där är risken att överbelasta nåt av färgkanalerna mindre. Men dom flesta tycker sig klara sig utan.

Sen finns det ju också situationer där man inte vill vitbalansera nödvändigtvis. Solnedgångar t.ex.

mitt tips är att skita i vitbalanseringen vid fotograferingen. Fota i RAW istället, och vitbalansera i RAW-konverteraren. Så gör i alla fall jag.

När jag plåtar modell så brukar jag ta en bild där modellen får hålla i ett gråkort som har ett vitt fält, ett svart fält, och ett medelgrått fält. I RAW-konverteraren så gör jag bara en ungefärlig vitbalansering. Sen så öppnar jag bilden med gråkortet på i photoshop. Skapar ett justeringslager för kurvor. Sen använder jag pipetten för vitt, klickar på det vita på gråkortet. Sen pipetten för grått och klickar på det gråa på gråkortet. Sen likadant för det svarta. Sen spar jag kurvan, och applicerar den på alla bilderna i serien.

Vad som helst som är vitt

går bra. Anteckningsblock, t-shirt, vit bil, etc. är några saker som jag minns fått agera vitt från den tiden jag jobbade med TV. Placera det helt i skuggan eller helt i solen, allt efter hur motivet är placerat. Se till att det är jämt belyst, så du inte får skuggteckning & ta vitbalansen.

Faktorer som styr

Vilka faktorer är det som styr vitbalansen?

Färgen på dagsljuset.

Glödlampor ger ett gulare sken än strålande sol, men ett blåare ljus än stearinljus. Strålande sol är å andra sidan gulare än skugga, som är extremt blått.

Om du vill att din glödlampsbild skall ha samma färgskala som en utomhusbild, så måste du vitbalansera efter glödlampsljuset.

Om du flyttar motivet mellan skugga & sol eller inne och ute måste du balansera om.

Annars är det sällsynt att man måste göra det, förutom då färgen förändras snabbt, vilket sker under morgonen resp. kvälen, eller vid växlande molnighet.

Detta var en bra tråd, man har ju ibland problem med vitbalansen så tipps är ju alltid bra. Någon som vet va gråkort kostar?

Jo tanken är att man trär filtret på kameran. Det ska vara ett vitt filter alltså. Så riktar man kameran mot det man ska fota och gör sin vitbalans.

Det finns ett slags filter man kan köpa som har små linser på framsidan och en mjölkig yta som utgör det vita. Detta håller man också mot fronten på objektivet - jag tror det var detta filter som idén med kaffefiltret kom från.

Jag har inte provat mest för att jag inte sett vita filter på länge :).

Det verkar inte helt ovanligt att man använder kort som inte är helt vita (s.k. warm cards har jag för mig) för att avsiktligt ge en annan färgton.

d88-jwn skrev:
Det finns ett slags filter man kan köpa som har små linser på framsidan och en mjölkig yta som utgör det vita. Detta håller man också mot fronten på objektivet - jag tror det var detta filter som idén med kaffefiltret kom från.

Jag har inte provat mest för att jag inte sett vita filter på länge :).

Kanske detta?
http://www.expodisc.com/
Klart billigare med kaffefilter. :)

Walle skrev:
mitt tips är att skita i vitbalanseringen vid fotograferingen. Fota i RAW istället, och vitbalansera i RAW-konverteraren. Så gör i alla fall jag.

Även om jag oftast fotar RAW så är det bra att vitbalansera före så att bilden jag ser på LCD-skärmen efteråt inte har helt felaktiga färger. Det är en anledning så god som någon.

Samt att man får en bra referens när man öppnar RAW-filerna om man nu inte har gråkort tillgängligt.

Det är ju inte heller så att den perfekta vitbalanseringen ger "bäst" färger, så att fota med RAW och vitbalansera rätt ger en bra grund till att kunna justera, och veta vad som "egentligen" är vitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar