** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kaffebrus UV filter? Någon som provat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som testat att köpa UV filter från www.kaffebrus.com? Antar att det är billiga kinesiska kopior och det kanske är dumnålt att tänka på att stoppa sådana i fronten på mina L-objektiv? Saken är den att även UV filter i dimension 77mm är satans dyra :(

Vad kan ni rekomendera för filterfabrikat annars? Är det HAMA som gäller? Det står inget fabrikat på dem jag har nu - men de måste i vilket fall som helst bytas ut.

Mvh
BAW

Jag har flera filter från honom och på UV-filterna ser jag ingen skillnad mot det hoya jag hade innan. Ska kanske tilläggas att jag använder det på ett teleobjektiv varför reflexer och vinjettering på grund av tjockt filter är ett ganska litet problem oavsett filter.

POL-filterna fungerar bra de med, men med lite väl stor polariseringseffekt som kan ge lite skumma färger ibland, men det går ju att justera med filtervinkeln.

Jag köpte ett 77 mm UV filter från Scandinavian photo till mitt 70-200 för 195:-, funkar bra där. Till mitt 10-22 köpte jag ett dyrt B+W. Som Per säger är det inte meningsfullt att köpa dom dyraste till ett tele, däremot kan det vara känsligt på en vidvinkel.

Har både UV och Pol-filter från Kaffebrus till min 18-55 och fasta 50.

Polfiltret är lite skumt ibland och ger en i mina ögon färgskiftningar (Gul/Blå) på hela scenen vid vissa vinklar.

Glöm billigt....

Jag köpte ett Pol-Cir filter från kaffebrus men det suger, köpte då omedelbart det dyra Hoya och det blev mycket bättre, dock blev det inte lika bra som med mitt gamla så jag skall köpa det dyra B+W och testa det oxå. (Mitt gamla skickade jag med en lins jag sålde för att jag trodde det var nå skräp vilket det tydligen inte var!? Var köpt utomlands för en 500ing i 58 mm)

Glöm billigt....

Jag köpte ett Pol-Cir filter från kaffebrus men det suger, köpte då omedelbart det dyra Hoya och det blev mycket bättre, dock blev det inte lika bra som med mitt gamla så jag skall köpa det dyra B+W och testa det oxå. (Mitt gamla skickade jag med en lins jag sålde för att jag trodde det var nå skräp vilket det tydligen inte var!? Var köpt utomlands för en 500ing i 58 mm)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar