kronsson skrev:
Jag tackar för alla åsikter hittills och hoppas inom kort även få några recensioner om just den här modellen.
Vad tror ni om tillbehören i paketet ovan, är de ok? - Det följer ju inte med barndoors, snoot, raster mm. Hur länge klarar man sig utan det?
Är softboxarna vettiga - storleksmässigt och kvalitetsmässigt.
Är det en bra idé att byta ett av de vita paraplyerna mot ett silver eller guld?
Tilläggas bör att jag är totalrookie på studiofotografering. Jag ska köpa paketet för att ägna mig åt lite "lek & lär"
/Jörgen
Tillbehören från Kaffebrus skiljer sig inte så mycket från andra försäljningsställen, förutom prismässigt. Det finns folk som klarar sig hela livet utan Barn doors och Snoot med raster. andra köper aldrig några softboxar eller paraplyer och använder endast raster, snoot och Barn doors. Det är mycket en fråga om vad du vill fotografera.
Softboxarna som jag fick till mitt set fyller sitt syfte och är av relativt god kvalitet dvs. mycket för pengarna.
Paraplyer är inte att förakta och vid rätt tillfälle är dom perfekta, i annat fall helt värdelösa. Man kan slå blixten direkt genom en vit paraply och då funkar paraplyn som en softbor ungefär.
Med guld eller silverfärgade paraplyer studsas blixtljuset i paraplyn och blir på så sätt indirekt. Med rätt inställning på blixt och paraply kan man få både samlat ljus och brett ljus. Helt beroende på hur nära paraplyn man monterar blixten.
Det är svårt att definiera vad som är rätt och fel då det mycket är en fråga om tycke och smak.
Den som skriker högst vinner, ungefär. Du kan också gå din egen väg ock kanske hitta en stil som passar dig och ditt sätt att se på bilder.
Konst är inget absolut begrepp.
Lycka till med dina grejor och ha roligt, eller sälj dem igen om det inte är skoj.